Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettköp-sälj-omplacera
Läst 663 ggr
[Raquel.asplund]
3

Eventuell hem sökes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min gerbil har blivit sjuk och jag ska ta henne till veterinären men jag är rädd att det kommer sluta på ett sätt. 

Innan jag bestämmer mig att köpa en ny vän till den andra gerbilen vill jag kolla om det är nån som kan tänka sig adoptera min andra gerbil. Observera att detta är ifall den andra gerbilen inte klarar sig.

Luna är köpt från djurmagazinet den 29 september 2012. Hon är en ganska bestämd liten dam och därför har jag svårt att tro att hon kan passa in med andra vuxna gerbiler, helst så unga som möjligt. Jag kommer inte ge bort henne om det innebär att hon kommer vara med andra vuxna för jag har svårt att tro att det skulle funka. 

Jag bor i umeå. 

Jag vill först se om det är någon intresserad och sedan får jag se hur det blir med hennes vän.

Hör av er via mail raquel.asplund@gmail.com eller telefon 0707818960

Mvh

Raquel

[Raquel.asplund]
0

Jag fick tyvärr ta bort min gerbil och jag har köpt en ny som jag försöker para ihop. Det går lite segt just nu men jag hoppas det funkar, annars får hon vara själv. Om nån känner för att kunna ge henne mer sällskap än vad jag kan är ni välkomna att ta henne. Hennes beskrivning skulle vara "bitch" för hon är så sur men hon är snäll mot människor.

Anne.K
0

Är det en 5-6 veckors unge du försöker sätta ihop med din ensamma gerbil? Hur utför du själva ihopsättningen? Det är viktigt att göra rätt.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Raquel.asplund]
0

Ja, jag vet inte exakt hur många veckor gammal ungen är, dom hade haft den i 2 veckor i djurbutiker.

Jag har startat i badkaret då det inte är någons territorium, dessutom är det lätt för mig att sätta isär dom om dom bråkar. I början har det gått ganska bra och det var en stund jag trodde det skulle funka men det har bara blivit värre. Dom har kunnat nosa på varandra utan några problem, den nya är ganska rädd och feg så hon hoppar och springer iväg väldigt lätt, något jag tror hetsar upp Luna att jaga henne. Dom två senaste gångerna jag har testat med dom så hoppar Luna på den nya tre sekunder efter dom nosar varandra. De nya är så rädd för henne nu så hon flyr så fort Luna springer i närheten mot henne. Jag har märkt att om jag har handen i badkaret så att dom får springa upp på den och på mig så är dom lite lugnare men hon attackerar henne ändå.

Medan dom vilar ifrån varandra har jag haft luna i en transportbur i ett akvarium där den nya får springa fritt. På det sättet så vänjer sig luna vid den nya gerbilens doft, men det har inte riktigt fungerat. Jag har även testat att byta plats på dom, att den nya får vara i transportburen, för jag tänkte att luna kanske blir understimulerad när hon inte får röra på sig så mycket. Jag försöker få ut dom så mycket som möjligt men ändå.

mickro
0

tror tyvärr ungen du köpt är för gammal. men hoppas det går bra.
har du läst artikeln om ihopsättning? Man ska inte släppa ihop dom för tidigt.

PaaatyPalm
0

Fast att den är äldre behöver tvunget inte vara några problem, satte ihop två honor i veckan, 5 mån & 3 mån gamla.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

[Raquel.asplund]
0

Nej, jag har försökt hitta någon artikel om det men om du säger att det finns så ska jag leta vidare, ifall du inte kan direktlänka  =)

så tråkigt att hon är för gammal, misstänkte nästan det. Vilken tur iaf att jag får lämna tillbaka henne.

mickro
0

nej men det är betydligt svårare att sätta ihop två äldre, speciellt om den äldre tjejen är lite jobbigare.
Har för mig att jag sätt en artikel om det.. eller så var det bara ett inlägg. man ska ju alltid försöka i en delad bur först i några veckor.
Sen eftersom hon redan har börjat bråka med den nya är chansen nog ganska liten att det kommer funka. du har inte möjlighet att lämna tillbaka den lilla? Och köpa en ny hos en uppfödare så du verkligen vet att det är en unge.

[Raquel.asplund]
1

Jo, jag ska lämna tillbaka den nya och jag tror jag har hittat en uppfödare så jag håller tummarna =)