Lycklig ensam?
Som dom flesta vet så förlorade jag en av mina gerbiler idag. En hona är alltså ensam i buren nu. Jag kommer inte ha tid att köpa in en ny hona till henne då hon redan är 2 år gammal, och jag ska börja pendla från klippan - svalöv nästa år.
Men om jag ägnar henne en timme om dagen, leker, klickertränar, agilitytränar och myser, tror ni det kan funka att ha henne ensam då?
Hon kan ju inte få kull eftersom hon är för gammal för det.
Alla tips för ensamma gerbiler tas tacksamt emot!
Nja, Inget jag skulle rekommendera. Är det ens lagligt? Tror du får försöka hitta någon annan lösning…. Men ifall du inte hittar någon annan lösning så kan det kanske fungera :)
Lycka till i allafall! 
Eftersom hon är så gammal och burkompisen dött så är det lagligt.
Dock vet jag inte om frågan är aktuell fortfarande iom att gerbilen kanske ska flytta till ny ägare?
I sådant fall så tycker jag den nya ägare kan införskaffa en kompis till honan. Visst, honan kanske bara blir 2,5 år men tänk om hon blir typ 5 som sin mamma?
Om jag själv haft en ensam 2 årig gerbil men inte velat fortsätta med gerbiler så hade jag försökt hitta någon som vill ta över gerbilen och ge den en ny kompis alternativt skaffat en ungefär jämngammal hane och hoppas att de går bort ungefär samtidigt. 
Vill du inte ha fler gerbiler just nu att sätta ihop med henne så går det bra att försöka med aktivering & mycket egentid. Vissa rekommenderar att skaffa en äldre hane till en så pass gammal hona men jag är ganska skeptisk till det. Är rätt ofta det blir ungar ändå.
Ja det är klart det är ok enligt lagen att ha en ensam 2åring med tanke på att genomsnittsåldern är 3 år på gerbiler.
MvH Tsunamis
#1 Det är lagligt om det blivit såhär.
#2 Vill ju helst ha henne hemma då jag är enormt fäst vid tjejen. Vill dock inte köpa in fler gerbiler. Är det så att hon blir olycklig har jag hittat ett annat superhem till henne, där hon får bo med en bebis i ett stoooort akvarium hos en fd stor-gerbilerägare. Bara 30min med bil från mig dessutom!
#3 Ska göra så.
Jo precis, och jag vill inte chansa..

Jag har haft MASSOR med par där honan varit 1,5-2,5 och hanen både yngre och jämngammal.. har aldrig nånsin fått ungar i en sån kombo. Så vill du, tycker jag absolut att du kan försöka hitta en hane i samma ålder som honan du har kvar.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#5 Men chansen borde ju finnas? Är ju inte snällt mot tummelisa om hon ska få sin första kull vid 2 års ålder.
Men om jag hade hittat en jämngammal hane hade jag absolut gjort så! Hade ju blivit underbart..

Det är ytterst ovanligt att gerbiler över huvudtaget KAN få ungar så sent. De allra flesta blir sterila strax efter 1 års ålder om de inte fått kull innan. Så risken kanske är 1-2%.. max..
De mysigaste flockarna att ha tycker jag är just hane+hona :) De tar lixom hand om varandra på ett helt annat sätt :)
Does it become a walk?
/Ida
#7 Jo jag vet men är ändå jätteorolig, för har verkligen inte tid för bebisar - även om det är urhärligt..
Jo jag vet, dom är så himla söta.. :')

Jag skulle inte oroa mig om jag var du. Skulle oroa mig mer över att ha en ensam gerbil. Min syster har en tjej som är ensam. Det går inte att sätta ihop henne ens med en annan hane. Hon bara attakerar ALLA. Men de allra flesta trivs inte alls ensamma. Mina som fått vara ensamma ett tag har ganska snabbt känts deppiga o blivit mer tillbakadragna. Alla äldre honor har fått hanar att bo med o det har gått super. Även syrran har haft många såna par o aldrig ungar.. Vet fler som haft så utan att de fått ungar. Hade ett sånt par som jag satte ihop för att de skulle få ungar. Honan var precis under 1 år. Hon fick två kullar men ingen av ungarna överlevde i nån av kullarna. Sen fick hon inte fler kullar utan de bodde ihop resten av hennes liv.
Så risken att din hona skulle få ungar om du sätter ihop henne med en hane är så gott som obefintlig.
Does it become a walk?
/Ida
#7 tack för ditt svar! Det gjorde mig enormt lättad. Jag tänker ta chansen, helt klart. Du vet ingen som har en 2-årig hane till salu? Tror min lilla lisa hade blivit så glad för en pojke. Men är han inte på henne i början iaf? Alltså och vill para sig?
Nä jag håller inte med att om honan inte fått ungar efter 1 års ålder så blir hon steril. Det stämmer helt enkelt inte och är en alldeles för osäker markör att hålla sig efter. Honor i åldrarna 1-1,5års ålder som fått ungar finns det flera exempel om, iaf bland de uppfödare jag har och haft kontakt med.
2 år kan jag till viss del hålla med om men har jag ingen erfarenhet av det själv för jag gör det aldrig. Hade kontakt med en annan uppfödare(Smulans) nyligen som beskrev att hennes 2 åriga hona faktiskt fick en kull och klarade att få den men hon fick aldrig tillbaka samma hull som hon hade innan. Inte superbra för honans del även om det inte är troligt att honan dör eller far illa av det (bäcken som stelnar är en myt som inte stämmer på gerbiler t ex.) men det är ju ändå inte toppenbra för honans del.
Det är ingen fysisk omöjlighet bara osannorlikt det är min åsikt.
Jag har två hanar strax över 2-års strecket om du skulle vilja prova med en av dem. De har dock suttit i par med var sin hona så de är inte sterila själva och de 'vet hur man gör' så att säga
Bara så att du vet. Har även en annan hane som enligt förra ägaren ska vara 1,5 år och han är eventuellt helt steril eftersom han sitter med sin andra hona nu utan resultat. Jag bor i Göteborg så transport måste ju lösas på något vis.
MvH Tsunamis
Jo hade hon varit under 2 hade jag inte gjort detta, men nu tror jag att det borde gå bra :) det hade ju varit underbart och jag älskar att ha hane/hona-par, dom är ju så himla gulliga tillsammans.. Åh vad underbart :D jag vill jättegätna prova! Pappa är lastbilschaufför så han har körningar lite här o var :) ska hörs med honom ikväll! Hade ju varit underbart..
Instämmer med att det är osannolikt, men det kan absolut ske att hon får ungar, men risken är som sagt liten.
Måste uppdatera denna gamla tråden lite hihi
Jag tog ju hem två pojkar från patricia, onyx och obsidian, även kallad mes-obbe haha
Bara för att han är så snäll alltid och aldrig gör något som helst väsen av sig. Men satte ihop honom med tummelisa och dom har blivit det sötaste paret jag någonsin sett! pussar på varandra, tvättar varandra, äter tillsammans, sandbadar tillsammans, sover tätt intill varandra heeela tiden! Ett sånt här fint par har jag nog aldrig haft under mina år som gerbilägare tror jag. Och när man pratar lite med dom sätter dom sig tättintill varandra och försöker förstå mig haha
Kort sagt, dom lämnar ALDRIG varandras sidor! Utan tvekan mitt finaste par! Bifogar en bild på snyggingarna, dag tre tillsammans därav bara 15cm spån.
Juste, plastlocket i bakgrunden är naturligtvis utanför akvariet! Hade det redo fall i fall det skulle bli båk (jag är lite nojjig haha) 
#14 tog du hem två killar? :) Vem sitter den andre killen med då?
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#16 ja det gjorde jag, den andra satt med min andra ensamma hona som tyvärr nyss somnat in pga en stor tumör i magen som hindrade både hennes rörelser och andning. Så han är nu ensam och söker hem med sällskap eller så är jag intresserad av att ta hem en icke fertil hona till honom :)
#17 åh okej!
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Hej! Nu har jag inte läst hela tråden men det var en sak jag ville påpeka. Ni säger att enligt lag får man inte ha en så ung gerbil ensam, jag har inte läst lagen så jag vet inte exakt vad det är den säger men jag tycker personligen inte att man kan säga så, att man måste se till att sin gerbil inte blir ensam. Gerbilens sociala liv är mer komplex än det, alla gerbiler passar inte ihop med alla, så är det. Jag har en 0.5 år gammal gerbilhona vars kompis precis dog, jag har köpt en ny liten hona åt henne men nej. Hon vägrar acceptera henne. Jag har haft mängder av gerbiler och alltid lyckats att sätta ihop olika gerbiler, ungar som vuxna. Nu är det som så att den här gerbilen, Luna, har en personlighet som jag aldrig någonsin har stött på. Hon är rent av elak. Hon var elak från dag 1 jag tog henne och min gamla gerbil var hur snäll som helst. Jag har haft problem med hennes bitchiga beteende. Nu har jag försökt ALLT jag kan för att få henne acceptera den nya lilla vännen men nej. Hon vägrar. Hon attackerar bara henne gång efter gång och den stackars lilla gerbilen är livrädd för henne. Så jag har inget annat val än att ha henne ensam och lämna tillbaka den nya. Jag mår dåligt för det men vad ska man göra? jag har redan testat allt. Ska gå prata med djuraffären om dom skulle kunna tänka sig ta emot alla gerbilungar hon kan få ifall jag skulle sätta henne med en han-unge. Det är det enda jag har kvar att testa, sätta henne med en hane och eftersom hon är ung så måste han också vara ung. Men om dom inte kan ta emot ungarna då kan jag inte göra annat än att ha henne ensam. Vem skulle vilja ta emot en bitchig gerbil? Nån av er kanske?
#19 "Ska gå prata med djuraffären om dom skulle kunna tänka sig ta emot alla gerbilungar hon kan få ifall jag skulle sätta henne med en han-unge"
Men stopp nu lite här! Tänker du avla på en hona med dåligt temperament? Tänker du slita ut henne fullkomligt med kull på kull? Nej vet du vad, så behandlar man inte djur.
Jag tvivlar starkt på att din hona är "bitchig", snarare vet du inte hur du ska hantera henne och agera vid en ihopsättning där det uppstår problem. Hur har du gått tillväga vid ihopsättning?
För övrigt har du grävt fram en över ett år gammal tråd…
Det har du rätt i, det är nog ingen bra ide att avla fram en gerbil med lite temperament problem. Hade aldrig tänkt på det. Sen stämmer det där med att slita henne på kull, men vad är liksom alternativet? ett liv i ensamhet? Pest eller kolera?
Du får tvivla hur mycket du vill men jag har aldrig sett en gerbil med ett sådant beteende. Som sagt har jag haft mängder med gerbiler med olika personligheter, vissa vassare än andra men hon är speciell. Enligt min erfarenhet så är det vanligast att en vuxen gerbil attackerar en ny ung gerbil. Behöver inte alltid vara så, men, som sagt, vanligast. När jag satte ihop Luna med min gamla gerbil så var det hon som attackerade min vuxna gerbil. Det har jag aldrig sett förut. Det är kanske vanligt, jag vet inte, mina 15 tidigare gerbiler har då aldrig visat ett sådant beteende förut.
1. Jag startar i badkaret. Där finns det inga dofter så Luna har ingen territorium att försvara. Jag använder även badkaret för att det är lätt för mig att separera dom när dom bråkar.
2. Efter jag har testat i badkaren och jag tycker att situationen blivit bättre sätter jag dom i en bur. Om dom fungerar i buren får dom bo där ett tag tills dom är vänner och kan förflyttas till akvariumet.
3. När dom inte är i "test" i badrummet så befinner sig Luna i en transportbur inuti akvariumet där den nya gerbilen får vara lös. På det sättet så vänjer hon sig vid doften.
Mina observationer:
Dom har nosat på varandra utan att bråka, något som är positivt och får mig att tro att det kan funka. I början gick det bättre men med tiden har det gått sämre. Dom har haft kontakt med varandra i fyra dagar. när Luna nosar på den nya gerbilen så jagar hon bort henne, om den nya springer iväg, springer hon inte iväg så går luna till attack. Den nya är ganska feg och livrädd och flyr så fort hon kommer i närheten, något som gör det svårare för båda att ha kontakt med varandra.
Om Luna dricker så kan den nya vara i närheten och nosa på henne utan att det händer något.
Luna går ibland till attack i transportburen om den nya står på den.
Vill även påpeka att det här har alltid fungerat för mina gerbiler och du är välkommen att ge mig tips på saker jag inte redan testat.
Jag är ledsen om jag har tagit upp en gammal tråd och det har stört någon, men jag är här för att söka hjälp och råd.
Du behöver använda en delad bur, där du byter sida på dem flera gånger dagligen. Det kan ta flera veckor innan de är redo att mötas. När du sen släpper ihop dem ska det inte vara på neutral mark, utan helst i den delade buren om du kan ta bort avskiljningsgallret.
Du är välkommen att söka tips och råd självklart, och vi hjälper gärna till. Dock är det bäst att starta en ny tråd egentligen, eftersom trådskaparen inte har med det hela att göra specifikt.
Jag vet att vissa gerbiler kan betee sig avvikande, jag har själv tagit hem några och hanterat dem. Tyvärr är jag såpass allergisk att jag inte kan fortsätta med detta, annars hade jag erbjudit din tös ett hem här tills hon fått en stabil kompis.
Så snällt av dig. Men jag vet inte hur jag ska göra. Dom har sagt på butiken att jag har en vecka på mig att lämna tillbaka henne, jag vill inte riskera att det inte kommer fungera och vara tvungen att ha två burar. Jag vet inte heller hur jag ska bära mig åt att fixa en stabil galler för att skilja dom åt…Några tips på det, var man kan köpa sånt kanske? Eller göra själv?
Jag har startat ett eget forum om det men det blev så segt svar så jag sökte mig fram och hittade detta.
Nej den ungen som blivit attackerad bör du nog återlämna, dom har inga bra förutsättningar att bli vänner.
Du kan ta ett vanligt akvarium, limma fast skenor/vinklar som bildar skenor, sen kan du kontakta plåtslagare för en bit perfaplåt (hålplåt), alternativet är att du köper en gammal gallerbur och tar toppen och bygger om, ifall din djuraffär inte har delad bur.
Vanligt galler finner du på t.ex. bauhaus, granngården, bejier med mera.