Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettgenetik-färger
Läst 613 ggr
Fridborg
0

Frågor om färggener

När jag var liten hade jag ett gäng gerbiler. Köpte två "hanar" i affären som ja, en visade sig vara en hona när det plötsligt låg en hög med pinkisar i buren.

Eftersom jag har noll koll på färger och gener och vad färgerna heter skulle det vara roligt att höra lite om det.

De sa i affären att de var "mongoliska siamesmaskade", dvs ljus grå-bruna med mörkare mask. (Dessvärre har jag inga bilder, detta var väldigt länge sedan).

De fick likadana ungar, vissa ljusare än andra och några riktigt mörka men de fick även albinos (PEW i råttvärlden).

Dessa albinos levde aldrig mer än 4 veckor, sedan dog de plötsligt. Är det vanligt bland gerbiler?

På den tiden fanns inte internet på samma sätt som nu men jag läste på och det stod att pappan skulle vara med mamman under tiden hon uppfostrade ungarna så ni kan ju tänka er att det blev en evig cykel med ungar -_- antar att detta i dagens läge är HELT fel.

Som sagt, skulle bara vara lite roligt att höra vad färgen möjligt heter egentligen och hur det kommer sig det där med albinoungarna.

Väl mött/Fridborg från Råttor i Fokus

[Tassy]
0

Det var nog colorpointfärger (siamese/burmese), och den vita kan ha varit PEW eller möjligen DTW.

Fridborg
0

Får siameser/burmeser PEW/DTW?

Och hur kommer det sig att PEW:arna dog? Är de känsligare än andra gerbiler?

[Tassy]
0

räknade efter och nej inte burmeser, men om föräldrarna var siameser så kan de ha fått PEW/DTW ja, lite beroende på vilka gener de bar på. PEW kräver att de var bärare av rödögt, medan DTW inte egentligen är rödögda gener, trots att ögonen blir röda. Svansen mörknar efterhand, så de föds helt vita.

Det finns många olika anledningar till att gerbilungar dör, går ej att svara på vad som hände. Det enda jag vet är att gerbiler som är väldigt nedblekt kan bli döv och blind, men det är ovanligt.

Fridborg
0

De liknade mer burmeser (om man jämför med färgerna hos råttor då) än siameser eftersom de var såpass mörka. Fast sedan beror det ju på hur mörka siameser är på gerbiler, på råttorna föds de vita och blir ljust beiga på kroppen som vuxna, vilket inte dessa var. Kan försöka googla och länka den närmaste gärgen jag kan hitta!

Ja okej. Märkligt att det bara var de som dog av ungarna, och så unga också. Resten var friska och glada och nådde vuxen ålder…

[Tassy]
0

såhär mörk kan en siamese bli

http://www.oocities.org/heartland/park/6961/siamese.jpg

burmeserna är mer brun i grundfärgen, och ofta ännu mörkare.

Fridborg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De flesta såg ut såhär

[Tassy]
0

grejen är att burmeserna inte har den kraftiga blekgenen som ger vita ungar, så det går inte ihop 🤔 däremot kan siameser få burmeseungar.

Fridborg
0

Några blev rätt ljusa, som siameserna, men jag är hundra på att mamman var som på bilden jag visade eftersom jag valde henne just på grund av att hon var så mörk och pappan ljusare så jag skulle se skillnad på dem (obs, som jag skrev, trodde de båda var hanar, men de var inte syskon eftersom jag köpte mamman senare då pappans bror dog tragiskt i en olycka).

Det var lite 50/50 på ungarna vilka som blev ljusa och mörka.

Det kom alltid ca 1-2 PEW i kullarna som kom.

Tsunamis
0

Låter som två siameser ändå. Som Tassy sa så kan siameserna vara gråbruna och mörka och vara förvirrande lika burmeser ibland. Det är det enda som kan förklara dina ljusa vita ungar.

Synd att de dog men det har inget med färgen att göra utan de individerna var bara svagare.

MvH  Tsunamis