Inför en gerbilutställning....
Jag skall eventuellt åka upp till Stockholm för SM och samtidigt passa på att ställa ut mina gerbiler för första gången.
Mina gerbiler har båda vita magar och de är lite missfärgade på magen och hakan, är detta något som de får minuspoäng för? Vad kan man göra för att få bort det och har någon något tips om hur sjutton de kan ha blivit missfärgade?

Vad kul! :)
Ja, tyvärr så ger det oftast minuspoäng. (men antar att det kan bero lite på dommaren också). Ta en blöt handuk (ev med lite mild tvål/smådjurs shampo på) och försök gnugga bort smutsen. Se till att vattnet inte är för kallt och var försiktig runt huvudet.
Antar att det för det mesta är mat och kiss som gör magen missfärgad. Min vita gerbil Nickodemus var en gång helt grön om munnen efter att ha käkat torkade örter. xD

Ja en grön gerbil får väl inte så bra poäng på en utställning :D
Jag skall testa att "tvätta" dem lite med en blöt handuk med oparymerad två jag har här hemma. De lär ju itne bli så glada på mig är jag rädd… 
Måste önska dig ett lycka till på utställningen :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

jag vill ha en grön gerbil! 
Grönt är snyggt.haha
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Vi badade alltid våra gerbiler innan utställning förr.
Ett tips är att använda Yes på magen som då bli skinande ren, men det gäller att se till att inte gerbilen får nåt i sig så det är lite pickel med det då de inte gillar att bada.
Fick det tipset från mina finska gerbilvänner:)
Ett annat tips är att ha massor med spån och toapapper i boxen. Allt ska vara rent och frächt förstås!
Lisa/Ängshöjdens

Tack för tips och lyckönskningar. JAg testade med oparfymerad två men det hände inte så mycket mer än att han blev förbannad på mig :) Får testa med Yes istället. Det ser ut som om Doftkörteln färgar av sig, kan det verkligen vara så?
Några tips för att gerbilerna inte skall bli trötta av bilfärden? Åker ju från Göteborg så det är ju några timmar… :I

Har ingen aning, kanske det…
Mycket vatten, inte för varmt. Väldigt varma dagar här hemme brukar jag lägga deras stenar i frysen. Då ligger de på dem och svalkar sig. ;)
Lycka till!

Oki, får hoppas att de piggnar till efter bilfärden så att de klarar friskhetskontrollen då :)
Testade att tvätta stackarn med en fuktig trasa och lite yes med igår men såg ingen skillnad, jag ville ju inte tvätta för noga ifall att han skulle tappa sin lukt då så att hans kompis skulle stöta bort honom.

Asso kan man bada en gerbil i typ en balja..Som han bottnar i såklart?!
Vad jag har hört ska man inte bada gerbiler/jirds för att de kan bli sjuka av det.
Om jag skulle behöva tvätta av magen på någon av mina så blir det med en fuktig trasa bara. Nu har jag, peppar peppar, inte behövt det ännu, då både Bandit och Chaplin håller sig så rena, men det kanske hänger ihop med att de får renskurad bur 1 gång i veckan så de inte hinner skita ner sig *S*

mmm, det verkar som att det kommer från doftköteln eller något, jag vet inte. Otur att jag har två tecknade gerbiler så båda har vita magar… :(
Jag får väl se om jag ger mig på att försöka tvätta bort det någon mer gång med en fuktig trasa, annars får det vara. De blir inte glada på mig och det är svårt att komma åt magen så som jag håller dem.
Bada dem skulle jag aldrig försöka ge mig på, jag är orolig att de ska bli sjuka bara jag tvättar dem så att de blir blöta med en trasa. Jag tror risken är alldeles för stor att de får vatten i nosen eller så vid ett bad.
Någon som har ett annat tips på hur man tvättar av dem är ni välkomna att skriva? Har testat yes och oparfymerad tvål på en fuktig trasa…. Samt om någon har ett tips på hur man skall hålla för att komma åt bra :)
Smutsen på magen har jag lärt mig är oftast kiss och dylikt.

#13, Oki. Doftköteln ser gul ut nämligen. Men den kanske också är missfärgad då. Förstår inte hur man skall undvika att de blir så "smutsiga" bara.
Doftkörteln är lite mörkar ja :)