Jag blir GALEN
Mina kära odjur (gerbilerna) har ett akvarium där dom bor som ser lika stökigt ut varje gång efter ca 10 min då jag städat "buren". Mina problem är angående vattenskål, matskål, sandskål och spån.
Jag har ganska mycket spån till dom som jag packat ner så dom ska kunna gräva. Men då gillar ju mina flickor att gräva allt spån över ALLTING i "buren". Allt spån är på den vänstra sidan, inget på den högra. Så då når dessutom gerbilerna upp till trälocket för att gnaga. Ska jag minska på spånet rejält? Vore ju synd om dom inte får gräva men det blir som ganska "bökigt" i deras hem. Finns det kanske något annat underlag som gerbiler kan ha?
Sen gillar dom ju också att gräva över ALLTING, som sagt. Jag hade förut en vattenflaska åt dom. Men dessvärre åt mina små söta monster upp den…. Den hade sugproppar på baksidan som man kunde sätta fast på väggen i akvariet. Dessa var gerbilerna snabbast med att äta upp. Så då provade jag att stoppa in en vattenskål i porslin. Men denna proppar dom ALLTID full med spån, skit och dylikt. Så det verkar ju inte funka heller… FÖRSLAG PÅ BRA VATTENFLASKA/ANNAN LÖSNING? :o
Sen denna matskål som jag har blir också väldigt igenspånad så all mat liksom försvinner ut överallt. Så då får jag fylla skålen hela tiden med ovetskapen om att om dom har ätit upp det eller bara sprätt omkring det. Maten går som på räls pga detta.
Också denna sandskål. Eller ja, burk. Jag har en glasburk omvält i buren. Men gerbilerna gillar förstås att gräva ut all sand i spånet och proppa likaså den full med spån. Annan lösning på sandproblemet?
Är väldigt nyfiken på hur NI andra har inrett i eran bur och hur ni har löst detta med vilka material osv…
Jag blir rentutav sagt galen på mina flickor ibland :P
Vattenskål och matskål kan du skippa redan nu. Köp en vanlig vattenflaska och häng den på mot akvarieväggen eller ifrån taket. Maten är det bara att sprida ut i buren.
Som sandskål kan du t.ex. ha en syltburk som stå upp (inte ligger ner).
Minska absolut inte på spånet! Prova istället med att lägga i pressat spån utan att smula sönder det först. Då kan dina gerbiler gräva gångar som håller. Då slipper du också att allt spån hamnar på ena sidan.
Ge dem ett bra trähus och massor av kartong att gnaga på så kommer du troligen slippa gnag på oönskade ställen också. :)

#2 Proffs på djuraffärer? Det var en udda kombination. Djuraffärer kan tyvärr oftast inte särskilt mycket om djur och deras skötsel…
Vill du ha råd ifrån proffs så fråga SGF eller gerbiluppfödare. ;)
Även om det inte finns spån i öknen så är spån det som mest liknar gerbilernas naturliga miljö. Det handlar inte om materialet utan funktionen - spån kan gerbilerna gräva i och sanden används till pälsvård. Om du ska ha sand ska du alltså ha massor av sand som gerbilerna kan gräva permanenta gångar i.
Jag har personligen provat med att ha bara sand i mina burar men det var inge vidare av flera anledningar:
1. Det STANK efter några dagar.
2. Akvariet blev helt galet tungt och nästan omöjligt att städa.
3. Det blev dyrt eftersom det behövdes städas så ofta.
4. Gerbilerna kunde inte gräva och sanden uppskattades inte mer än en stor sandskål.

#2 Jag tycker spån funkar bra, sand skulle ju bli jätte dyrt i längden om man fyllde hela akvariumet i de! Jag lägger i en liten kartong eller toarulle (det som blir kvar efter pappret) varje dag, då blir dem sysselsatta, det är mest sågspån på ena sidan och dem skulle nå upp till träet på locket men dem har inte gnagit där än iaf, dem gnager hellre på deras hus eller pinnar som dem fått. :)
Vattenflaskan har jag satt fast i ett litet hål i de rostfria, jag borrade hålet, inte alls svårt. Fast alla har ju inte rostfriram, men om jag bara hade glas skulle jag haka fast den som en krok.
Ja, men nu är ju problemet att dom äter upp vattenflaskan :S Jag har alltid massa kartonger och grejer i buren, men dom äter verkligen på ALLT.
Jag har ett trähus åt dom, som dom också håller på äta upp ;) Men har nu varierat lite med att stoppa in ett rör åt dom. Har hört att gerbiler gillar "om-möblering" så att säga.
Sedan detta med maten, det blir nog rätt jobbigt att sprida ut allt mat, för då ser jag nog ännu mindre hur mycket dom ätit av maten…?
Blir som nyfiken på det här med sand, men med tanke på att vårat akvarium står på en bokhylla, så skulle nog det inte hålla för vikten :/ Sen är ju sand, trist men sant, mycket dyrare än spån…
Btw, vad är bästa köpesmaten för gerbiler? Jag blandade mat själv förut med linfrön, müsli, m.m. men tycker det är enklare att köpa färdigt…
Är det ingen som har bild på sin gerbilinredning? :)

Men om du hänger upp vattenflaskan ovanför huset el. en hylla i taket. Precis såpass högt att dom kan dricka men får problemmed att gnaga på den..?
Visst, du ser inte hur mkt dom äter såsätt..Men dom får behövlig aktivitet av att leta upp sin mat på det sättet. Då bestämmer du en eller 2 gånger om dagen så sprider du ut si & så mkt mat i buren
Personligen tycker jag inte det finns nån vettig köpesmat som man kan använda enbart. Dom flesta är för feta & onyttiga.
Och så jobbigt är det väl inte att blanda eget? Billigare blir det oxå..
Undvik linfrön bara! Det innehåller blåsyra som är giftigt..
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Smart att använda en syltburk som sandskål, det ska jag genast byta till! att ha en vanlig keramikskål är ju helt lönlöst, när de blixtsnabbt skvätter ut all sand/gräver i massa spån i den har jag kommit fram till :P
Det där med vattenflaskan har också jag stora problem med. Har mina gerbilgrabbar i ett akvarium och vattenflaskan hänger från taket. Vattenflaskan är det enda i plast i hela buren, och det kvittar i princip hur mkt kartonger o dyl jag lägger in till dom för att sysselsätta dom, för de är som galna i att tugga sönder vattenflaskan! Börjar bli väldigt oekonomiskt att köpa nya flaskor hela tiden…(och inte är det särskilt nyttigt för dom att käka plast heller :P) Och vattenskål känns helt hopplöst när de gräver så mycket. Funderat ut och in på nån lösning och överväger nu att testa om man kan borra hål i glaset så att endast metallpipen sticker in till dom… Vet inte hur genomförbart det är än, nån annan som har koll?
Har ju inga gerbiler ännu (alltså ingen erfarenhet).. Men kan du inte bygga en hylla i trä som är ganska hög, och ställa vattenskålen däruppe, och sen göra en liten trästege upp till hyllan?
Det är inte möjligt annars att borra ett hål i glaset, och hänga vattenflaskan på utsidan?
Vi tänker bygga en träställning att hänga upp flaskan på. Får ta kort på den när vi är klara, så ni förstår hur jag menar..
Vet ännu inte om de kommer gnaga på flaskan eller ej, men isåfall får vi försöka komma på nån lösning..

Vattenflaskan: Stoppa ner pipen genom gallret någonstans där de når upp. Fungerar utmärkt!
Maten: Jag har hällt ut maten i spånet i flera år och det har alltid fungerat lika bra. De får ju då lite mer jobb med att leta efter maten, villket sysselsätter dem och aktiverar hjärnan.
Sandskålen: Ha en stor syltburk eller den här stora glasburen från IKEA, minns dock inte vad den heter… Ngn som vet? Ovanpå burken ställer du en uppocknedvänd kruka som man först gjort hål i botten på, genom att knacka lätt med en hammare. Inga problem för dem att komma upp i sandskålen och ur den. Men det blir desto svårare för dem att skvätta ut sanden och det kommer inte in lika mycket spån.
Tycker inte du ska minska på spånet! Men pressat spån, som EmmaJo tipsade om, kan ju vara en idé…