Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 2856 ggr
Rafflan
0

Dela av akvarium?

Om man har ett stort akvarium och vill dela av den i mitten för att kunna ha 1 par på varje sida.
Hur gör man det då på säkraste sätt?

* Vad bör man använda att dela av med, tänkte först glas men dom kanske blir stressade av att se varandra?
Sen tänkte jag på trä men det kanske dom kan gnaga sig igenom?

*Hur fäster man det på ett bra sätt så att det kanske går att ta bort sen om man vill ha en mega bur någon gång?

Sen undrar jag om om man har nät lock på, för att det kanska ska bli för varmt kan man ha en fläkt som blåser ner på dom eller är dom känsliga för blåst?

Rafflan
0

Kom nu att tänka på att man kanske kan göra som en skåra i nät locket där man har skivan och sen kanske man kan ha tegelstennar i botten längst som stöd på varje sida om den?

Vad tror ni? :)

[Tassy]
0

Jag har delat av akvarier med glasskiva som jag har satt fast med giftfritt silicon, funkar utmärkt. Silicon är ganska lätt att skrapa bort igen med ett större rakblad, finns på byggvaruhus eller eventuellt en färghandel.

Glasskivor har jag måttbeställt hos glasmästare för runt en 50 lapp brukar det bli.

Gerbiler är känsliga frö blåst och får lätt snuva och kan bli förkylda, som i sin tur kan leda till luftvägsinfektion om man har en riktig otur.

[Tassy]
0

#1 det får inte bli något glapp emellan glaset och akvarieväggen, eftersom det händer att de gräver emot hörnen och kan skada tassarna. Annars om du får det så gott som tätt så kan det fugnera bra, om du får allt att stå riktigt stadigt. Jag hade tegelstenar och kilade fast galler när jag gjorde delad bur tillfälligt med galler. Det blev väldigt stadigt.

Kanske du kan fästa något i nätet, nån liten ram som gör det stabilt när du gör hålet? Jag vet inte vilken typ av nät du har.

Rafflan
0

#2 det lätt ju som om det skulle funka bra med silikon då :D
(har en bror som e bra på sånt så han får fixa det åt mig)

Men en tanke, silikonet som brukar finnas i akvarium.
Hur vet man om det är giftfritt eller är det de då det används till fiskar?

Och, jo tänke det vore ju en super bra lösning för djuren, men okey, för väl lägga saker i kylen så det blir svalt och skönt då ;)

[Tassy]
0

det står på förpackningen om siliconet är giftfritt. Akvariesilicon brukar ha medel mot alger i sig som sägs vara giftigt, men jag tänker på alla som har akvarier till sina gerbiler, jag tror inte folk pillrar bort siliconet som är där och byter till ett garanterat giftgritt… Gerbilerna äter ju inte siliconet heller, även om det nog händer att de får i sig nån bit om de gnager på det. Men det vore ingen katastrof med vanligt akvariesilicon menar jag.

Jag har då inte bytt siliconet i mina akvarier Tungan ute

Pose-idon
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi delade av med en stor träskiva som passade perfekt och sen nätlock som man kan öppna oberonde av varrndra. Ingen har gnagt på träet vad jag vet iallafall.

//Elin

sissie
0

Det borde fungera bra med en plan träskiva mellan. Dock ej spån eller playwoodskiva så dessa avger giftiga gaser om de blir blöta.

Gerbiler gnager ju helst på kanter som sticker ut så en träskiva borde klara sig bra.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

dfniklas
0

#6 Ursäkta att jag skriver i en gammal tråd, men hur har ni fäst träskivan?