Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 1482 ggr
yasmineminette
0

Tjuvparning, hur göra?

Hej!

Jag tog över ett par gerbiler av en vän för två månader sen, som sa att dessa två inte kunde producera ungar längre eftersom det inte kommit några ungar på 6 månader. Nu är det dock så att jag hittade 6 små bebisar för ungefär en månad sen.
Jag separerade föräldrarna med en gång och satt hanen i en egen bur. 

Det jag undrar är när ska jag separera hanungarna från honorna?
Vad ska jag tänka på nu när ungarna börjar bli större?
Vid vilken ålder säljer man gerbiler?

Något mer jag bör tänka på?

Tacksam för hjälp :)

Anne.K
1

hanar och honor separerar man senast vid 8 veckors ålder. Och man säljer ungarna tidigast vid 6 veckors ålder.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Buwenas
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle sätta ungarna i en "ihopsättningsbur" med sin far om ca 0.5 - 1vecka beroende på hur svår han är, ju svårare desto tidigare bör de sättas ihop. Byta sida på dem ca 2 gånger om dygnet i 2 dagar sedan en gång om dygnet i 2-4 dagar till efter det. Man ser när det är dags för nästa steg.

När gerbilerna inte bryr sig ett dugg om varandra så tar man bort mittdelen och har inte speciellt mycket saker eller spån. Kanske 3-4 toarullar, 5cm spån, ett "treväggs hus" där ena sidan är öppen, mat och vatten samt sand står kvar där de stod med mellanväggen och ger dem då en bra chans att söka sig från varandra för att äta och dricka och inte bråka över resurserna.

Man ska enkelt kunna sära på dem vid ev bråk. Jag gjorde sedan som så att jag satt vid lådan och kollade på dem hela dagarna och vaktade dem konstant. På nätterna satt jag i mellanväggen.

När jag hade gjort på detta sätt i 2-4 dagar och det inte fanns några som helst tecken på att de ville bråka eller var rädda för varandra så gjorde jag i ordning samma låda med mer spån och saker. Dock behåller jag i det läget allt det gamla spånet och sanden för att rätt dofter ska finnas kvar. Hade koll på dagen i 1-2 dagar och inga problem då heller så kallade jag det för en lyckad hopsättning och lät dem vara ihop även på nätter.

Det jag tycker man ska tänka på är att umgås mycket med djuren. Bara sitta med handen i lådan, godis i. Klappa på dem och hantera dem helt på deras egna villkor och få dem att förknippa handen och upplyft som något riktigt mysigt. Här är en film med min sista kull när jag gjorde rent lådan och de var i transportburen. De hade sovit hela natten och var riktiga små popkorn. Men som du ser så är de inte rädda för handen, de är nyfikna och glada och dessutom ser de mycket till hur deras mamma agerar, vilket betyder att har man en bra relation med föräldrarna så kan man använda detta för att få en bra relation till ungarna. Några regler jag har med att hantera gerbiler för att få dem tama är: (aldrig innebär då dock att vid akuta situationer så kan jag ändå bryta dem)

* Aldrig hantera dem när jag har så bråttom att jag inte kan vänta ut den kontakt jag vill ha

* Aldrig lyfta upp en gerbil som är "popkorn" så att jag kan behöva hålla i den i svans och bråka med den,  för att den inte ska skada sig.

* Aldrig jaga dem med handen

http://www.youtube.com/watch?v=Zu3WTF3tiHc&list=UUnSZE7EG8hBNdfOjU_3L0EA&index=3

Jag sålde ungar som skulle säljas i en färdig flock vid ca 7veckors ålder. Skulle se sättas ihop med en annan gerbil så skedde detta vid samma ålder som när man sätter ihop dem med sin far, var det någon jag kände så fick de sköta detta själv. Vad det någon som inte kunde eller som jag inte kände på ett sådant sätt att jag visste att de hade helt koll på detta så fick jag den vuxna gerbilen skickad hem till mig och jag skötte hopsättningen.

Andra saker o tänka på är att vara noga med att informera nya ägare hur man tränar dem att bli handtama, att de inte ska ha hjul, gallerbur eller plast leksaker. Hur mycket spån osv. Och alltid finnas tillgänglig om de skulle ha några frågor eller problem med djuren.

Lycka till med allt. *bild på den kullen när de just fått päls*

Med vänlig hälsning - Emelie

Sajtvärd för Australian Shepherd Hund  Katt Medarbetare på Huskatter

yasmineminette
0

#1 tack!

#2 tack för såpass utförligt svar! Tänkte att det var något liknande man skulle göra men visste ändå inte riktigt.. 
Väldigt bra skrivet, tack så jättemycket! Uppskattar verkligen att du tagit dig tiden att skriva det, nu har jag i alla fall ett väldigt bra hum om hur jag ska göra. Tack! :)

Buwenas
0

#3 Ingen orsak, men lägg gärna ut bilder på de små fluffiga popkornen ;-)

yasmineminette
0

Några dagar gamla!

yasmineminette
0

Tjejerna, lite äldre :)

yasmineminette
0

Pojkarna :)

yasmineminette
0

Nytagen bild från idag. Sitter och mumsar på en liten bit knäckebröd med mamman, nästan 4 veckor gamla :)

Buwenas
0

Sötnosar!

[GerbilLooover]
0

Åh vad söta!

Gerbilles
0

Gullepluttar! :D

Buwenas
2

Är nästan så man blir sugen på att börja föda upp igen nu när man ser bebisbilder *S*

Silverlight
0

Vilka sötisar :)

Mvh Jennifer, Melker, Milton & Skipper ❤

22/4-13  JUSTIN BIEBER Hjärta 

If you can´t be the things you want, learn to be the things you´re not...

Medarbetare på sajten: Justin Bieber ifokus.Glad