När ta upp?
Jag har haft mina tre gerbilbebisar i 6 dagar. Dom är 8 veckor nu. Och ej handtama ännu.. en av dom vågar sig fram och käkar i handen om jag kommer med t.ex gurka. Dom andra två är alldeles för fega för att komma fram, en av dom fega kommer fram ibland och nosar för att snabbt springa iväg. Den andra fega finns det inte så mycket att säga om, han är ungefär lika feg som en mus..
Grejen är ju den att jag gärna vill ta upp dom.. har ej gjort det ännu, förutom att fånga in dom i en burk och sen släppa ut dom i badrummet - det gör jag aldrig om. Aldrig haft såna svårigheter med att få fast ett djur som jag hade med dom.. hemskt 😛 Så det gör jag när och om dom blir tama nån gång..
Med dvärghamstrarna gjorde jag så att jag plockade upp dom trots att dom var rädda för mina händer. För att liksom visa att jag ej är farlig.. med råttorna jag hade förut gjorde jag också så.. även mössen (dom är dock ej handtama ändå). Både dvärghamstrarna och mina tidigare råttor blev tama av att "tvångsgosa/tvångsumgås".
Men kan man göra så med gerbiler..? När jag läser om att göra en gerbil tam så står det alltid att man ska vänta med att gerbilen självmant går upp i handen och "följer med upp" när man bär ut gerbilen.. alltså att den tydligt visar att den ej är rädd/gärna följer med ut.
Hur har ni själva gjort för att få era gerbiler tama/handtama? Om ni ens har handtama gerbiler..? Vissa säger att dom är svåra att göra tama överhuvudtaget..
Detta är ju mina första gerbiler och dom sticker ut lite från mina andra smådjur jag har och haft iomed att dom är så otroligt snabba.. och nyfikna. Så lite hjälp vore väldigt uppskattat 🙂
Kände faktiskt igen mig med att du inte fick fast dem efter att ha släppt ut dem… Jag tog ut en av mina gerbiler när jag haft dem i en ca: 1 vecka och när jag släppt ut honom tyckte han inte ens att det var kul utan var bara rädd. Därför var det riktigt svårt att få in honom igen… ;b Men det viktigaste är nog att ha tålamod med vissa gerbiler (som t.ex mina) och att försöka umgås med dem så mycket som möjligt i början. Det man kan göra är att locka dem med något gott upp på handen så att de kan sitta där och äta och alltså kunna lita på dig. Sen vill de nog tillslut inte sitta kvar i sin bur för-alltid så de kommer för eller senare att försöka klättra upp på dig för att komma ut. Mina gerbiler är idag två väldigt tama och gulliga små gerbil-killar men man lär sig att "vägen till gerbilens hjärta går genom magen…" ;) Sen är gerbiler speciellt snabba när de är så pass unga… :)
// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus
När det kommer till gerbiler så är det tålamod som gäller. Om du tvångsgosar som du sa så kommer du gå flera steg bakåt och du får börja om ifrån noll eftersom då blir de mer rädda och skygga. Så tålamod. Det kan ta upp till en månad innan en gerbil blir handtam.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Tack för era svar :)

Jag vet inte hur man ska göra egentligen. Instinktivt vill jag vara försiktig och gå långsamt fram. Å andra sidan har de absolut mest tama gerbiler jag träffat behandlats precis så där som du skriver att du gör med råttor.
Min dotter tar bara ner handen och plockar upp gerbilerna. Medan jag liksom pockar och väntar - förgäves. De är mycket mer tama med henne och jag tror det absolut hänger ihop med att hon är mer bestämd.
Sen kan det vara en idé att låta de ha lite mindre spån och yta den första tiden. Risken att de gräver ner sig och blir lite vilda är nog större annars.
Det är skillnad på tvinga och *tvinga*. Dessutom är det fel ord att använda egentligen. Gerbilen måste associera dig med något roligt och du blir rolig om du lyfter upp dem ovanför buren med tanke på hur nyfikna de är. Jag tränar mina ungar genom att sträcka fram handflatan och låta dem gå upp i den. Många ungar hoppar ner direkt igen och det gör egentligen inget. Vissa ungar får man själv lyfta upp och så småningom kommer dessa också självmant. Så länge de utforskar din hand och gärna hoppar upp på den. Sen kan du gradvis höja upp handen och klappa dem med den andra och låta dem kika ut ovanför buren medan du håller dig & dem ovanför den. Så skulle de bli rädda så landar de mjukt tillbaka i buren. Lyft upp dem flera gånger och korta stunder hela tiden så kan du lätt få dem vana vid det på bara några dagar.
Om mina ungar ska åka till barnfamiljer tränar jag dem helst med lite hårdhänt behandling bara för att vänja dem vid det. Barn är ju olika men det är lika bra att testa hur ungarna reagerar så jag har valt ut ett par lämpliga gerbiler till dem. Jag scoopar upp dem (försiktigt), kupar händerna, klämmer och klappar lite. Låter värre än vad det är då de självklart inte tar skada av det.
MvH Tsunamis
Hm, verkar som detta kan ta lite tid 😃
Har haft dom i två veckor nu, inte mycket till framsteg, men vi får se om några veckor igen om jag lyckas få ta ut dom nån gång.
Är nog väldigt stor skillnad, vi har haft våra 3 hanar i 3 veckor nu, o det känns som att de alltid har klättrat på en osv :p första veckan klättrade dom upp i handen o satt kvar en stund, sen blev dom bara mer o mer vågade o klättrade upp hela vägen för armen och upp på axeln, en utav dom har varit lite mer reserverad men nu kommer han gärna också ut o busar en stund, men dom har blivit hanterade i händer ända sen födsel så det hjälper nog en del också =)