Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 3355 ggr
BettaSplendens
2

Konstig tand

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kollade Rockys tänder idag och möttes av detta.. Vad kan det vara som gjort att det blivit så? Ska jag åka till veterinären?

*hinner inte skriva mer just nu*

[Tassy]
1

Ojdå, 2 tänder har gått av, och det måste klippas rakt. Kan du klippa själv så gör det, annars är det vetten som får fixa. 🙂 servera lättuggat så länge. Mosad frukt, puré, gröt med mera.

Vid en närmare titt ser två tänder (de brutna) insjunkna ut/bakåttryckta, har han fallit och slagit sig? Det kan vara så att dom är av vid roten :/

BettaSplendens
0

#1 Två tänder? Vilka menar du nu? Jag har jämfört med kompisen Palatino och han har tänder som den till vänster, så det ser nästan ut som den ena har stötts till så han har slutat använda den tanden så att den inte slipats ner. 

Det ser ut som att den långa till vänster är längre fram än den andra sen är den lite lös. Tror inte han har fallit men har kanske ett minne att han trilla från buren för nån dag sen :/

[Tassy]
0

ja men gud så dumt, du har helt rätt! Ja det är två som inte är nedslipade som de ska, men två av tänderna (de långa) ser ut att vara längre ut än de andra?

Bettet ser hur som helst jättekonstigt ut, så det är nog bäst att gå till vetten.

BettaSplendens
0

:)

Ja, den/dom är nästan dubbelt så lång som den normala. Får väl blir vetten i morgon då :( 

Någon som har tips på bra smådjurskunniga veterinärer i Skåne?

(En annan sak bara Har dom fyra eller två tänder där uppe? För det ser nästan ut så på bilden att det är två som är långa men dom verkar sitta ihop, alltså att det är ett veck i mitten av tanden)

[Tassy]
0

Dom har 4 små pliggar där uppe i fram 🙂

Dom till vänster i bild ser ju nästan missbildade ut, dom är liksom för breda också, inte bara långa?

BettaSplendens
0

#5 Okej :) Nej jag tror inte dom är missbildade utan det är bara nu när dom "åkt" framåt som dom ser större ut på bilden. Han har innan haft väldigt fina tänder!

[Tassy]
0

Jag menar om han har fått en smäll på nosen så kan de börja växa fel och bli missformade/missbildade, inte att dom alltid har varit så. 🙂

BettaSplendens
0

#7 Jaha då förstår jag 😉

BettaSplendens
0

Nu har han tappat tanden… Ska jag åka till vetten ändå? Kan han äta något hårt nu eller få han leva på barnmatsdiet tills hans  andra tand växt ut igen?

[Tassy]
0

Är någon tand för lång nu? om inte kan du vänta och ge lättuggat. Det brukar snabbt komma nya tänder.

Buwenas
0

Om det är borta nu så mosa mat åt den och avvakta. Kontrollera munnen varje dag och ser du någon knöl eller mycket rodnad eller början till en böld eller något annat problem så sök veterinär direkt. En böld kan snabbt bli allvarlig utan direkt behandling.

Troligtvis så kommer det gå utan något som helst problem och tänderna växer snabbt ut igen

Med vänlig hälsning - Emelie

Sajtvärd för Australian Shepherd Hund  Katt Medarbetare på Huskatter

BettaSplendens
0

Okej, tack så mycket! :)