Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: avel-uppfödning
Läst 679 ggr
Kina75
0

Köpa en hona till en egen kull?

Funderar på att utöka gerbilerna här hemma. Har nu fyra hanar på 1 år, och funderar på att köpa en hona för att försöka para henne med en av hannarna. Frågan är kan man ha en ensam hona som är själv först och som sen kan bo med sina döttrar om allt går bra. Blir hon inte för ensam första tiden innan parning och dräktighet. Ni som har erfarenhet av uppfödning, har ni några råd. Har tidigare i livet fött upp  kaniner, men de är ju lättare på detta vis. Jag vill ha enbart en kull, så jag tänkte handpara.

Anne.K
0

Köper du en hona som redan fått en kull så klarar hon sig själv med sin kull (dock rekommenderar jag aldrig att man ska låta en gerbil sitta ensam om det inte finns särskillda skäl till det)… men är det en förstagångs mamma så tycker jag du ska ha en burkompis som hjälper till med ungarna.

utöver det så läs alla artiklar som finns här om uppfödning och avel om du inte redan gjort det.

och se till att honan är ifrån seriös uppfödare och har känd sjukdomshistorik så att du vet vad det är du avlar på.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Asa-S
0

Jag tycker nog att hon ska ha hjälp av en kompis med kullen eller att hanen får bo kvar..fast då blir det oftast en kull till.  Om det blir en stor kull som min hona har nu på 8 st så behöver hon hjälp.🙂 De är ju ett flockdjur och att ha ansvar helt själv för en kull kan ju bli stressande. Hon ska mata,värma,hålla vakt och samtidigt äta och ta hand om sig själv.

Kina75
0

Har läst så mycket jag kommit över nu, men det verkar som om många avråder till att  två honor finns i buren  på grund av att den andra honan kan bli aggressiv mot kullen och mamman eller tvärt om, mamman mot den andra honan. Åsikterna verkar vara så olika. Det är ju detta som är lite av ett dilemma för att man inte riktigt vet hur de kommer att reagera.  Är det mer i undantagsfall som det inte funkar. Om man då måste sära på dem så har man en stackars ensam hona på var sitt håll. Förstår ni vad jag menar?

Anne.K
0

#3 de som råkat ut för detta, är (skulle jag tro) de som inte parar den dominanta honan i ett honpar. För parar man den icke dominanta honan så kan det bli problem, därför är det viktigt att det är den dominanta man väljer om man ska handpara.

Utöver det så är det oftast inga bekymmer att ha två honor ihop samtidigt som den ena har kull. Den icke dominanta honan fungerar utmärkt som hjälpreda i de flesta fall :)

Kina75
0

Hur kan man vara säker egentligen på att det är den dominanta man parar. Hos mina hannar t ex så är det inte jättelätt. De dominansrider ungefär lika mycket men är lika nyfikna och har alla olika särdrag. Tips på hur man kan se lite mer.

Anne.K
0

Det säkraste är väl att ha två honor med hyffsad åldersskillnad. Då brukar den som är äldre rent naturligt bli den dominanta. Sedan förutom ridning så kan man kolla på vem det är som är den som oftast putsar och vem som blir putsad. (Självklart så putsar gerbilerna ifrån båda håll men man brukar kunna se skillnad på putstvätt och Dominans putsning). Även om man lägger fram en platt handflata med godsaker i så brukar den dominanta ta mer plats och puttar lite lätt undan kamraten. Detta är ett par sätt som man kan observera. Och detta är mest taget ur observationer av mina egna gerbilgrupper.

Kina75
0

Tack för alla svar! Blivit lite klokare hoppas jag. Någon som vet om det finns uppfödare i Jönköpingstrakten?

Anne.K
0

Kolla uppfödarlistan som finns bland de fastnålade trådarna. Tror den ligger under Artikellistan? Där finns en hel del uppfödare du kan kika och höra med :) tror dock inte det finns någon uppfödare just i jönköping men finns säkert någon runt omkring. Jag tex bor i skara som är väl ca 1 timme ifrån om jag minns rätt. Tyvärr har jag inga honor att släppa ifrån mig i dagsläget.

Asa-S
0

Jag har fått en stor kull 🙂 Vet inte kön än men borde finnas tjejer 😉Bor i Motala och kan ordna transport till Jönköping.

PaaatyPalm
0

Fast måste slänga in mig lite här om att man behöver inte alls ha två honor tillsammans vid avel. Jag har haft 4 kullar under mina år & endast 1 utav dem har där varit två att ta hand om bebisarna & då har jag ändå fårr 7+5+7+7 i mina kullar… Honan klarar det galant själv, nu har jag kanske inte jätte stor erfarenhet men ändå. 

Tror inte det kommer vara några problem för dig alls att bara ha 1 hona, sen så kan bebis honan självklart inte sitta själv i ca 6 månader men någon uppfödare därute kanske har en lite äldre hona?

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Anne.K
0

även om en hona klarar sig fint ensam så märker iaf jag att det verkar mer avkopplande för dom att ha lite hjälp. jag har kört båda varianterna både ensam hona och hona med hjälp.

Kina75
0

Ja, det är ju just det här med ensamheten som är kruxet. Jag tänker mig att kanske försöka mig på en kull i höst. Jag vill lära känna honan eller honorna under en tid och de ska ju ha rätt ålder och allt, och kommit tillrätta och känna sig trygga i sitt nya hem innan och det är ju ingen hit för en ensam hona att vara själv under den tiden.
Jag undrar också om det är olämpligt att honorna i eventuell kull stannar med sin mamma och en burkompis sen för gott, eller är det alltid för många med fler än två honor i samma bur? Här verkar det också vara delade meningar. Mina fyra hannar funkar ju jättebra ihop men det kan ju snabbt förändras, och hanarna är inte lika lynniga som honorna.  Åldersskillnad verkar vara positivt i fråga om gruppdynamiken. Kanske kan eventuella hanar i kullen flytta in hos mina nuvarande om de är för många.

Kina75
0

Om de INTE är för många skulle det vara. Asa-S vad har du för färg på din kull?

Anne.K
0

Hur erfaren är du som gerbilägare? är du ganska ny på gerbilområdet som tycker inte jag att du ska ge dig på stora flockar, för det kan lätt bli  mycket illa och i värsta fall dödligt om man inte är duktig på att läsa av gerbilerna och deras stämning.

Och större flockar kräver också mycket större burar om det ska fungera problemfritt.

När det kommer till honorna så kan inte alla ungar bo kvar för gott hos mamman (beror såklart på hur många dom blir) men absolut inte fler än 3 honor i samma bur. Men har man 3 honor ihop så gäller det att vara förberedd på att dom kan börja bråka när den yngsta kommer upp i 6 månaders ålder.

Och jag skulle inte helller vilja rekommendera att du lägger in fler hanar i din hangrupp du redan har. Ju större grupperna blir dessto känsligare blir sammanhållningen och man kan riskera att få sära på alla.

Asa-S
0

Jag "tror" att det är Deh(ljusa)BEW, en PEW och eventuellt nutmeg på tjejsidan 🙂Verkar vara 5 tjejer i den här kullen. Sen har jag en äldre unge som är 6 veckor nu om du vill ha lite åldersskillnad på dem 🙂

Kina75
0

Den på 6 veckor vad är det för färg på henne?

Asa-S
0

Tror att hon är DEH men kan vara nutmeg..hon har inga tydliga vita linjer..😉Tror dock mer på DEH.

Kina75
0

Älskar ju DEH men nutmeg är så fina med. Här hemma har jag en Agouti, Agouti pied varigated, black pied varigated och en DEH. Agouti är en favorit det oxså. Är intresserad av din sexveckors och en hona i din nya kull , dock ej PEW, utan någon av de andra. Har en tom 130-liters som väntar på dem i så fall. Jag måste fråga om beteendet hos föräldrarna bara, om allt har varit bra hos dem?🤔

Asa-S
0

#18 Har skickat ett PM till dig🙂Föräldrarna är jätte trevliga!