Ihopsättning av äldre hane och hona?
Jag undrar om det kan funka att sätta ihop en äldre hon och en äldre hane? Är det sant som jag har hört att honor blir sterila efter en viss ålder? När? Kan man verkligen lita på det?
Eller kan man inte alls sätta ihop äldre gerbiler med varandra, utan bara äldre ihop med ungar?
Dessa gerbiler ska vara cirka 2-2,5 år gamla enligt uppgift. De har tidigare bott med varsin burkamrat, men båda har nu blivit ensamma då kamraterna dött.
Jättetacksam om ni kunde hjälpa mig! :-)
Det fungerar, men just detta par är i dagsläget i yngsta laget. Jag skulle vänta tills honan passerat 3år för att vara på den säkra sidan. Har hon haft kull innan kan hon vara fertil ännu längre. Andra drar gränsen tidigare, men det händer också att det ploppar fram bebisar.
Jaha, men det får absolut inte ploppa fram bäbisar. Detta är inga lämpliga avelsdjur. Får nog helt enkelt avstå då. Hon har inte haft någon kull - vad jag vet.
Men det går alltså att sätta ihop vuxna djur? Hur ofta då ungefär? Funkar det i typ 50% av fallen, eller 100%? Är det någon skillnad i hur lätt det är att introducera vad gäller kön?
Hane + hona fungerar så gott som alltid på äldre dar. Däremot fungerar i regel aldrig vuxna av samma kön att sätta ihop.
#3 Jaha, på så vis? Vad skumt. Lika svårt med två vuxna hanar som två vuxna honor?
Tack för hjälpen med dina svar!
#4 Ja, när de är vuxna kan man inte räkna med att få ihop samkönade. Visst har det hänt att det funkat, men flocken blir inte stabil.
Enligt en artikel, skriven för veterinärer som vill lära sig om gerbilers sjukdomar, så blir honorna sterila vid ca 18månader och hanarna vid ca 2år.
#6 dock är det viktigt att understryka att det inte är några garantier och allt för ofta verkar det ju ändå bli hoppsan kullar om man sätter ihop dom för tidigt.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#6 det finns tyvärr folk som kan intyga att det inte stämmer :/
#7 & 8. Jag har skrivit ca. Det betyder inte att de automatiskt blir sterila den dag de kommer upp i den åldern.
Jag har inget belägg för det men jag kan tänka mig att det oftare blir "hoppsankullar" om man sätter ihop ett par där den ena är i fertil ålder och den andra precis passerat den ålder där de flesta blir infertila än om båda har passerat åldern med några månaders mariginal.