Är detta lagligt?
Hej! Igår besökte jag en av djuraffärerna i stan, och gick in för att kolla på djuren. Där inne hade dom 5 stycken gerbilhanar i samma bur, vilken var en väldigt liten bur med halva plast, halva galler. En sån här.
Då undrar jag, är det lagligt för djuraffärer att ha dom så eller är det något man borde anmäla?
♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫
Jag tror tyvärr det är helt lagligt, burmåtten är tyvärr väldigt snålt tilltagna för gnagare enligt L80.
#1 Usch då, det var verkligen hemskt :( Dom satt i hörnen och grävde för att komma ut hela tiden och var väldigt skygga, så man hade ju hoppats att det var något man kunde göra något åt 😕
Har du något hum om måtten på buren?
Tyvärr vet jag inte exakt, men hittade en sida som sålde sådana burar och där stod det att måtten var 52x26x52, och det tror jag kan stämma ganska bra, men är inte säker. Och då borde det väl vara lagligt om jag inte tänker helt fel 😕
Jo tyvärr. 😕 det känns absolut inte okej att de ska behöva bo så trångt.
Däremot tror jag inte dom hade något gångsystem av rör eller något material dom kunde bygga gångar i. Inte heller något hus, eller någon sand. Är dock osäker, får åka in senare/imorgon och kolla igen..
Men om det är så att dom inte har det som står här över, kan man då anmäla dom eller kommer det inte hända något ändå?
#5 Nej, absolut inte! Och så många i samma bur också :(
#6 Då kan du anmäla dem, ja absolut. De måste tillgodose djurens behov.
#8 Bra, då ska jag absolut försöka ta mig in snarast för att kolla hur det var dom hade det! Tack så hemskt mycket för hjälpen! 🙂
#10 Okej, ska jag absolut göra i sådana fall! :D Tack igen ;>
🙂
i en djuraffär jag va inne i hade dom 4 hanar i en trång dunabur tyckte synd om dom
#13 Det förstår jag, usch va hemskt! :(