Avmaskning
Hej,
Jag har två gerbiler ca 8 veckor som jag ska avmaska. Har blivit rekommenderad avmaskningsmedel för katter då jag inte hittat något för små gnagare. En pasta som det ska vara lätt att få dem att äta. Har ni erfarenhet av detta? Har hört att de äter själva. Är det någon som annars har tips om vad jag kan blanda med? Hur mycket ger man? En liten plutt, som en halv lillfingernagel, stämmer det?
Jag vill vara säker på att de får i sig tillräckligt mycket men ändå inte för mycket. De var inte avmaskade av uppfödaren.
Har någon bra tips så hör gärna av er!
/Nybliven gerbilägare.
Jag vet inte hur det fungerar med sån där pasta. Dock skulle jag vilja föreslå att du skaffar axilur vet. Oral lösning istället så kan du använda doseringsspruta och spruta medlet i munnen. Eller så går du till veterinär och får stronghold utskrivet istället. Då får du en vätska som man droppar i nacken istället och då behövs endast en behandling. Med de receptfria axilur så krävs 5 dagars behandling.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Stronghold är bra men funkar det på mask? Det används till olika skabb o parasidsjukdommar..Sen undrar jag hur vanligt det är bland gerbiler med mask? 🙂
#2 det är några som använder stronghold för att behandla mask med. Dock använder inte jag själv stronghold utan använder axilur vid behov. Sedan hur vanligt det är att gerbiler har mask har jag tyvärr inte så bra koll på. Dock tycker jag man ska vara sparsam med avmaskandet så maskarna inte blir recistenta. Jag själv avmaskar sällan och enbart när jag anser att behovet finns.

#3 Jag har inte avmaskat någon jag heller 🙂Därför jag undrade om det är nödvändigt.
#4 alla har väldigt delade åsikter om just det. Några tycker man ska avmaska en gång om året medans andra (som jag) enbart gör det vid behov , tex om jag skulle på utställning eller om jag tar hem nya gerbiler som inte blivit avmaskade innan de kommer hem till mig.
Det är svårt att veta hur vanligt det är med mask hos gerbiler eftersom det inte finns några tydliga symptom och diagnos endast kan fastställas efter obducering - vilket sällan görs. Dessutom behöver masken i sig inte vara dödlig utan det är oftast i samband med infektioner som gerbilen inte klarar sig. Har man många djur, går på utställningar, köper, säljer och/eller importerar tycker jag att avmaskning är bra. Har man bara två gerbiler och kanske aldrig besöker utställningar och dylikt så kan jag tycka att det inte är nödvändigt, men självklart är det ett beslut man får ta själv.
Ok. Tack för all bra information!🙂
Helt enkelt verkar detta inte vara…
Våra 2 tjejer är nyss hemkomna från uppfödare och inte avmaskade där. Därför trodde jag att det var nödvändigt. Men det är som jag förstår det ändå inte självklart att man avmaskar.
Är axilur vet för små gnagare? El köper ni för andra djur? I sådana fall vilken mångd?
Jag har köpt Banminth 12% (spol och hakmask) för katter. Fick detta rekomenderat. Någon som testat denna pasta? Vilken mängd gav ni i sådana fall?
Vore toppen med något de äter självmant, känner mig lite osäker på om jag kan få i dem oral lösning… Men det kan säket fungera om jag försöker.