Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 416 ggr
Ilya
1

Djuraffärers djurhållning

Har sett många djuraffärer som inte sköter djuren som dom ska.. en av grejerna är bland annat detta med bottenströet till gerbilerna som ofta är i alldeles för tunt lager.

Finns det ingen lag som säger att gerbiler ska ha ett tjockt lager bottenströ? Det måste väl finnas en lag som säger att djuret måste få stimulans i form av t.ex grävande, gnagande osv. 

Deras grävbehov tillfredsställt ju inte såvida de inte har ett sandband (vilket jag vet finns en lag på)..

Det jag hittat i lagen är detta: "L80 15 § Gerbiler ska ha ett gångsystem av rör eller liknande, eller sådant bottenmaterial som de kan gräva gångar i."

Nån som har lite mer koll på detta? Som kanske hittat något som mer specifikt pekar på att dom ska ha grävmöjligheter?

(Detta är för övrigt en tråd där vi kan diskutera djuraffärers hållning ur alla aspekter dvs inte bara om gerbilers behov av tjockt bottenströ..)

Bekka-AR
1

Det är jätte tråkigt att se att så många affärer inte har grävmöjligheter.. Tyvärr tänker de på att de ska synas och inte på djurens bästa. Men måste säga att det var länge sen jag såg en affär som hade dålig skötsel. Enligt mig finns det bra affärer med.

Ilya
2

Hittade nu iallafall denna text i en annan tråd som jag nu puttat upp.

"Kap 4. 12§ Ett förvaringsutrymme ska innehålla inredningsmaterial, som ger de klättermöjligheter, grävmöjligheter, viloplatser, och gömställen samt bad-, sim- och dykmöjligheter, som varje djurart behöver för att kunna utöva sitt naturliga beteende."

Detta borde alltså styrka att djuraffärerna ska ha ett tjockt lager bottenströ, eller? Det står ju grävmöjligheter.. den möjligheten får dem ej om det inte är ett tjockt lager..