Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 2641 ggr
Candela
0

Få bort kalkfläckar?

Köpte ett begagnat akvarium idag, som tyvärr hade en hel del kalk på rutorna. Undrar hur man ska få bort det?

Har testat kalkosan och ättika (min man sa att det kunde funka), men utan resultat.. Finns det nått mer man kan testa?

[Maria-Gerbiler]
0

Ättiksprit brukar ju höra till de bästa sätten att ta bort kalkfläckar på, så om det inte går bort då så kan det ju bli lite svårt.

När jag köpte ett akvarium till gerbilerna så använde jag fönsterputs för att få bort små kalkfläckar med och det fungerade. Sedan har jag hört att Cillit bang (stavning?) ska vara väldigt bra, men har inte provat det.

Candela
0

Har fått tips om Citek också, tänkte ta och testa det. Det är ganska mycket kalk, så jag hoppas att endel försvinner i alla fall.

Candela
0

Äh, Cillit Bang funkade inte alls Ledsen Den är säkert bra att ha till annat, men kalket tog den inte bort..

Candela
0

Nu har vi lagt hela akvariet på sidan, och fyllt upp med ättiksprit på hela glasskivan, så får det ligga så över natten. Förhoppningsvis blir det väl nått resultat!

Tina-A
0

Hur gick det?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Candela
0

Det lossnade inte ett skit  Fundersam Nu har vi köpt Citek, ska testa det också innan jag ger upp…

EmmaG
0

Låter ritkigt besvärligt det där kalket! Hoppas det fixar sig tillslut

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Asa-N
0

För att det ska funka med ättikan så ska den vara ca 50 grader varm. Visste att jag läst det någonstans och kom på nu var, det var tips vi fick i en broschyr från hyresvärden. Där stod det att för att få bort kalkfläckar i t.ex. badrummet så skulle man torka med ca 50 grader varm hushållsättika.

Tina-A
0

Om du hittar någon som funkar vill jag verkligen veta! :)

Candela
0

- "För att det ska funka med ättikan så ska den vara ca 50 grader varm."

Aha, kanske därför det inte funkade? Fundersam 

Ja, Citek funkade inte heller, så jag har väl gett upp litegrann för den här gången.. kanske orkar ta nya tag nångång i framtiden..

Har i alla fall satt upp en plansch på baksidan av akvariet, så där ser man inte skiten alls Glad 

Förhoppningsvis syns det väl inte så mycket kalk sen när man fått in en massa sågspån och annan inredning.

Asa-N
0

Kan du inte prova att värma ättika så vi får höra hur det går?? Det är säker fler än jag som är nyfiken på om det funkar :o)

Tina-A
0

Jag är faktiskt jättenyfiken nu…
"Hur ska det gå i det mystiska fallet med kalkfläckarna? Kommer de försvinna? Kommer Taylor hitta ett sätt av avlägsna dem? Läs mer i Taylors nästa inlägg .."

Värm ättikan nu och låt oss veta! Jag är så nyfiken ;)

Candela
0

Gah, ni anar inte hur mycket tid jag har lagt ner på att skrubba med än det ena än det andra.. Orkar inte ta tag i det nu, en annan dag kanske… Fundersam

Men värma ättikan? Hur ska man göra? Köra det i micron och sen skrubba på, eller…??

Asa-N
0

Nej värm i en kastrull, det är säkrare, det går för fort i micron tror jag.

EmmaG
0

Hur gick de?

// Emma, aka Althea

EmmaG
0

*putt* Är ju nyfiken =)

// Emma, aka Althea

Fairytail
0

*putt*

Candela
0

Har inte testat nått mer nu. Har varit bortrest några dagar, och orkar nog inte ge mig in på skrubbandet igen.

Fairytail
0

okej