Hjälp mot svamp?
Misstänker att en utav mina gerbiler fått svamp runt nosen, vad bör jag göra för att hjälpa henne? Har smörjt in henne med Idomin men borde väll finnas någon kräm eller dylik som hjälper mot svamp på smådjur? Bör jag kontakta veterinär för att få något utskrivet? Hon är lite ruggig men pigg förövrigt. Dricker som hon ska.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Fucidinsalva kan behövas, fås på recept av veterinär. Under tiden kan du behandla med bephanten, idomin brukar stinka hemskt av parfym.

#1 tusen tack! Blir ett samtal i början utav veckan. Idomin luktar väll ändå absolut ingenting? Använder själv det dagligen :P
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
#2 Det kanske finns parfymfri? 👍 (har ett vagt minne av att det kan vara så)
Testa Pevaryl receptfri salva för fotsvamp på Apoteket. 2ggr om dagen på morgonen och på kvällen i 7 dagar. Hjälper inte det så är det fucidin som gäller. Hur andas gerbilen? De kan få luftvägsinfektion som sekundär grej också så kolla om hon är hängig, snorig och andas tungt.
MvH Tsunamis
Jag hade en gerbil med nosproblem men jag visste först inte om det berodde på en svamp- eller bakterieinfektion. Eftersom antibiotika gynnar svamptillväxt valde jag att behandla mot svamp först, med hjälp av Pevaryl. Men Pevarylen fungerade inte vilket uteslöt en svampinfektion.
Då återstod alternativet om att det var en bakterieinfektion. Jag fick en salva som innehöll penicillin av min morfar. Den här salvan används främst till att behandla infekterade juver hos kor om jag minns rätt, men den är otroligt mild så därför vågade jag testa även på min lille gerbil. Jag använde salvan 2 ggr per dag i ungefär 10 dagar tror jag, och det hjälpte förvånansvärt bra. Kollade upp vad den hette nu, Streptocillin. Den är receptbelagd men kanske att du kan få den utskriven om du pratar med en veterinär.
Men som sagt, behandla mot svamp först. Hjälper inte det, testa att behandla mot bakterier.
Tassy och Tsunamis, jag sökte på fucidin och daktacort, men det verkar som att fucidin är mot bakterieinfektioner vilket gynnar svamptillväxt och daktacort innehåller hydrokortison vilket kan förvärra en eventuell bakterieinfektion, om problemen nu skulle bero på bakterier i stället. Rätta mig gärna om jag har fel, jag är inte alls duktig på sånt här egentligen men jag tänkte att det kunde vara bra att påpeka?
#5 mycket riktigt så är det bra att påpeka! Dock så är det svårt att veta vad det är utan att göra ett skrapprov, därav att man kan testa det ena och se om det hjälper eller inte. Det borde hjälpa efter bara ett par dagar och om det inte gör det bör man uppsöka veterinär för andra läkemedel. Men du har rätt det är Pevaryl jag tänker på, inte Daktacort. Är så få gånger jag stött på svamp hos gerbilerna så jag lyckas glömma namnet på den som hjälper.
MvH Tsunamis