Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettköp-sälj-omplacera
Läst 993 ggr
Lamina
2013-03-06 22:56
4

"Rädda" gerbilerna

Då dom öppnat en ny, större, djuraffär här i stan (Falun) har den gamla gått i konkurs. (Får en liten tår i ögat, trots att jag tycker allmänt illa om djuraffärer och haft mina duster med just denna.) På Fredag stänger dom igen för gott, efter 2 veckors utförsäljning. Men det finns fortfarande djur kvar där.

Jag var in idag och pratade med personalen, då jag var rädd att alla djur som vart kvar skulle avlivas. Som tur var så var så inte fallet. Dom som inte säljs till privatpersoner kommer säljas till andra djuraffärer. Men jag tycker inte det heller är ett så bra alternativ. Och jag känner att dethär vore ett ypperligt tillfälle att faktiskt rädda några djur från ett ovisst öde, utan att stödja någon som bara skulle köpa in nya djur.

När jag var in idag och kollade fanns det, vad jag kunde se, 3 gerbiler och en dvärghamster kvar. Kön vet jag inte säkert, men en av gerbilerna satt i egen bur, så jag antar att den var av annat kön. Jag skulle nog kunna fixa till några burar och ta hem dom som är kvar på Fredag. Men jag kan inte behålla dom då jag ska flytta om 2 månader.

Så anledningen till att jag skriver dethär inlägget är väl för att fråga om någon kan tänka sig att ta någon av dessa gerbiler (eller dvärghamstern)? Om man bor en bit bort (från Falun) så kan jag ha dom här tills transport går att ordna.

Jag ska ner dit imorgon (Torsdag) igen, för att kolla lite närmare på kön och färg och så.

Det finns även en hel del fåglar och några reptiler, spindlar, insekter och liknande kvar, om någon skulle vara intresserad. Men dessa har jag ingen möjlighet att ta hand om. Särskilt orolig är jag för den gula fågeln (tror det är en parakit av något slag) med skadad vinge. Tror inte den kommer få samma omvårdnad i en annan djuraffär som den fått här…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ks.gerbil
2013-03-07 08:03
7

Vilket hjärta du har tycker du skulle förkäna en stor applåd!! Tyvärr bör jag långt från Falun men kanske någon annan här gör. Gå in på dem andra sajterna t.ex. burfåglar, reptiler och hamster iFokus så får du kanske mer stöd och några mer med på att göra detta så kanske ni kan rädda mer djur!

Gerbil-hemsidan hittar du R

Kameo
2013-03-07 11:43
0

Jag håller med #1. Jag kan tyvärr inte hjälpa till eftersom jag har 4 gerbiler och min mamma skulle bli skogstokig om jag gick med på något sånt här. Lycka till!

Med vänliga hälsningar,
Filip

Lamina
2013-03-07 14:59
1

Kan som sagt var ha djuren här tills transport till nytt hem kan lösas. Transport brukar kunna gå att lösa, bara man har lite tålamod. Jag kan t.ex. ta med mig djur till Stockholm/Nynäshamn när jag flyttar i April.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2013-03-07 19:36
1

Nu har jag varit ner och kollat. Det finns mycket riktigt 3 gerbiler och en dvärghamster kvar.

Gerbilerna är 2 hanar och 1 hona. Jag är inte så bra på gerbilfärger, men jag är rätt säker på att honan är Agouti. Hanarna var lite svårare, skulle gissa på att den ena är Nutmeg och den andra en tecknad DEH.

Dvärghamstern är en hona, antingen Sapphire Pearl eller Agouti Pearl. Antagligen är hon hybrid.

Jag kommer göra i ordning burar ikväll och ta hem dessa imorgon. Om någon är intresserad så är det bara att skriva till mig. Annars kommer jag skriva säljesannonser när jag fått hem djuren.

//Lamina

Lamina
2013-03-07 23:01
0

Phew, gick åt hela min spånsäck bara till 2 gerbilburar. Och så ska dom visst ha badsand också. Och vattenflaska, ska försöka hitta någon som jag kan sätta fast i taket på akvariet… 🥵

Men nu ser jag faktiskt fram lite emot att få hem dessa små. Dom kommer tyvärr inte få det ultimat hos mig, men iaf bättre. Och förhoppningsvis finns väl det ultimata hemmet där ute nånstans också. :)

//Lamina

Lamina
2013-03-08 12:53
0

Sådär, nu är gerbilerna hemma hos mig i sina respektive burar. Är inte alls säker på vad dom har för färger, men tror att dom kanske kan vara Nutmeg hela bunten. Får läsa på lite mer om färger sen…

Honan har fått namnet Annelie och pojkarna heter Emil och Victor. Jag är redan störtförälskad i pojkarna. Emil, den ljusa, lyckades gnaga sig ur lådan och rymma på bussen hem, men lät sig snällt lyftas ner i påsen så jag kunde hålla koll på honom. ❤️

//Lamina

Anne.K
2013-03-08 13:32
1

Ta även lite bilder så kanske du får napp lättare :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Mikeuy
2013-03-08 15:06
1

Jag vill jätte gärna hjälpa till! 
Här finns det nog plats för den lilla honan. Mitt akvarium ligger på 170 liter och där bor det två honor på ca 1 år. Så det lär finnas gott om plats för en till kompis! 
Jag bor dessutom i falun, nära och bra! Hör av dig så kan vi prata mer! :)

Anne.K
2013-03-08 15:51
5

#8 tänk på att det kan gå riktigt illa om du tar en hona som är äldre än 5-6 veckor till två redan vuxna honor. Det kommer vara i princip omöjligt att sammanföra dom då.

Lamina
2013-03-08 19:03
0

Det är synd om Annelie. Hon är alldeles ensam, och så otroligt rädd både för mig och katten. Hon behöver ett nytt hem snarast, med en vän. Problemet är ju att hon inte är så ung. Vet inte ålder, men hon ser fullvuxen ut.

Jag kommer ta bilder under helgen, vill låta dom vara ifred idag.

//Lamina

Mikeuy
2013-03-09 16:36
0

Men kan det vara värt ett försök i alla fall? Det är ju riktigt synd om henne! :/

Anne.K
2013-03-09 17:11
0

#11 riskerna är tyvärr för höga. Du kommer riskera antingen allvarligt skadade/dödade gerbiler eller så i bästa fall så blir du sittandes med 3 separata burar eftersom din nuvarande honpar riskerar att splittras. Tyvärr fungerar gerbiler på detta vis. Speciellt honor då de är väldigt revirshävdande.

[Jessica_91]
2013-03-09 17:14
0

#11 Tanken är god men det är nästan omöjligt att sammanföra två vuxna honor. Att försöka sätta ihop en vuxen hona med två vuxna honor är bara stressfullt och leder antagligen till att någon blir skadad och/eller dödad. Så för gerbilernas bästa råder jag dig till att inte försöka. Gerbiler är tyvärr väldigt krångliga när det kommer till ihopsättningar och honor är svårast.

[Jessica_91]
2013-03-09 17:15
0

#12 Oj nu var jag bra seg på att skriva haha ^^.

Anne.K
2013-03-09 17:16
0

#14 haha, lätt hänt det där ^^

Mikeuy
2013-03-09 17:32
0

#15 #14 Jo, ni har säkert rätt! Tråkigt dock. men men! Hoppas det ordnar sig för Annelie!

Lamina
2013-03-09 17:33
0

Det är synd att det ska vara så krångligt. Antar att det inte blir lätt att hitta ett hem åt henne då. :(

Funderar nästan lite smått på att själv köpa en liten och sätta ihop henne med. Men efter att läst om hur komplicerat ihopsättningar är inser jag att jag inte har den möjligheten. 😕

//Lamina

Lamina
2013-03-25 01:05
0

Historien slutade tyvärr inte lyckligt för Annelie. Hon fick en stor, hård knöl mitt på huvudet och började bete sig konstigt. Det var inte någon varböld, och att operera henne hade varit mer eller mindre omöjligt, så jag valde att ta bort henne. 😕

Emil och Viktor mår däremot alldeles super! Jag har valt att vänta med att lägga ut annons för att vara säker på att dom är friska och glada. Emil är en riktigt galen liten pojke, väldigt nyfiken och kommer fram när jag öppnar buren. Viktor har jag inte haft lika stor framgång med, men ska jag vara ärlig så har jag inte försökt särskilt mycket… Men nu kommer det komma upp en annons på pojkarna nu i veckan.

//Lamina