Elakartad tumör?
Hej!
Jag upptäckte igår ett stort "sår"/röd knöl på min ena gerbils doftkörtel och fruktar att det är en elakartad tumör. Han är ca 3,5 år (kanske lite äldre) och som jag förstått det så är det ganska vanligt på äldre gerbilhanar.
Vad ska jag göra?! Tror ni att det är en elakartad tumör? Den sticker upp ca 2-4 mm och täcker nästan hela Doftkörteln. Han verkar dock inte bekymra sig över den, han kliar inte, tvätta sig super mycket eller är allmänt "trött" och dålig. Han lunkar på som han brukar, gräver, äter och dricker (han skuttar och springer inte lika mycket pga hans ålder, det slutade han med innan den ev tumören dök upp)
Ja, det är en tumör. Om den är elakartad eller ej går inte att svara på via bilder, men växer den snabbt är oddsen dåliga.
Min ena hane har också en tumör på Doftkörteln. Han mådde bra och så i början, precis som du beskriver. Men nu har han börjat tappa vikt och sover mest hela dagarna så vi ska ringa veterinären när dras telefonbokning öppnar. Så, det jag ville säga var att jag tycker du ska vänta och se hur det utvecklas. Tyvärr växte min hanes tumör ganska snabbt men om du har tur går det bättre för dig
Det är helt klart en tumör:/ som #1 skrev så är det svårt att avgöra på bild om den är elakartad eller ej. Det bästa alternativet är nog att ringa veterinär och fråga.. Hoppas allting kommer gå bra för din gerbilhane!
Jag har redan bestämt att om någon av mina killar får en tumör på äldre dagar (de är lite över 2 år nu) kommer jag låta dem leva så länge de mår bra. Men när de visar att de inte mår bra, eller inte är lika pigga så kommer jag välja att ta bort dem. Ser ingen vits vits att ta massa prover och försöka sig på en operation på en gammal gerbil så för mig känns det mest humant att ta bort dem direkt så fort man märker att de inte mår som de ska längre.
Jag hoppas tumören växer långsamt på din kille och att han inte störs av den på länge :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag har själv märkt en sån tumör på en av mina grabbar, de är strax två år gamla. Men så länge han inte har ont av den så får han leva. Han märker inte av den ens just nu utan mår bra och är precis som förut. Men jag håller ett extra öga på honom, visar han någon förändring får det bli att ringa vetten..
Hoppas att allt går bra med din kille ett tag till :)!
Tack för alla svar allihop! :)
Än så länge mår han bra, har bor ju ensam just nu då hans kompis dog för inte så länge sedan vilket gör att jag precis som #5 inte tänker ge mig på en operation utan då får han återförenas med sina gamla kompisar <3
Hoppas på att han inte kommer besväras av den på länge, dessa är nämligen mina första gerbiler ^^ <3
Det ser nästan bättre ut nu! 😃 Inget blodigt eller rött och sårigt, nästan hudfärgat (mot ett lite rödare håll). Det kanske inte är en elakartad tumör? *Hoppas, hoppas, hoppas!*