Hjälp mig snälla!
Hej!
Jo det är så att jag kom precis hem men en liten gerbil hona.
Jag var på min praktik hos djurmagazinet där de frågade mig på morgonen om jag ville ta en skadad gerbil (Utan svans och ett sår på sidan) Och när jag såg den så kunde jag bara inte säga nej.
Trotts sina skador och brist på svans så är hon pigg och verkan inte ha några problem alls, ung är hon också (ca 3 - 4 månader)
Jag har inga erfarenheter av gerbiler därför tänkte jag att jag skulle skriva här på iFokus! 😃
Mina frågor:
* Ska jag köpa en kompis till henne eller ska jag låta henne vara ensam? och i så fall hane hona? (vad ska jag titta efter i personlighet då jag kan titta på dom under tiden jag jobbar)
* Kan jag ha henne/dom i ett 60L akvarium?
* Ska man åtgärda såren på något sätt? tvätta? låta henne sitta på tidningspapper tills såren läkt helt? (Sårskorpor för tillfället)
Tacksam för svar // Lumo 🙂
Jag tycker först att hon borde få läka sina sår först innan hon är redo för en kompis. Skaffa INTE en hane - då får dom kull på kull. Det ska vara en hona mellan 6-8 veckor så dom ni har i Djuraffären är nog för gamla tyvärr. Vuxna honor är väldigt svåra att sammanföra då risken för bråk är mycket stor. Gerbiler kan slåss tills den ena avlider!
Jag tycker att 60 liter är för litet - skaffa ett 100 liters minst. Ös på med massor av spån sen när såren läkt så att hon och den framtida kompisen kan gräva gångar. När det gäller såren så kan du ha ett lite tunnare lager spån - gerbilers sår läker oftast bra av sig själva men dom tar tid. (Nu har jag ju inte sett din gerbil så vet inte hur pass djupa sår hon har - är det illa behöver du nog låta henne vila några dagar med enbart en handduk i botten på buren - var uppmärksam på om gerbilen blir ruggig i pälsen eller börjar klicka och pipa när den andas - då har den en infektion och måste till veterinär snabbt!
De gerbiler vi har på Djurmagazinet just nu kom i fredags så de är förmodligen i leverans ålder? Jag har noll koll egentligen på hur gammal min är, de sa att de var en unge så jag chansade bara när jag skrev 3-4 månader xD
Du fått bra tips hitils, en sak dock, om du menar att du redan har en 60-liters bur och om du kan behålla den, bättre att köpa en större akvarium ca 100 liter uppåt dock är det bra om du behåller henne i 60-litersburen tills såren har läkt. du kan tvätta rent såret med salt o vattenlösning varje dag den borde läka av sig självt :)
Hur skadade sig gerbilen? Om du lägger upp bild så kan vi hjälpa dig avgöra åldern ifall djuraffären i fråga inte har koll på det.
Håll koll på om såren ser röda längre än en vecka, gerbiler läcker rätt snabbt. Man kan köpa antibiotka från veterinär om man skulle behöva. Se till att det finns lättäten mat. Fruktpurer för bebisar brukar vara bra, undvik stenfrukt och citrus bara. Mandelspån. Eftersom din hona är så pass ung så borde du sätta ihop henne med en annan hona.
Vet du om hon fick såren från någon av honorna hon bodde med eller om hon fick dem på något annat vis? Om inte skadorna är ett resultat av ett bråk hade det vart smidigast om hon hade fått sin kompis direkt, då är det inte riktigt lika krångligt.
Det brukar stå vilken vecka djuren är födda på akvariet där de bor, så du kan nog kolla där om du är osäker på ålder. Jag skulle tro att de är runt fem veckor om de precis kommit in till butiken. Gerbiler har en snitt ålder på ca 2år och växer därför väldigt fort. En fullvuxen gerbil är ungefär lika stor som din hand.
Vad gäller temperament märker du det bara om du umgås med djuren. Mitt tips är att du sätter ner handen i buren och den hona som villigast hoppar upp i din hand får följa med hem.
IKEAs största SAMLA är en rätt bra storlek på bur och kostar inte så mycket. Borra ordentligt med håll i locket så. En mindre bur (en liten mindre SAMLA) är bra att ha när du ska sätta ihop dem. Dela buren med ett galler el.dyl. (Det finns delade burar som är till för ihopsättning.) och sätt honorna på varsin sida. Några gånger per dag byter du sida på dem. Tunt lager spån eller papper. Låt dem sitta så i några dagar så att de får samma doft. Då är det lättare att sätta ihop dem sen.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
(Med papper menar jag toapapper eller servetter som är mjukt. Tidningspapper är för hårt och kan dessutom innehålla gifter eftersom gerbiler gnager sönder i stort sett allt.)
#7 vill bara inflika att tidningspapper är inte längre giftigt då de inte används giftigt bläck längre.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag skulle inte ta risken, men det är jag det. Toapapper och servetter är ju i vilket fall mjukare för dem.
Tidningspapper ÄR ofarligt så det finns ingen risk :) Sök runt på iFokus så kan du se att många smådjursägare använder tidningspapper som bottenströ utan problem.^^