Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 932 ggr
Myrwen
0

Persiska jirdar slagsmål

Hej!

Vi upptäckte idag att våra persiska jirdar har råkat luven på varandra. De är 5 st som bor ihop, 3 honor och 2 hanar. De har bott ihop flera år vad jag vet (ny på jobbet) och det har inte varit några problem förut.

Men båda hanarna har blivit "utstötta" verkar det som och har suttit och tryckt i en egen del av buren. Det visade sig när vi plockade ut dem att den ena hade allvarliga bitskador vid frambenet och behövde sys och hela ryggen var full av gamla mindre bitskador. Även den andra yngre hanen hade en del ruvor på ryggen.

Vad kan ha framkallat det här?
Är det någon som har några teorier eller som varit med om något liknande?

Tacksam för svar!

Mvh My

[Jessica_91]
0

Är inte omöjligt att det är pga att ni har flera indiver av olika kön ihop. Kan i stort sett inget om just persiska jirdar men vet att det är oerhört vårdslöst att ga gerbiler (mongoliska jirdar) på detta sätt och kan tänka mig att det inte är särskilt bra för perser heller. Vet du varför jirdarna hålls på detta vis? Hur ofta får honorna kullar? Har ni särat på hanar och honor nu?

[Tassy]
0

Jo, som ovan säger bör ni dela upp dem omgående, de ska inte bo i större flockar. Särar du inte på dem så kommer snart någon att bli dödad.

Myrwen
0

Det jag tycker är konstigt är att de har bott såhär i flera år utan att något hänt. Hanarna är de två som håller ihop och som kommer överens, vad jag har förstått skulle det väl vara de som bråkar om man håller flera av samma kön tillsammans? 

Eller har jag fått helt fel för mig?
Sen har jag läst att jirdar bor i flock och i flockar är det ofta blandade kön. Därför antar jag att de har satt ihop en flock som fungerar fram tills nu då. Honan fick inga ungar förra året inte heller året före det. Jag vet just i skrivande stund inte hur gammal hon är heller, kan ju bero på ålder. 

Ja självklart hanarna fick flytta med mig hem sålänge eftersom han som var mest skadad behöver medicineras och ha det lugnt och skönt. Ingen släpps ihop förrän jag har luskat ut en trolig orsak till att detta skett.

Tack för era svar!

/My

PaaatyPalm
0

#3 fast en flock i det vilda är ju ingen flock i fångenskap >.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

[Zlarviig]
1

Du sa ju att hanarna hade ärr, då borde dem ju ha bråkat tidigare?

Först skrev du att det var tre honor och i #3 skrev du "honan". Hur många honor är det?

Jag vet iallafall att med gerbiler kan man inte ha mer än två honor i en flock och man ska inte blanda hanar och honor då det väldigt lätt blir bråk som leder till döden.

PaaatyPalm
1

#5 man kan ha fler än 2 honor, har haft flera flockar med 3st. Dock ökar risken för att någon ska bli utstött & "attackerad"

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

[Zlarviig]
0

#6 Jo såklart man KAN men det är ju inte att rekomendera. Men alla gerbiler är ju individer så självklart funkar det ju med fler också!🙂 Men jag tänkte att det kanske blir ännu värre om dem bor med två hanar OCKSÅ.. 🤔

[Tassy]
0

#7 Den här tråden handlar inte om gerbiler.

[Zlarviig]
0

#8 Jag vet. Men persiska jirdar är släktingar med gerbiler. Jag sa inte att dem var gerbiler, jag skrev "jag vet iallafall att gerbiler..", alltså menade jag "jag vet att det är så med gerbiler men jag vet inte om det är så med persiska jirdar". Jag borde väl ha varit tydligare.. 😮

[Tassy]
1

Jag ville bara förtydliga så ingen missar det. 🙂

Jirdar har inte samma flockbeteende som gerbiler. De bör inte hållas i större grupper öht, och absolut inte blandade kön.

Myrwen
2

Tack för infon hörrni. Kan ni ge tips om var jag kan läsa på mer själv? Det är ovärderligt med personliga erfarenheter, men jag skulle gärna vilja fixa så vi har bra material även på skolan där jag jobbar så att något sådant här inte händer igen.

Det visade sig att det var ungar till det ursprungliga paret som blivit kvar av någon okänd anledning. Som sagt jag har inte varit med från start här så jag har ingen aning om varför. 

Vill bara påpeka att ingen av hanarna hade ärr. De hade sårskorpor alltså relativt nya sår som läkte. 

Nu bor de två som var skadade i en egen bur och verkar trivas bra med det. Däremot kan vi inte själva ha kvar dem eftersom vi inte har någon passande bur till dem.

Någon som känner till någon som skulle vara intresserad av att köpa/ta över två persiska jirdar, hanar. De finns i Skåne.

Och jag vet att många sitter hemma och reagerar och blir irriterade över allt möjligt som kommer fram här och jag känner att jag behöver försvara mig själv lite grann (vilket inte känns bra alls) men jag försöker verkligen lösa detta på bästa sätt och vill inte att något sånt här ska hända igen. Så bara för att vara övertydlig, jag vill djuren väl det känns hemskt att jag inte kunde det här om just persiska jirdar men ingen kan allt eller hur? Alla är vi nybörjare någon gång…

Tack för hjälpen!

[Tassy]
3

Det är garanterat skolan jag fick mina jirdar ifrån..

Jag tog till mig två grabbar ifrån lantan för några år sedan, avlivningshotade och räddade därifrån. Kanske dags att någon säger åt den där skolan att ta sitt ansvar för djuren? (obs, inte riktat till dig Myrwen, utan till de ansvariga).

Dom har hållt på med jirdar och uppfödning i många år, de borde ha kunskap vid detta laget, till råga på allt så är det trots allt en skola.

Du ska inte känna skuld i detta alls Myrwen om det är så som jag tror att det är.

Myrwen
0

Tack för feedbacken Tassy, vi kämpar med de ansvariga i ledningen varje dag! Och ibland är det som att köra huvudet i en vägg… 

Jag letar efter en stor bur där vi kan hålla hanarna för sig och honorna för sig eftersom vi nu inte vet vem som är vem. Är det någon som har tips om var vi kan hitta en lämplig bur? Jag har ju såklart blivit väldigt fäst vid hanarna som råkat illa ut och de är enormt sociala båda två, känns inte bra att hitta hem om man inte vet exakt var de hamnar. 

Så om någon som läser här har en bur som är tillräckligt stor eller har tips på någon som kan ha en, hör jättegärna av er, ni kan PMa mig, kikar in här då och då.

Trevlig helg allihop!