Utebur till gerbiler?
Tror ni att gerbilerna skull tycka om en utebur/utehage att vara i på sommaren? Inte istället för deras vanliga bur utan bara som en lekhage. Jag tänkte annars bygga en sån här bur som på bilden fast med bättre galler. Skulle det funka tror ni eller skulle de gräva sig ut? :)
// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus
jag har velat göra en sån sedan långt tillbacka haha, tror nog det skulle funka man kanske kan ha galler under också? sen måste man vara där hela tiden säga till att inget händer dem så om man skulle se att dem försökte gräva sig ur skulle man nog hinna "ta tag i dem" innan de hinner komma någonstans. det enda jag varit rädd för är att de skulle kunna bli bitna av någon insekt men någon kanske vet lite mer om det?
Ja, det är nog smart med galler under så att de inte kan komma ut ;) Jag tänkte också lite på om det skulle komma någon insekt och de blir bitna… Typ en geting, mygga eller myra!! :(
// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus
Jag byggde en simpel version förra sommaren, av ovandelen till en gammal dunabur, samt nät. Sätte nätet som botten, och fäste i överdelen på dunan. Då skyddades de ovanifrån från getingar osv, men kunde ändå springa lite på gräset och sådär. Satte buren så att det var skugga i halva buren ungefär, det verkade vara omtyckt! 🙂
Jag tror inte man behöver vara orolig för myggor eller myror, dom mumsar nog gerbilerna bara gärna i sig :P Det finns ju chansen med getingar men tror det är en ganska liten chans om man sitter vid hagen hela tiden. Kom ihåg att det inte får vara för varmt eller kallt och att hagen ska stå i skuggan eller med bara en liten solplätt.