Bråkat
Idag när jag plockade upp killarna märkte jag att Nuces och Cesar har bråkat på blodigt allvar för båda har ett flertal bitsår på sig. Det känns så hemskt att de ska börja bråka nu efter att ha bott tillsammans i sju månader!
Jag har dem uppe för lite granskning och det jag märker är att Nuces är extremt rädd för Cesar och Cesar jagar honom lite.
Men vad ska jag göra? Jag känner mig så maktlös! Jag vill inte sära på dem, men det är enda alternativet för mig då jag absolut inte vill sälja någon utav dem :(
Men då till ny kompis då. Jag har ju en tredje gerbil också, som funkar alldeles utmärkt tillsammans med båda utav kompisarna och då är frågan vem utav dem som ska få stanna med honom?
Jag känner mig så kluven just nu :(
Usch vad tråkigt!:( Finns det ingen möjlighet att skaffa en till gerbilhane som sällskap? Det låter ju väldigt hemskt och få välja bort någon utav dom, men om du måste så är nog det bästa o låta den som har varit i underläge för den andra gerbilen att få stanna kvar. Såsom jag förstått så är det Nuces. Sätter du ihop Cesar med den tredje gerbilen kan det hända att han är lika dominant mot honom, men det är ju inte säkert såklart..
Alla tre killar bor i nuläget tillsammans och du gissade rätt om att Cesar är dominant. Honnii ligger i mitten och Nuces har lägst rang. Honnii kommer som sagt bra överens med både sin bror (Nuces) och den lite äldre polaren.
Iaf så har de alla tre fått komma tillbaka och bo ihop så att jag kan se hur de är i akvariet och än så länge så går de bra (de har fått vara där i ett flertal timmar) och det har inte varit något bråk än. Det kan ju vända och bli harmoni igen, för Cesar fick ju behålla dominansen och Nuces lärde sig en läxa om att inte bråka med honom igen (känns det som i alla fall). Jag vet att det är en risk att göra så, men det är det som känns bäst.
Men kommer att ha koll på dem och kolla igenom dem dagligen. Om det blir något nytt bråk så kommer jag att sära på dem direkt och leta ny kompis till Nuces, för då har jag ändå försökt och om jag inte är absolut tvingad att välja bort någon utav dem så kommer de alla att få stanna hos mig! :)
Ajaj -ja det bästa är att du håller koll på dom.
Det kan gå bra men har du otur så börjar dom bråka igen och då är det tyvärr bara att ta isär dom.
Lycka till nu och hoppas dom håller sig "i skinnet" 😉
Du måste sära på dem omedelbart!
Du kan omöjligen övervaka dem 24/7, och nästa gång kan det sluta med döden. Du måste ta ditt ansvar och sära på dem omedelbart, och snarast hitta en ny kompis till den som blir ensam kvar.
#4 Datorn höll på att krascha igår kväll så kom inte in så har inte kunnat se ditt inlägg innan nu.
Jag vet att det är en risk att göra så som jag gör, men jag tycker att faktiskt att det är värt risken för att försöka få harmoni i flocken igen. Killarna fick vara i akvariet tillsammans under natten och det fungerade utmärkt, inga nya sår och de sov också tillsammans. I alla fall så har det fungerat utmärkt sedan igår vid 18:30-19:00 tiden och det är ju ett antal timmar. Jag vet risken och att de när som helst kan ryka ihop igen, men det är ändå det här som känns bäst. Jag är medveten om risken och att jag vet att jag är lite oansvarig i nuläget, men det är ändå detta som känns bäst och med tanke på att det gått bra än så tycker jag att det är värt att fortsätta köra.
#3 Tack så mycket!
Nackdelarna med att chansa överväger tyvärr de små fördelarna. Det är ganska egoistiskt att försöka få djur att leva ihop som inte riktigt vill det. Men vi kan ju bara ge dig råd sen är det upp till dig att lyssna eller inte.
Man bör har ett par års erfarenhet av gerbilbeteende för att kunna skilja på bråk och bråk och även då i 9,5 fall av 10 så biter de sår på varandra så är det kört. Det är helt enkelt så med tanke på hur gerbilen beter sig i naturen och att vi i fångenskap håller dem i låsta burar utan någon möjlighet för dem att välja eller kunna fly om det behövs.
Nästan ingen gerbil ger upp i första taget i en sån strid om rangen. Och även när den ena väl ger upp efter ett antal sår och omgånger så kan den inte springa iväg och fly från den som attackerar för den är inlåst i en bur. Den som attackerar brukar inte sluta bara för den andre ger upp heller för målet är att driva bort konkurrenten. Det är vår skyldighet som ägare att dela på djur som inte kommer överens, annars kan du en dag hitta en av dem ihjälbiten och död. Gerbiler ÄR på det sättet helt enkelt du får bara acceptera läget och göra det bästa för djuren, inte det bästa för dig.
MvH Tsunamis
(Har inte kunnat komma in för har haft problem med datorn igen.)
Tar och skriver jag en liten uppdatering rent allmänt. Denna gången fungerade i alla fall min metod utmärkt och det är återigen harmoni i flocken. De sover tillsammans, sandbadar tillsammans och brottas som vanligt. Jag har inte märkt några fler sår sedan bråket och då har jag kollat dem var dag.
Anledningen till att jag gjorde såhär är för att jag ska flytta väldigt långt den 30:de till en plats med katter, jag har ingen bra extra bur (en samla på 47 liter) och det är långt till närmaste IKEA och mor min har inte körkort och bil så jag kan inte köpa någon 130 liters och dessutom verkade alla kullar vara födda nyligen så man behövde vänta i 4-6 veckor plus att man ska hämta den nya kompisen och då måste tiden passa båda (jag behöver möta upp med tanke på brist på någon som kör). Jag kände helt enkelt inte för att någon utav dem skulle behöva flytta ensam i en liten samla och sedan kanske stressa ihjäl under flytten när den inte har någon kompis och därför valde jag att chansa på att få harmoni i flocken igen, vilket denna gång som sagt lyckades.
I vilket fall som helst så kommer jag att sära på dem direkt om jag märker av ett nytt bråk, för då vill jag inte chansa mer.