Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettköp-sälj-omplacera
Läst 931 ggr
sannanannas
0

Ge bort eller avliva?

Jag har just nu bara en gerbil kvar… Innan hade jag tre stycken, och den jag har kvar nu vet jag inte vad jag ska göra av… Han är nästan 4 år så jag tycker att det är lite för sent att ge bort honom, plus att det blir svårt att para ihop honom med några andra Gebiler… Men samtidigt vill jag inte avliva honom för han är så full med energi och han är väldigt söt ;). 

Några råd tack!

sannanannas
0

Att köpa en eller två till finns inte med på listan för jag har fullt upp med mina andra husdjur. Är det någon som vet hur mycket det kostar med Avlivning?

[Tassy]
2

Om gerbilen inte blir orolig och stressad av att bo ensam kan den bo själv sin sista tid i livet. 🙂 jag tycker inte du ska avliva.

Anne.K
1

Jag tycker inte heller att du ska avliva då den är pigg och frisk. Eftersom han är gammal kan du prova att ha honom själv och bara ge han lite extra uppmärksamhet. Men håll bara koll på honom så atthan trivs med ensamheten.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

chokladfudge
3

Hej sannanannas!

Var finns du någonstans? Varför har du känslan av att det blir svårt att para i hop honom med någon annan? Jag söker en gammal ensam hane som sällskap till min treåriga ensamma hona, pma gärna för att svara på frågorna och ställ gärna egna om t.ex. vad jag i såfall skulle kunna erbjuda honom för hem.

sannanannas
0

För han verkar leta efter sina två bröder hela tiden… När jag har honom ute ur buren brukar jag sitta i badrummet med honom för där finns inga rör och sådant som han kan krypa in i, men då så sitter han bara stilla i ett hörn och stirrar på allting, även om jag har massa saker framme till honom att krypa och  gnaga på. Utan han är bara pigg i buren. :(

[Tassy]
3

Ge honom lite tid, klart de letar och sörjer i början. Du måste avvakta och se om han finner sig i att vara ensam eller om han fortsätter att leta och verka må dåligt. Ge honom nån vecka.

chokladfudge
0

Har du låtit honom nosa på sina avlidna bröder? när jag hade kaniner rekomenderades man att låta den kvarvarande kaninen nosa på sin avlidna kamrat så att de förstod vad som hänt, att kompisen inte bara försvunnit. Jag har gjort så med mina gerbiler också och de verkar förstå bra vad som hänt. Om du har kropparna efter de döda kvar så lägg in dem i buren till honom ett tag så att han får chans att ta avsked.

sannanannas
0

När den första dog så la jag in honom i buren en liten stund till sina bröder och de verkade inte bry sig någonting. Men de var ju ändå framme och nosade på honom. När den andra dog så måste det ha varit Artchi (den som är kvar) som hade gjort det… För de har alltid sprungit runt och lekt som dårar på kvällarna, och har aldrig skadat varandra. Men han var blodig och hade flera sår, och jag hittade honom efter skolan, och han levde på morgonen Chokladfudge… 

#4 #7

Jag bor nära göteborg, i Billdal. Jag tror att det blir svårt för honom att bli ihop parad pga av hans ålder. Men om du har erfarenhet av att para ihop Gerbiler så skulle jag låta dig testa. För det är ju bättre att han får sällskap in i slutet…

chokladfudge
0

#8, hm, ja då borde han ju inse att de är döda och inte bara "försvunnit."

Vilken otur att vi bor så långt ifrån varandra. Jag bor i Dalarna och att frakta hela den sträckan känns för långt, framförallt om vi iallafall inte lyckas få ihop dem:-( Men du borde kunna hitta en ensam gerbil närmare dig, det verkar finnas relativt många gerbilägare i göteborgstrakten:-)

Jag har ingen som hellst erfarenhet av hopsättning av gerbiler (eller andra djur heller för den delen) Jag har planerat att ta hjälp av "min" fd uppfödare om jag hittar någon passande sällskapskandidat inom lagom avstånd.

sannanannas
0

Okej, det var väl synd:(. Men jag ska försöka hitta någon annan ;) Chokladfudge