Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: hälsa-sjukdomar
Läst 5012 ggr
[ChinHeart]1
5

(VARNING BILD) Väldigt svårt skadat öga!!

Min ena gerbil Alfons har fått något alldeles vid sitt ena öga. Jag märkte det nyss och blev jätteledsen och rädd.. Vad kan det vara?? Min mamma som jobbar på en veterinärklinik som veterinärassistent säger att det kan vara en liten tumör men också att han kan ha stuckit sig riktigt illa..:'( Vi sköljde ögat med koksaltlösning och nu är han i sin bur med sina två tvillingbröder igen. Han är inte jättepigg men inte så mycket mindre än han brukar..

Mamma sa att vi kunde avakta en stund och se (hon jobbar ju trots allt med sådant här varje dag). Men det jag undrar mest är vad detta liknar för ER och hur detta kan sluta…? Jag vill inte förlora min älskade lilla Alfons men jag vill verkligen inte att han ska gå runt och ha jätteont, för detta är verkligen inget trevligt sår!! Snälla, jag är jätteorolig just nu! Bilden är tagen med min iphone och därför ganska dålig.. Jag tänkte fota med systemkameran så man såg bättre men den hade slut på batteri och eftersom jag har total PANIK!! hinner jag inte ladda den. Såret ser extra hemskt ut på bilden efter som vi sköljde innan jag tog den.. Men ni ser ju..:'( Min lilla lilla Alfons..

[ChinHeart]1
1

Bilden vill inte laddas upp!!Gråter

Gerro
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom att ChinHeart inte kunde ladda upp bilden så gör jag det åt henne.
Får ont i hjärtat av att se bilden, men jag är ingen expert på sånthär & jag gör det för Alfons & Linas skull<3

Hoppas av hela mitt gerbil hjärta att man på något sätt kan hjälpa lilla sötkorven <33

BettaSplendens
4

Men oj stackarn! Förvånad Vad man ser på bilden tycker jag tyvärr det mest liknar en tumör, men hoppas verkligen att det är något annat. Om du inte kan ställa en fast diagnos med hjälp av din mamma tycker jag ni ska åka till en veterniär som är duktig på gerbiler, så dom får undersöka er lilla pojke. Vi håller tummar och tassar här hemma för lilla Alfons Kyss <3

hhejlollo
0

Veterinären på en gång! Hoppaz det löser sig!♡

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

PaaatyPalm
2

Fast även om det är en tumör så förklarar den ju inte allt blod. Hur är rumskompisarna? Någon sär som kan ha hoppat på honom? Fettknölar? Får gerbiler det? Råttor kan få det & då "sprängs" dem efter ett tag, mycket var osv, men det kan kanske vara den runda saken som man ser? Är han fet från början? Eller lite överviktig?

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Asa-S
0

Vet inte hur tumörer ser ut på gerbiler men ser ut som ett infekterat sår. Svårt att se på kort.. Så synd om killen :( Hoppas det löser sig och han mår bra snart :)

[ChinHeart]1
3

#3 Ibland tycker jag inte veterinärer kan ställa fasta diagnoser heller.. Ibland har de olika orsaker till varför det kan ha hänt. Vi har inte åkt till en vet än men vi planerar inte riktigt att göra det än heller. Eftersom min mamma är veterinärassistent och går kurser om djur väldigt ofta så litar jag på det hon säger. Det ser ut som han har blivit riven tycker jag. Vi har fem katter och en har varit på gerbilerna ett tag nu och han kan ha stuckit in tassen och fått en klo vid hans öga och så har det blivit så här.. Som sagt vi sköljer ögat flera gånger om dagen. Vi bor inte långt ifrån kliniken där hon jobbar, och vi bor en timme från Blå Stjärnan i Göteborg. Tack så mycketKyss

#4 Samma som ovan. Jag tänker hålla koll mycket idag och se hur det bättrar sig eller blir sämre. Är det ett sår bara kommer det synas ganska fort men är det en tumör inte lika fort och som tur är så har vi ju bara några minuter till vet isåfall.. Då får det väl bli avlivningGråter Jag vill ju absolut inte att han ska lida.

#5 Jag vet inte heller om gerbiler kan få fettknölar.. Men tumörer kan väl också blöda så som jag vet? Hans kompisar är hans bästa vänner och dem har aldrig ens småbråkat. Dem ligger jämt i en hög och gosar. Alfons är inte tjock eller för rund utan ligger nog på normalvikten för en frisk gerbil.

#6 Usch ja..Rynkar på näsan Jag ska försöka ta en bild med kameran så fort jag laddat den..

[Jessica_91]
1

Gerbiler kan också få fettknölar och tumörer kan blöda. Rent spontant känns det dock som att tumören borde synts innan den sprack och började blöda.

Det låter bra att kompisarna inte bråkat med honom men håll ett extra öga på dem för säkerhets skull, ibland kan de bara vips flyga på varandra utan något tecken på att något är fel.

Verkar ju inte helt omöjligt att han blivit riven av en katt, har du möjlighet att ha buren i ett rum där katterna inte släpps in?
Hoppas i alla fall det blir bättre snart, kanske kommer han behöva antibiotika sedan eller så. Men det verkar ju som att ni kommer ge er iväg på studs om det ser ut att behövas veterinärsvård/avlivning.

[ChinHeart]1
0

#8 Ja så har jag med tänkt.. Det har inte synts alls innan igår då det helt plötsligt var ett stort rött sår alldeles framför ögat. Därför vågr jag för en sekund tveka på tumör, men visst.. Det kan såklart vara det.

Katterna är utestängda och får inte komma in nu. Mycket jamanda utanför.. Japp antibiotika har vi nära till hands och självklart blir det veterinär på en gång om det behövs.

Jag städade just buren och han gräver runt som vanligt och sprattlar omkring. Vet att dem är bytesdjur och döljer smärta osv, men igår var han mycket svagare. Idag är han tio gånger så pigg.

[ChinHeart]1
0

Mamma ska skriva ut antibiotika så vi har det och undrar om det är någon antibiotika dem inte tål?

Asa-S
1

Man brukar använda bactrim men om han känns som vanligt så skulle jag nog avvakta med det. Är det ett sår brukar det läka fint ändå. Ni kan ju tvätta av och hålla koll på läkningen :)

[Tassy]
1

Aj! Stackars liten! Nu har jag inte läst svaren i tråden, men det ser ut som små elakartade tumörer som har spruckit upp?

#10 Jag tror det är baytril de kan få dödliga kramper utav.

hhejlollo
0

#12 Kan dom?! Jag fick baytril till alla mina Degus, men dom blev bra av det! Det kan inte vara om man ger för mycket av det?

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

gothic_eve
0

Bactrim har jag fått utskrivet till mina gerbler om dom har behövt

[Tassy]
0

#13 Jo, det är en risk, en biverkning. Inte alla stryker med av det. Glad

Tsunamis
4

En knöl som spricker behöver nödvändigtvis inte vara en tumör/cancer utan det kan vara en abcess - dvs hål under huden som  är fyllt med var/vätsa men det där vet nog din mamma om och kan förklara mer. Det kan vara en sån liten grej som ett innåtväxande hårstå i en hårsäck. Men försök hålla rent och spontant skulle jag sätta gerbilen/gerbilerna på alflis/bokflis som inte dammar lika mycket. Det finns att köpa på djuraffärer.

MvH  Tsunamis

Kameo
0

Men fy, hoppas det blir bättre vad det än är (om det inte redan blivit bättre, och jag missat att läsa det).

Med vänliga hälsningar,
Filip

[ChinHeart]1
0

Lilla Alfons är fortfarande pigg. Han har grävt mycket med sina bröder idag och ätit precis som vanligt. Jag är orolig över hans sår och jag kan själv inte avgöra - ser det ut som igår eller värre?? Vet inte om jag ser i syne eller inte. Jag tycker det ser bättre ut men samtidigt inte.

han går nu på Bactrim som han fått lite av nu två gånger idag men ska få en sista omgång för idag nu. Han tycker inte det är så jättegott så han får en skvätt nyponsoppa efter och då blir han gladare! Vi tvättar ögat med koksaltlösning.

Just nu tuggar han toarulle med sina älskade bröder och ser glad ut. 

Hur tycker ni det ser ut..?Rynkar på näsan

[Tassy]
0

Jag tycker det ser bättre ut, men svårt att säga då det var så kladdigt på förra bilden. Däremot ser det mer svullet ut runtom, men eftersom han går på bactrim så bör det backa tillbaka igen snart.

[Jessica_91]
0

Vad skönt att han beter sig som vanligt! Håller med Tsunamis om att du borde köpa något annat strö tills vidare för att minska risken att såret blir infekterat.

Hur mycket Bactrim får han?

Kan tyvärr inte svara på hur det ser ut.Rynkar på näsan Eller jo, jag tycker det ser ganska hemskt ut men vet inte hur det "borde" se ut så att säga. Jag hade nog åkt iväg till veterinär men jag har inte heller någon som är utbildad inom djurvård i min familj. Det är ju ett bra tecken att han blivit piggare i alla fall och det lär antagligen märkas efter ett tag om det "bara" är ett sår eller om det rör sig om tumörer.

(#19 Oops vad seg jag var på att skicka mitt inlägg haha)

[ChinHeart]1
6

Alfons mår idag mycket bättre och jag är så himla glad över detta!! Jag har kommit fram till att detta är ett sår. Hade det varit en tumör hade jag sett en knöl. En tumör dyker inte upp under en natt. Jag kollar och känner dessutom igenom mina djur dagligen och hade garanterat märkt en knöl vid ögat om han haft en. Han har antingen blivit biten av en av sina bröder men mest troligt är det att en av våra katter rivit honom. Mina gerbiler bor i ett "gerbilarium" som jag avskyr och som dessutom inte är så jättesnyggt med både blått och orange galler som gör den extra ful och opassande i mitt rum. Det är inget sådant där jättelitet gerbilarium som man ofta ser sju gerbiler i djuraffärer sitta och tränga i utan detta är större och passar fint för mina tre gerbiler. Men eftersom jag vill lyxa till det, göra det snyggare och SJÄLVKLART "kattrivningssäker" så ska dem få en plastback från IKEA och bo i istället så fort jag kan skaffa en åt dem!

Under de första dagarna fick han 0.1ml Bactrim tre gånger dagligen. Eftersom jag fick höra av mamma att magen inte mår så bra av Bactrim (faktiskt dö av det i stor mängd) så har han fått ungefär 0.5ml nyponsoppa efter. Det skulle stabilisera magen så den inte mådde dåligt av Bactrim. Nu de senaste två dagarna har han fått 0.1ml Bactrim två gånger om dagen istället för tre, och nyponsoppa till det. Och han mår toppen!

Jag slänger upp en bild på Alfons. Han är inte längre svullen runt ögat. Glimten i hans ögon är tillbaka igen och man ser att han är en lika lycklig liten Alfons som han var innan han fick ont i sitt lilla ögaKyss Han är superpigg igen och studsar omkring i buren som en studsboll, och gör han inte det så flyger han omkring istället som en liten enhörning. Min älskade Alfons!

[Tassy]
0

Nu ser han MYCKET bättre ut! Vad skönt för er!

Nej någon tumör verkar det trots allt inte ha varit, håller med i ditt resonemang.

BettaSplendens
0

Håller med att det ser mycket bättre ut! :)

Disyerto
0

Skönt att det löser sig :)

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

ks.gerbil
0

Vad bra att det håller på att läka så bra som det gör!

Gerbil-hemsidan hittar du HÄR

ks.gerbil
0

Vad bra att det håller på att läka så bra som det gör!

Gerbil-hemsidan hittar du HÄR

Asa-S
0

Vad skönt att det läker fint och att finingen mår bra Glad

[GerbilLooover]
0

Så bra att han mår bättre Glad

[ChinHeart]1
6

Idag är Alfons öga nästan helt som vanligt. Jag kan inte ta en bild just nu, men jag ska fixa det någon dag. Det läkte otroligt snabbt, men efter ett tag sprack det upp fast väldigt lite igen. Det läkte på några få dagar och idag är ögat jättefint❤️

[Tassy]
1

Vad skönt!

Frosstis
2

Oj herregud vad hemskt det såg ut på första bilden! Vilken smärta, får själv ont i ögonen av att läsa 🤫 Riktigt skönt att höra att han snart är som vanligt igen!

Gerbilles
1

Har följt den här tråden utan att skriva något, men vad skönt att ögat är bättre nu. 🙂 Såg ju inte särskilt trevligt ut på första bilden!