Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 2926 ggr
thildatessie
1

Kattsäkrade burar!

Ni med katt och gerbiler har förhoppningsvis ett/en kattsäkrad lock/bur/rum. Jag hade gerbiler innan och har bara katter nu, jag saknar de små liven men vill inte riskera något igen!

Lägg gärna upp bilder :)

PaaatyPalm
0

Har ingen katt men till sommaren/hösten ska vi börja leta efter en vit långhårig sak. Men det är väll inte så svårt att få saker & ting kattsäkrade? Har man en Samla låda så finns det ju såna lås klipps(?) & till ett akvarium så är det ju bara att sätta lite tyngd i locket ex använda ett tyngre nät eller dylik?

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Anne.K
0

Jag har två katter och 5 burar med gerbiler i dagsläget. Och katterna kommer inte åt de. Locken är för tunga :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

thildatessie
0

Tack, ja tyngd på locket är väl det enda då…

Tsunamis
0

Man får ha lådorna på ett sådant sätt så att katten inte kan välta lådan heller. De flesta av mina står i en lagerhylla man får se till att katten inte kan klämma sig in på sidorna och putta ner den. Det är väl ingen stor risk för det men lika bra att vara säker.

MvH  Tsunamis

thildatessie
0

#4 jag hade akvarium till mina :)

Wony
0

Nu har jag ingen bild än, men jag har en plastlåda med lock, som vi borrar massor av små lufthål i. Sedan sitter två spännband runt låda och lock. Katten sitter ofta ovanpå, men buren är definitivt kattsäker!

Katten kan inte öppna spännbanden själv, och sitter de rätt monterade, kan locket inte lossna ens om katten skulle välta hela lådan. Vilket ändå inte händer, då jag har en del tung sand/stenar i buren så att den står stabilt.

[Emmabengtsson]
0

Om man ska göra ett lock till ett akvarium är det någon som vet vad man ska ha för sorts nät? 🙂Eller någon med ett bättre förslag?

PaaatyPalm
0

#7 vi har sk mink nät.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

[Emmabengtsson]
0

#8 Fungerar det bra om tex katten sätter sig på det? Menar såklart om det är starkt haha! Vart kan man köpa det isf, typ bygg Max eller?

ks.gerbil
0

all nät som är tillräckligt litet går bra, om du är rädd att nätet inte ska hålla kan du göra en trä ram med flera pinnar som går tvärs över eller liknande för att göra locket starkare :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Emmabengtsson]
0

#10 Ja det lät som en smart ide, tack!

BettaSplendens
0

På samlan finns det sånna clips som du kan sätta på buren. Omöjligt för en kisekatt att få upp :)

[Emmabengtsson]
0

Har faktiskt vart till Ikea idag och köpt en samla låda 130 liter. Undrar bara om hur hon ska få luft? Är det bara att göra hål på taket med en hammare och spik? Och tuggar inte gerbiler sönder sådana eftersom dom är gjorda i typ något plastmaterial? 😮

[Jessica_91]
0

Ja bara att göra en massa små lufthål, de flesta borrar :-) Nej det händer jättesällan att gerbiler gör sönder Samlalådor, det är så svårt för dem att få tag någonstansmed tänderna.

[Jessica_91]
0

Man kan också såga ut en fyrkant i mitten av locket och sätta fast nät övee hålet om man inte vill göra massa små lufthål.

[Emmabengtsson]
0

Men liksom på kortsidorna av lådan så är det en liten inåtsak som blir en kant kanske hon gnager på det. Ja borr går nog lättare ;)

[Jessica_91]
0

Det händer som sagt väldigt sällan, så länge gerbilerna har spån att gräva i och annat att gnaga på så är risken väldigt liten. Om du inte har hyperaktiva gnagmonster då ;)

[Emmabengtsson]
0

Hon är väldigt aktiv när hon inte sover ;) Springer, hoppar och gnager på det mesta hehe! Men vi får hoppas att vi har tur 🙂

[Jessica_91]
0

Ja men det är nog bara typiskt gerbilbeteende ^^. Du kan ju hålla lite extra bra koll i början dock för säkerhets skull. Får man fråga vrf du bara har en? Funkar hon inte ihop med andra?

[Emmabengtsson]
1

Jaa hon är överaktiv av sig haha! Ja, var egentligen inte alls tänkt att jag skulle skaffa en gerbil men en gång när jag kom till djuraffären så satt hon i en liten bur helt ensam. Så pratade med dom i kassan och dom sa att hon var lite äldre och ifrån en annan stad egentligen. Hon hade prövats med 3 andra gerbiler men det hade inte funkat med någon. Och det är därför har hon en bruten svans som hon fått i slagsmål. Men tog med henne hem, för egentligen ska dom ju inte va ensamma. Så annars hade väl ingen annan tagit henne och hon är min första gerbil och väldigt rolig och tam! 🙂 En fråga som många frågar så det är lungt!

ks.gerbil
0

Mina gerbiler började gnaga på locket, det har inte blivit hål än men vet inte om jag Ska byta lock nästa gång jag Ska ha dem i den..

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Emmabengtsson]
0

#21 Vart har du dom nu eftersom du skriver "nästa gång jag ska ha i den"?

KnasigaEllinor
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min katt flyttar hem till mig imorgon så jag har inte kunnat "testa" den ännu, men har byggt ett lock till mina gerbiler.
Köpte trälister som jag använde häftpistol att sätta ihop som ramen runt, häftade fast gallret (vet inte vad för galler, tänkte bara så det var tillräckligt små hål så katten inte får in en tass) på utsidan av ramen, satte in det jag hade kvar tvärs över, häftad fast den med (i gallret, var lite orolig att gerbilerna skulle nå från stegen de har hängandes i taket så fick akta på den så de inte tuggar på trät eller får loss häftklammorna) 
Eftersom mina gerbiler tyckte plastflaskor var roliga att tugga sönder så har de en glasflaska, tyvärr väldigt stor, men det har jag ordnat med ett precis tillräckligt stort hål så den får plats.

Sen har jag använt mig av kardborrband på sidorna för att hålla locket på plats. Hoppas i alla fall att denna lösning kommer vara kattsäker :)

[Emmabengtsson]
0

#23 Ja den verkar ju bra! Får jag fråga hur du har suttit på kardborrebanden? Vart fastnar dom? Fin annars🙂

KnasigaEllinor
0

jag hade ett gammalt plastigt bälte som jag klippte sönder som mina band, kardborrebanden som vi hade hemma var självhäftande så satte fast ena biten på bandet, andra direkt på glaset på akvariet, så limmade jag fast bandet i locket :)

[Emmabengtsson]
0

#25 Aha, va smart ide! 🙂

KnasigaEllinor
0

jag känner mig väldigt nöjd i alla fall, har även laddat en sprayflaska med vatten till om katten lägger lite för mycket uppmärksamhet på dem, samt funderar på att till en början lägga lite bred tejp, klibbiga sidan upp, över locket så katten får det lite jobbigt om han försöker hoppa upp på locket, men det blir i så fall bara i början, inte så kul att ha permanent kanske.
Bor i en tvåa och har gerbilerna mitt i lägenheten, så känner att jag måste vara förberedd :)

[Emmabengtsson]
0

#27 Jag vet precis vad du menar med sprayflaskan haha, har också använt den metoden 😉Men det funkade faktiskt riktigt bra!

Ska pröva min samla låda så kanske katten låter den vara, just nu ar jag gerbilen i ett akvarium med en spikmatta över den delen där hon kan hoppa upp på och hon har hållit sig borta men är i närheten när hon får chansen!

Frosstis
0

Såhär fixade jag i min Samla låda (för hamster, därav hjulet). Dock behövde jag gallret till min duna bur så jag tog bort det, nu har jag tagit ett galler från rasthagen och satt dit det med limpistol istället. Jag tror jag ska fixa ett till hål, eftersom jag hade hamster som sover på dagen så hade jag locket av hela dagen men det kan man nog inte med gerbiler så då skulle jag fixat bättre ventilation :)

Frosstis
0

Ojdå, märkte först nu att bilderna inte kom med. Men såhär ser det ut.

[Emmabengtsson]
0

#31 Smart!

[Jane95]
0

Enligt mig så tycker jag inte att katt och gerbiler under samma tak inte är en sån bra kombo, men det kan ju funka för en del! Tänk bara på det att det kommer bli jobbigt att ha koll på katten hela tiden. Katten kan försöka sig på gerbilerna när den vill.. Min syster hade hennes gerbiler i ett separat rum som katterna inte fick vistas på. Det gick bra till en början tills hon glömde dörren öppen in till gerbilerna när hon skulle iväg.. Katten välte(ja,välte!) 100liters akvariumet ner på golvet och sen vart alla 3gerbilerna döda:/  Tänk igenom noga innan du skaffar gerbiler igen om du har katter i samma hus! Även fast katten inte kommer in med tassarna i buren kan den skrämma de små liven tills döds!

KnasigaEllinor
0

Har haft min katt nu i en vecka hos mig och gerbilerna finns mitt i lägenheten så katten kan är för det mesta nära dem, men har inte fått reda på om mitt lock "fungerar" då han knappt sneglat på gerbilerna, otroligt imponerad över hur bra det gått :) Han är ändå en tidigare utekatt som gillat att jaga och ta hem liknande djur. Och gerbilerna är bara nyfikna om de får syn på honom. Dock hade jag varit orolig om inte jag hade haft ett säkert lock ovanpå akvariet :) Hade de blivit skrämda hade jag märkt det då de är väldigt flitiga med att stampa och varna varandra de gånger det har hänt saker de inte gillat :)

Sen är min katt en gamling som kanske inte orkar så mycket så det kanske bidrar till att det gått så problemfritt.