Funkar detta spån bra?
Just nu har mina gerbiler alspån, + massa tidningspapper och halm.
När jag fick dem använde jag vanligt kutterspån. Jag var då väldigt nojig och trodde deras röda snor var en reaktion på spånet, (Ägaren innan jag fick dem använda kutterspån).
Jag bytte snabbt till alspån. Nu har de gått några veckor sedan jag bytte och gerbiler som vanligt.
Det jag vill komma fram till är att de är troligen inte allergiska mot kutterspånet då det inte skett någon förändring i deras beteende eller hälsa från bytet av spån.
Det är så tråkigt att de inte kan bygga tunnlar och gångar i alspånet. Alltså funderar jag på att köpa BRA kutterspån och prova det igen.
Vad ska jag satsa på?
Är detta spån från lantmännen bra? Länk - http://www.granngarden.se/product/kuttersp-n--
Någon i falun området som använder det? Eller vart det finns bra spån att köpa?
Tack på förhand! :)
Det spånet köper min kompis till sina hästar, och när jag vart med och bytt och hon häller i en hel bale i boxen så tycker jag det dammar väldigt mycket..
Jasså.. Det låter inte bra. Men kan det bero på att det är en hel bal?
Vad använder du? :)
#2 Jag vet inte om det beror på att det är hela balen, kanske dammar mindre om man häller i lite i taget.
Jag har inga gerbiler men när jag hade kanin+hamster använde jag en bal från granngården, den var helvit (kanske fanns någon svart text på) och den kostade också 79 kr. Den tycker jag itne dammade =)
Vet du den heter?
Ska åka till granngården någon dag och slå en kik på vad som finns. Tack för hjälpen! :)
#4 Nej tyvärr. Men jag tror det finns flera sorter, annars kan du ju fråga personalen! =)
Jag använder det! En bal har varit dammig men den fick stå utomhus ett tag så den blev bra den också. Vad jag har hört så finns det två märken, ett mindre bra och ett bättre. Tyvärr står det inget på balarna så man vet inte vad det är för märke men fråga. Ska ta reda på vilket som inte brukar damma och det som brukar damma. Annars mycket prisvärt!
Granngården brukar bara ha en leverantör av kutterspån i taget, alltså ett märke åt gången. Senast jag provade var det dammigt. Men kvaliteten kan se väldigt olika ut även om det handlar om samma märke. Kanske skiljer sig kvaliteten från affär till affär, parti till parti, eller rentav från bal till bal, att man bokstavligen råkar få "bottennappet" med mycket damm och små flingor.
Gerbiler ändrar inte sitt beteende eller dyl. om de är allergiska. Det är bara det att de kan få rinniga nosar och ögon. Så kanske lönar det sig att prova en mindre bal/påse först av hyfsad kvalitet (dvs inte typ Vitakraft från Ica) först för att se om de faktiskt är allergiska eller om det bara var det förra spånet som var av dålig kvlitet 🙂
Lycka till! 🙂
Jo, jag tror sist jag använde kutterspån var det nog Vitakraft. Det började till och med klia i min näsa av det!
Vad tycker du jag ska prova? Vilket märke?
Eller ska jag chansa på en bal från granngården? :)
Tack för alla svaren! :)