Skillnad mellan hamster gerbil och mus?
Ja vad är skillnaden? har en guldhamster nu har haft dvärgar och har ävne haft 2 musfröknar under en perjod. Så nu undrar jag vad är skillnaden?
Jag vet att gerbilder kräver grävmöjligheter och att tex ett stort akvarium är perfekt att ha dem i.
Men förutom det? betende, dyngryttm, tamhet?
oj haha ska vi se om jag hinner skriva lite…
utseendes mässigt så har gerbiler en "påklädd" svans som slutar med en liten tofs och stora ögon (hehe)
beteendes mässigt så är gerbiler väldigt nyfikna och framåt djur och det gör dem lättare att bli tama, gerbiler har små sovperioder under hela dagarna (och nätterna) och det betyder då också att de är vakna under mycke av både natt och dag.
som sagt är dem lätta att få tama och man kan även lära in trix och agility
de kan ha toalätt spån om man är allergisk men helst något som är mer grävvänlig
alltid i par om det inte är en gerbil som måste sitta ensam för den inte kan vara med andra eller att den är gammal och kompisen har dött (dock alltdbättre skaffa kompis till den ändå) honor ska helst bara vara i par och hanar går bra att ha mer tillsammans (dock inte mer än 4 helst)
själv tycker jag att det mist ska vara 100l. så t.ex. en SAMLA-låda från ikea (den största på 130l.) funkar super, tak kan man göra själv (artikel om det finns)
hoppas iaf några dina frågor blev besvarade ^^ om du vill kan du kika på min hemsida som finns i signaturen :)
Tack =) Sambon är allergisk och det har funkat med hamstern fram tlls nu då ha ntröttnat på den. Men han får allt bo kvar itlls någon vill ta över honom eller att had går vidare. Jag har fixat om lite hemma och nu bor han i ett gammalt akvarium på 94*40.

Kanske är onödigt att chansa om din pojkvän töttnat på hamstern så kanske det inte funkar med gerbiler heller.. ;-)

#5 Klart man måste få drömma :) Kan inte ens tänka tanken på ett liv utan djur men allergier är inget kul för de som har det :(
Jag är allergisk och mot själva gerbilerna reagerar jag inte alls. Däremot kan det bli ett par nysningar när jag byter spån ;)
Puttar upp en gammal intressant tråd 😃