Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 2715 ggr
Bekka-AR
0

Första kullen! :)

Lumi har nu blivit mamma! Det kom 7 st små igår och än så länge är hon en toppen mamma ;) så har hon också hjälp av glace (syster). Tänkte jag skulle lägga upp bilder här så ni får se! :) Skulle även behöva hjälp att bestämma kön när de blir lite äldre för att vara på säkra sidan. Ni kan också hjälpa till med namn. Hade tänkt ha godis tema, som namn som cupcake, dumle, snickers, lakris osv. Kom med förslag :)

[Jessica_91]
0

Grattis!

[EmiliaLJ]
0

Gratulerar 

Bekka-AR
0

Tack så mycket! Trodde inte de var så söta som dom är på riktigt. är inte samma sak att se en bild som att se de på riktigt, så glad och kul att kullen blev så stor :)

[KKlara]
0

Grattis!! 

Asa-S
0

Grattis!  Spännande med bilder sen oxå :)

gothic_eve
0

Vad roligt - grattis

[GerbilLooover]
0

Grattis, jättekul! Lycka till :)

Pawprint
0

Grattis och lycka till! :D

Disyerto
0

Vad roligt, grattis och lycka till :)

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

Gerbilles
0

Vad kul, grattis! Lycka till med småpluttarna! 

Bekka-AR
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina små pluttar! Svårt att se att de är 7st. De bara ville ligga på varandra :) Det är dag 3

Bekka-AR
3

Skarpare bild kanske? :)

[GerbilLooover]
1

Åh vad charmiga :*

[KKlara]
0

Vilka söta små korvar 😍

panini
0

Stort grattis till den stora kullen! Och grattis till föräldrarna, de är jattesöta 😍

Bekka-AR
1

sjätte dagen. nu ser man hur många de är. :)

gothic_eve
0

Kan ana lite blandade färger i den där kullen :)

Sötnosar!

Asa-S
0

Små söta "korvar"🙂

[GerbilLooover]
0

Åh vad charmiga! 😍

deleteduser
0

Är det min lilla grabb som är pappan tro? Hursomhelst, GRATTIS!! 

Namntips: Geisha, Dumle, Twix, Bounty, Plopp, Polly, Kinder, Noblesse, Milka, Anthon Berg, Co-Co.

Bekka-AR
0

#17 Ja ser så ut än så länge, så spännande å se vad de blir för färger.

#20 Nej det är inte Baloo som är pappan utan piff, som är siames patched. Troligen blir det en parning mellan Lumi och Baloo senare, han ska få växa till sig först ;)

tack för namn tipsen älskar Geisha ;) Svårt att bestämma namn nu bara eftersom jag inte ser så stor skillnad på de och könen är svårt att se, så väntar några dagar till.

[Tassy]
0

Spännande! Anar 3-4 färger minst 😃

[Jessica_91]
0

#21 Vad kul, då blir det bara colorpointfärger i den här kullen (mamma Lumi är väl BEW om jag inte minns fel?), ska bli spännande att se vad det blir för några. 😃

Bekka-AR
0

#23 aa precis det är hon :)

[EmiliaLJ]
0

Grattis grattis!! :D

Namntips: Marabou, Plopp, Dumle och Almendra som betyder mandel på spanska! :)

Bekka-AR
0

Det är väldigt svårt att se könen tycker iaf jag men än så länge tyck jag det der ut som 4 tjejer och 3 pojkar. tjejerna på första bilden. kanske någon vågar gissa vilka färger de kommer få? :)

Bekka-AR
0

och pojkarna ;)

[Jessica_91]
0

Har du stamtavla på pappan som du kan dela med dig av? :) Har du kunnat se om någon av ungarna är rödögd?

Bekka-AR
0

nej har tyvärr inte det men är säker på att alla är svart ögda :)

[Jessica_91]
1

#29 Okej vet du vad någon av hans föräldrar har för färg? 🙂 Jag kan kika på vad det finns för möjligheter (mammans genkod finns ju i en annan tråd) men blir lättare om du vet hanens föräldrar. ^^

ks.gerbil
0

och jag som är så sen grattis så söta ❤️

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Jessica_91]
0

Tsunamis trodde att mamma Lumi är:
Aa cbch ee G- PP (från den här tråden: http://gerbiler.ifokus.se/discussions/50b6a1b5d4ebea76180024af-avels-fraga?4d71246fb9cb462141046705-3)

Och eftersom att pappan är Siamese så vet vi att han har:
aa cbch E- G- P-

Färger som helt säkert kan finnas i kullen (förutsatt att Lumi är helvit, läs #16 i tråden jag länkade):
Siamese, Burmese och Colorpoint/Light CP Agouti. DTW är också möjligt men om inte någon av dina ungar är rödögda så vet vi att ingen är DTW. 🙂

Andra färger som kan vara möjliga är Cappuccino och BEW om pappan bär på gult (e). 

Jag gissar på att den vittecknade ungen längst till höger i #26 blir Burmese och att ungern längst till vänster blir Siamese. Tror även att de två pojkarna till vänster i #27 blir Siamese. Men jag har ingen erfarenhet av småttingar så jag kan ha helt fel, ska bli kul att se vad det blir. Kanske finns det någon annan här som vet precis vilka färger det är redan nu. 😃 Tycker det ser ut som att alla 4 tjejerna har olika färger!

Bekka-AR
0

jag har också funderat på om det blir siames ser så ut :) ser också ut som att tjejerna är olika färger. tror en blir bew ser iaf ut som att det kommer vita hårstrån :) tar nya bilder senare så det syns tydligare vad de kommer bli :)

Bekka-AR
0

Dessa två ser ut att bli siames :)

Bekka-AR
0

ser ut att bli två collared och en white striped

Bekka-AR
0

ser ut som att de får vit päls? vad tycker ni?

gothic_eve
0

Jo det kan vara så att du har två BEW där - men pälsen kan fortfarande ändra sig 😉

[Jessica_91]
0

Cappuccino får inte sin tippning förrän runt 12 veckors ålder (det var därför Tsunamis frågade om Lumi fortfarande var helvit i den andra tråden ^^) så innan dess är det omöjligt att veta även om dessa ungar skulle få helvit päls som bebisar, i alla fall utan att veta pappans genkod 🙂

Visste du vad pappans föräldrar har för färger förresten?

Bekka-AR
0

#38 ja juste kan bli den färgen med men det är ju också fint. vet tyvärr inte hans föräldrars färger. har ingen stamtavla på honom men ska troligen skaffa det så det ser bättre ut på bebiarnas sramtavlor :)

[Jessica_91]
0

#39 Jaaa jag är helt såld på colorpointfärger så jag ser väldigt mycket fram emot att få se bilder när de växt till sig lite mer. 😃

Ah okej ja det gör det ju. 🙂 Vart är pappan köpt någonstans?

Bekka-AR
0

#39 han är från en affär i Södertälje. Nu är de ca 2 veckor gamla och tycker det passar med namn och bilder. :) Först ut är Geisha, hona. osäker på färg, trodde hon var siames men lite ljus? Hon stannar troligen.

Bekka-AR
1

geisha

Bekka-AR
1

Toblerone, hane Siames collared Till salu

Bekka-AR
0

cupcake, hona siames patched Till salu

Bekka-AR
0

Nogger, hane Burmese white striped Kanske stannar

Bekka-AR
0

dumle, hane Siames stannar

[GerbilLooover]
1

Åååhh sötkorvar :*

Bekka-AR
0

Twix, hane bew/cappuccino eventuellt tingad

Bekka-AR
0

Kinder, hane bew / cappuccino eventuellt tingad

Anne.K
0

#43 är den verkligen collared? Ser inte någon sammanhängande krage. Vet inte om det är skuggan som döljer kragen? Men en collared ska iaf ha en obruten krage.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Bekka-AR
0

#50 ser ut som det men kanske bara är patched?

Bekka-AR
0

någon som vet vilken färg geisha kan vara?

Disyerto
0

Super sötingar :)

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

Anne.K
0

#51 tycker toblerone ser mer ut att vara patched. :)

[Tassy]
0

Han är inte collared nej :)

Bekka-AR
0

ok bra då vet jag när jag fixar stamtavlan :) Tack för hjälpen! kanske ni vet vad geisha är för färg? ser nästan ut som om hon har vita hårstrån med grått på topparna?

Anne.K
0

Har hon vit mage eller är även magen tippad i grått?

[Jessica_91]
0

Om hon har vit mage så är hon antagligen CP/Light CP Agouti.

Bekka-AR
0

hon är vit. förlåt lite seg men vad menas med cp color point?

[Jessica_91]
0

CP = Colorpoint
Light CP = Light Colorpoint

Om en Agouti har cbcb så blir det en CP Agouti, om den har cbch så blir det en Light CP Agouti eftersom att ch bleker mer än cb. 

En Black som har cbcb blir Burmese och en Black som har cbch blir Siamese. 🙂 Burmese kan man alltså säga är CP Black och Siamese är Light CP Black.

Bekka-AR
0

men agouti är väl åt bruna hållet? hon är typ grå? är det att det är blekt?

[Jessica_91]
0

#61 Ja precis, det blir så eftersom att det bleks.

Light CP Agouti: http://migrated.ifokus.se/uploads/793/793d078a30fac6db23c6b6e520a518a4/028.jpg

En CP Agouti är mörkare och i vissa fall ser svansen nästan ut som en "helt vanlig" Agouti svans, dvs brun med svart tippning ^^.

[Jessica_91]
0

Skulle kunna vara CP Grey Agouti också men det är inte så sannolikt.

Bekka-AR
0

#62 typ så hon ser ut så blir nog så :) skriver jag in cp Light i stamtavlan då?

[Jessica_91]
0

Jag kan inte säkert svara på om hon är Light CP eller CP när hon är så ung fortfarande. Har ingen egen erfarenhet av färgerna i fråga, har bara läst på om gener och färger. 🙂 Finns mycket på nätet att hitta om du googlar runt. Egerbil.com är en bra sida att bli medlem på, där har de många bra bilder på de olika färgerna. De har närbilder på svansar, nosar och klor t.ex. som ju är bra när det kommer till färger som är lite svåra att skilja från andra färger.

Bekka-AR
0

#65 tänkte mer om hon skulle vara det, skriver man med de i stamtavlan eller bara agouti?

Anne.K
0

#66 självklart skriver du den korrekta färgen och inte enbart agouti :)

[KKlara]
0

Ååå så söta! :*

Bekka-AR
0

#67 ok bra då vet jag :) tänkte jag ställer hellre en fråga för mycket än en för lite ;)

Bekka-AR
0

på denna bild syns geishas färg bättre. Hon är längst upp.

Bekka-AR
0

nu är mina bebisar ca 3 veckor och har öppnat ögonen. Tänkte fråga er om hjälp med könen så det inte blir fel. tänkte fixa sramtavlor. Först ut är kinder

Bekka-AR
0

Toblerone

Bekka-AR
0

Nogger

Bekka-AR
0

geisha

Bekka-AR
0

dumle

Bekka-AR
0

cupcake

Bekka-AR
0

Twix

Bekka-AR
0

någon som kan se?

[Tassy]
0

har kikat lite snabbt men tycker mig se 2 honor och resten grabbar. 🙂

Bekka-AR
0

#79 ok vad bra då kanske jag har sett rätt! :) tjejerna är väl då de som jag kallar geisha och cupcake? Såg att de hade bröstvårtor men såg inte att någon av de andra hade det. Vill iaf dubbel kolla med er så det inte blir fel :)

[Tassy]
0

#80 Japp, de är dem som ser ut som honor.

Bekka-AR
0

#81 ok bra tack! :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.