parar sig???
hej!
jag har två gerbil honor vid namn:
Vanilj och Molly.
Ibland när jag har suttit och kollat på dem så hoppar den ena på varandra det ser inte ut som dem bråkar. Det ser nästan ut som om dem parar sig🤔. Jag vet att det låter jätte konstigt, men det ser ut som det.
båda är honor, men den ena börjar att bli lite tjock.
P.S
det kanske bara är jag som tror det.
och jag vill inte ha några kommentarer som ser ut så här:
pucko! två honor kan ju inte para sig!!!!
tack på förhand
jag vet inte om inlägget ska stå på beteende och temprament eller avel och upp födning, jag sätter den på beteende och temprament
Vila i frid Vanilj & Molly

Djur gör ofta en "parnings liknande" sak, ja jag vet inte hur jag ska skriva det bara men ni fattar, det har iallafall med Dominans att göra, är dem unga så är dem säkert i full gång med att ta reda på vem som ska bli/va ledaren. Men du är 110% säker på att det är 2 honor? Med tanke på att du skrev att den ena börjar bli tjock.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
du ser enkelt skillnaden mellan dominansridning som ovan beskriver och en parning:
rider de bara på ryggen av varandra är det dominansbeteende, men glider den övre gerbilen in under svansen på den undre, hänger kvar några sekunder och stannar och tvättar sig nertill, och sedan upprepar processen, då är det parning.
#1 ja, i djur-affären sa dem iaf att det var två honor.
Den som är lite rundare om magen är Molly och nu väger hon ca 130g

#3 det var mycket för ett så ungt djur! kolla upp könen du.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Ja 130 gram låter väldigt mycket, är du säker på att du inte sett fel på vågen? De flesta normalviktiga honor väger mellan 60-90 gram. Du kanske kan lägga upp en bild på henne också? Om hon bara är stor i kroppen så är det ju inga problem även om det är ovanligt men om hon är fet så behöver hon bantas ner.
Djuraffären sa… Tyvärr är djuraffärer otroligt dåliga på att skilja på könen på smådjur. Det har hänt mer än en gång att man har fått fel kön…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
hon sover nu, ska föesöka lägga upp en bild när hon vaknar (tror jag gör set imorn). jag blir jätte orolig, hon är ju ung som #4 sa, plus så vill jag inte ha några ungar på grund av att jag har ganska mycket på skolan mm. men hon dör väl inte för att hon är så fet😭😭😭
Skrev det här i din andra tråd men skriver här också:
När honor brunstar så kan det bl.a. märkas genom att de lyfter rumpan för varandra samt rider på och jagar varandra. Men gör som #4 skrev och kolla könen för säkerhets skull, börja med att helt enkelt kika på dem och jämför, ser deras kön likadana ut eller olika ut?
http://uploads.ifokus.se/uploads/f83/f8302558ca637e47aa953da5e679a6aa/tetris.jpg Sådär ser en fet gerbil ut, ser din ut ungefär så?
nej, Molly är inte så fet men nästan. måste gå och väga henne imorn igen. SNÄLLA HOPPAS ATT DET ÄR FEL PÅ VÅGEN.
I värsta fall så får du helt enkelt banta ner henne lite, det händer ibland att gerbiler blir feta så det ska du inte ha dåligt samvete för. 🙂 Men väg henne du igen och ta gärna ett kort och lägg upp om du kan. Och glöm inte att kolla könen!
jag la ner Molly på vågn igen och sist jag gjorde det måste jag ha kom,mit åt med händerna , hon väger bara 73 g!!!!, så problemet är löst men jag vill fortfarande lägga upp wn bild på molly och så får ni säga om hon är ovanligt fet.
#12. Din hona på 73 g låter som en helt normal vikt på en hona. Men lägg upp en bild ändå ifall du är orolig för fetma.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning