Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: avel-uppfödning
Läst 866 ggr
[JagOchMinKatt]
0

Hanen och honan går ihop när hon får ungar??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Ny här i "gerbiler i fokus" och även relativt ny med gerbiler. Mina två individer här hemma är en svart gubbe på ca 3,5 år, Mistral, som jag fick ta över av min lillebror. Han är världens snällaste men hans burkompis dog för ca 1år sen (innan jag tog över honom) och tanken va då att inte ha fler men när jag börja lära känna honom ändrade jag mig, så charmig! Jag jobbar även i en djurbutik som säger djur där bland gerbiler. Tisdagar är jag ledig och det är då de nya djuren kommer. I butiken hade vi en hona kvar för syrran såldes därför var det investällt 2 gerbiler. Min avdelning är djuren och kan mer om djuren än min chef. På onsdagen sen kollade jag in i buren och såg de söta nya gerbilerna tillsammans med honan som var där innan. Jag tog upp och kolla på dem och fann att de va två hanar. Sa till min chef som inte hade kollat utan bara släppt in dem och hon sa att de inte är könsmogna och att vi ändå inte hade någon bur ledig..jag kunde inte göra så mycket, hon bestämmer..inte förrän någon vecka efter när chefens dotter säger att honan är dräktig så reagerar hon..och då har jag sagt det innan. (Chefen brukar lyssna och är väldigt trevlig och noga men just i detta fallet gick det fel) Gerbilhonan va nu riktigt tjock och jag sa att jag har ett akvarium hemma hon kan bo i så kan jag föda upp ungarna och sen ta dem till butiken när de är tillräckligt stora. Så blev det på natten efter jag tagit hem henne födde hon 6 små sötnosar :) allt gick bra och så var det dax att ta dem till butiken där även mamman blev tillsalu igen. Ungarna såldes snabbt men mamman va kvar det bestämdes att vi tar en kull till efter någon månad på samma hona och en av hanarna som var pappa till förra kullen. Efter dom gått tillsammans i nån dag tog jag hem henne till akvariet igen. Men jag som tycker det är jobbigt att se djur ensamma i burarna/akvariumen testade, på golvet att sätta ihop min gamla kille med Fjompa som nu mamma gerbil döptes till. Det gick över förväntan och Mistral användes då som försäkring..om den andra hanen inte hade tatt. Där bodde de tillsammans i någon vecka tills jag gav upp..det blev inga ungar MEN under tiden blev Fkompa och Mistral bästaste vänner och kunde inte stå ut med att skilja dem åt. Sa till chefen att jag köper henne och med lite förmåner som anställd då fick jag henne på ett att vi kan ta ungar på henne till butiken. Så här är vi nu, eftersom Mistral verkar vara steril (han har inte en tendens till att para sig) så åkte Fjompa med mig till jobb och fick bo med ena killen där i någon dag och sen åkte hon hem till Mistral igen. Nu har det gått 1,5-2 v och magen börjar bli rund och fin! :) Min fråga är då; kan Fjompa vara kvar hos Mistral när hon har ungarna eller kommer han bita ihjäl dem för att dom inte är hans? I det vilda är det väl så att pappan hjälper till men eftersom Mistral inte är pappan i detta fallet kommer det fungera ändå?? Fjompa är ca 7-8 månader och är full av liv medan Mistral är en trött gammal gubbe. Ps. Vill inte höra att typ "oansvarig butik" eller liknande! Tack! :)

PaaatyPalm
0

Lång & något skrämmande text. Men nej, till din fråga så tror jag inte att han kommer bita ihjäl bebisarna. Dem luktar ändå som honom, men att släpa honan fram & tillbaka när hon ska paras är ju verkligen inte bra för alla inblandade gerbiler. Det är trots allt för deras bästa som vi ska se.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Anne.K
0

Tyckte också detta var något skrämmande att läsa. Jag hoppas inte honan ska användas som bebismaskin till djuraffären? Iaf så säger jag som ovanstående att den gamla hanen kommer nog ta väl hand om ungarna då de kommer ha gemensamma dofter.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Asa-S
1

Instämmer med #1 o 2…Det är skrämmande att läsa hur hon far fram o tillbaks. Att ta kullar kräver kunskap och hon verkar bli utnyttjad av erat "avtal"… Har ingen erfarenhet av hanar som inte är pappa till kullen som han nu ska bo med. Även om han är gammal så är de ju inte hans avkomma. Går säkert bra men tycker inte att hon ska ha fler kullar sen. Spara en dotter som sällskap.

[Jessica_91]
0

http://gerbiler.ifokus.se/articles/4ebe99ee88f4722a70006c29-artikellistan?discussions-1 Där har du bl.a. artiklar om just avel som kan vara bra att läsa inför den här, förhoppningsvis, sista kullen på honan. Står sånt som kan vara bra att veta om något skulle gå snett eller för den delen vad man borde tänka på innan man avlar. Lite för sent för det nu så klart men du verkar vara intresserad av att lära dig mer. 🙂 Tror också att du genuint tycker om och bryr dig om djur även om många av oss här inte riktigt tycker hela den här historien är okej. I artikel listan finns också många andra intressanta artiklar om gerbiler som du kanske vill ta en titt på.

Om ditt intresse för gerbiler växer och du vill pyssla med seriös avel i framtiden så kan jag rekommendera att du tar kontakt med någon av uppfödarna här (finns en uppfödarlista nålad uppe till vänster) och köper ett fint avelspar med känd stam så att du vet vad du avlar på. 

Man kanske inte kan tänka sig att det är så stor skillnad på grossistgerbiler som man sedan bara avlar på utan att ha koll på sjukdomar och temperament i släkten, jämfört med uppfödargerbiler som väljs ut noggrant till avel, men det är det. Inte alltid så klart men rent generellt ^^. 

Hoppas det går bra med den kommande kullen och om det här är något du vill fortsätta med så hoppas jag som sagt att du tar kontakt med någon uppfödare här, inte bara för att få avelsdjur utan också för att få vägledning och hjälp, så som alla nya uppfödare behöver. 🙂 Hoppas också att du i sådant fall skulle sälja gerbilerna privat istället för i affären.

Lycka till!

[JagOchMinKatt]
0

Oj, tanken va ju inte att det skulle bli ungar från början men både mamman och pappan är trevliga djur och köpa avelspar är absolut inget jag vill eftersom den ända anledningen till att hon ska ha ungar är för att butiken ska ha dem. Jag tycker om de gerbilerna jag har och bryr mig…om man ska lägga pengar på ett avelspar så står ju jag skälv för kostnaderna för det och inte butiken som får ungarna..då tycker chefen säkert att det är lättare att beställa från företag då de fraktas långväga ifrån, vilket jag är emot. Nej, definitivt inte en avelsmaskin… Lilla Fjompenompan mår toppen och är en bra mamma och eftersom hanen hon bor med hemma hos mig är steril får hon inte kull på kull på kull. Hon verkar inte ha något problem med att åka och bli parad…men kan hålla med att det låter hemskt. Man gör ju likadant med katter tex. Det är dessutom inte långt till butiken och hon sitter säkert i en transport bur :) har läst en del om avel/föda upp en kull, och gör så gått jag kan och tanken va inte att få negativa svar men hade nästan väntat mig det eftersom många är emot djurbutiker som har djur..i vår butik drar vi oss för att beställa djur från företag eftersom man inte vet exakta åldern och hur föräldrarna är. Hoppas jag inte blir bannlyst för att ta en kull ungar på min Fjompa.

Anne.K
0

Men du ska väl inte ta någon mer kull på henne hoppas jag. Det kommer slita ut honan om du tar fler kullar. Så jag hoppas du bryr dig om henne och sätter avelstopp nu efter denna kullen.

[JagOchMinKatt]
0

Så om man har en avelspar får man/ska man bara ta två kullar? blev mormor i morse, de piper i akvariet!! :3 Men hade inte tänkt att ta en till kull på ett bra tag i allafall och får ju se hur det går med denna innan jag över huvudtaget ska ha fler. Men just nu är det bara pipande lycka här!

Anne.K
0

Jag själv som är uppfödare tar max 2 kullar på samma hona då jag inte ser någon orsak till att ta fler då det inte bidrar till genpolen positivt att ha för mycket av samma gener. Sedan bryr jag mig om gerbilerna jag avlar på och vill inte slita ut dom till döds vilket du kommer riskera att göra om du avlar massa kullar på din stackars hona.

[JagOchMinKatt]
0

Nej nej nej, du missuppfattar, inte alla tanken att ta en drös med kullar på henne. Och nu när jag vet det med Max 2 kullar kan jag tänka om, hade nämligen tänkt mig en mot sommar/hösten som sista kull (alltså den 3o sista). Det är lite därför jag tog upp historien, för jag är själv inte helt nöjd med hur det blev först och nu vill jag ha råd om hur jag ska gå vidare, typ. Det är inte synd om min hona och tar illa upp av att höra det…jag är alltid noga med dem när jag sätter ihop henne med killen på jobb och killen hemma även om hon bott med båda förut. Katter kan va lika svåra att sätta ihop som gerbiler kan va ibland…och vid avel flyttar honan in hos hanen i vissa fall. Fjompa är dessutom en av favoriterna här hemma trots att vi har en del fler djur så hon får massa roligt att gnaga på och gräva i och käka…dessutom har jag tänkt att köpa två eller tre pallkragar (Med ett stabilt nättak så klart!) och ha som en rastgård inne i huset eftersom vi har katter vill jag inte ha dem springande på golvet eftersom det lätt öppnas en dörr utan förvarning och katterna springer in.

[Jessica_91]
0

Det finns inget helt och hållet rätt när det kommer till hur många kullar man får ta på en hona utan olika människor har olika åsikter. Det brukar dock röra sig mellan 2-4 st men absolut inte mer än 2 st på raken, honan behöver få vila upp sig ordentligt innan en 3:e kull.

Sen så finns det flera olika aspekter man behöver ha i åtanke innan man tar en t.ex 3:e eller 4:e kull; hur mår honan, hur mycket väger hon, hur gammal är hon, hur stora blev hennes förra kullar osv. Vissa honor mår säkert bäst ifall de inte får mer än ett par kullar.

Anne.K
1

Jag tolkade det du sa som att du skulle ta många fler kullar på henne. Var inte meningen att gå på dig sådär men blev upprörd då jag trodde du skulle fortsätta ta ännu fler kullar. Sedan kan man inte jämnföra gerbiluppfödning med kattuppfödning då det är helt olika arter som fungerar på olika vis. Så bara för att katterna kan åka fram och tillbaka mellan olika partners så betyder det inte att det automatiskt är lämpligt att göra så med gerbiler. Man måste anpassa sin omvårdnad efter djurarten man har.

[JagOchMinKatt]
0

Ok, men tro mig, jag har sätt hur en "utkavlad" hona ser ut och tänker inte gå så långt, blev bara arg…halvslutna ögon, ruggig päls, mager men ändå rund om magen eftersom hon bodde med en hane hela tiden…hon hade dessutom en kull redan om sprang runt benen på henne, kommer inte ihåg var det var för det var längesen men glömmer inte henne! Självklart kollar jag på det, hon ser jätte bra ut nu och är mycket energisk men om hon inte är det sen blir det klart inte fler kullar! Jo vet att de egentligen inte kan jämföras..men varför inte egentligen? Men förstår vad du menar, så det är inte det! Men blir det inte samma sak att skilja dem åt i olika burar efter parningen? Enda skillnaden är avståndet mellan burarna.. Men det har i allafall fungerat på min Fjomp denna gången :)

[JagOchMinKatt]
0

*"uravlad"