Annonser på blocket
Jag blir både ledsen och upprörd i stort sätt varje gång jag går in på blocket.se och kollar sökresultaten på gerbiler.
Det är så tråkigt med människors bristande kunskap.
Hittade denna fruktansvärda annonsen på blocket idag: http://www.blocket.se/lund/Gerbiler_45478005.htm?ca=20&w=3
Bor själv i närheten av Lund, men kan inte ta emot fler gerbiler. Finns det någon annan själ som har möjlighet till det?
Jag kan transportera upp till Halland.
Usch vad hemskt! Bor tyvärr långt ifrån både Lund och Halland, och får inte skaffa fler gerbiler 😐
Usch.. Hittade en annons på blocket för ett tag sen som det såldes gerbiler som dom skrev : kolla julkalendern. Där dom inte alls behandlar gerbilen rätt heller!:(
NEJ MEN GUD!!! Fy vad hemskt, hoppas verkligern att de inte bor där i :'(
Bor själv nära Lund men kan inte ta emot fler gerbiler nu :(
De stackarna…..!!
Nä, fy alltså…
Ju mer jag tänker på det, desto mer lutar det åt att jag får adoptera stackarna.
I och med att bur medföljer vid köp så lär de ju inte få det ett dugg bättre i nästa hem…
Vad tycker ni? Skall jag ta dem?

Såg dem härom dagen också, blir bara så trött på människors okunskap. Är ju bara att googla gerbiler så får man upp hur deras optimala levnadssätt bör vara, och hur svårt är det i dagens samhälle?
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
#4 Ja det tycker jag absolut att du ska göra ;D
Jag bor ju i Lund. Ska prata med mamsen även fast jag ska skaffa fler gerbiler snart.. Gör ont i hjärtat att se stackarna 💔 😭
#7 Det vore jättebra om du kunde ta dem!
Nej fy!
Om man tittar i bak på bilden såser man att dom har gnagt ganska rejält på gallret då färgen är bortskavd.
Ta dom gärna om du kan - och om du gör det,passa på att kontrollera tänderna så att dom är hela och fina samtidigt 🙂 (med tanke på gallret)
Jag har skrivit ett mejl till dem och sagt att jag jättegärna tar dem.
Men kruxet är att jag är bortrest fram till den andre mars, och kan bara hämta dem när jag fått i ordning en ny bur, vilket bör vara fixat den fjärde mars.
Finns det någon underbar själ som skulle kunna hämta dem och ta hand om dem tills dess?
Jag vill bara att de skall kunna få en chans att komma därifrån så fort som möjligt.
Panini eller Bettasplendes, kan någon av er agera gerbilköpare och gerbilpassare tills jag kommer hem i så fall?
Jag betalar självklart.
#12 Jag kan fråga min mamma, det är ju bara några dagar. ;) Men jag måste fråga min mamma först :)
Låter fint! ^^
Om inte, får min mamma ta dem så länge.
#14 😉
Jag är inte ett dugg förvånad över att människor har sina gerbiler i gallerburar, speciellt inte om dom har köpt dom i djuraffärer.
Jag var inne på Arken Zoo här i Norrköping i början av året och då hade dom 5 gerbiler i ett 60l akvarium med ca 5cm spån och ett litet hus, sen hade dom även 2-3 st gerbiler i en gallerbur, knappt något spån, PLASTinredning och ett hjul, jag trodde knappt mina ögon när jag såg det.
Andra gånger då jag har pratat med personalen så har dom inte haft någon kunskap alls om vad gerbiler behöver och har även rekomenderat gallerburar och som jag kallar dom dubbelburar (botten akvarium, toppen gallerbur).
Jag mår illa.
Det finns ängar av nyttig djurkunskap och den är inte svår att nå. Inte alls.
Som någon tidigare i tråden skrev är det bara att googla så har man svaret.
Med dagens tillgänglighet såsom böcker och internet, är det rent sjukt att djur har det såhär i Sverige.
Fortfarande inget svar från säljaren. Skall ringa och prata med personen runt 18.00.
Oh lord.
Jag ringde denna personen idag.
Hör och häpna:
Denna människa ville att hennes lilla dotter skulle få komma och hälsa på gerbilerna, "inte så ofta", bara någon kort stund om dagen hos mig_.
_Personen sade också att "råttorna" triggade igång en våldsam allergi hos dem (hur är det ens möjligt att gerbiler och hamstervadd kan trigga allergier?!)
Inte nog med det. Säljaren blev förvånad över att tamråttor och gerbiler inte var samma djurart, då jag talade om mitt gnagarintresse.
Det känns inte bra det här. 🤔

Hur gick det för de stackars gerbilerna? Har någon tagit hand om dem?
Oj jag har glömt att skriva, tyvärr så fick jag inte ha de sålänge av min mamma, hade annars jättegärna tagit hand om de över några dagar
#18 Låter ju helknasigt att förvänta sig att den nya ägaren vill ha besök varje dag av den förra 😮 Det är dock inget konstigt med att de blev allergiska, även om gerbiler inte är lika allergiframkallande som t.ex råttor eller möss så händer det att folk blir allergiska.
Verkar ju inte som att personen kan något alls över huvud taget om gerbiler, skrämmande… 😕
Tror det blir svårt för mig att ta dom inna du kan.. Är nog "bättre" att dom får bo kvar där någon dag annars blir det ett väldans mycket flyttande för dom :)
En fråga: vad har ägaren gjort för fel. Kan väldigt lite om gerbiler
#23 Gerbiler ska absolut inte hållas i gallerburar, och speciellt inte ha bomull i buren:/