gerbil hård på magen.
Hej jag har ett problem med min gerbil. hon hade rött runt ögat och hade hickande andning, hon var också kall. jag hade bactrim hemma så jag gav henne det och nu har det gått över. men när jag släppte ut henne idag upptäckte jag att hennes mage var mycket hård.
tror ni det kan vara en tumör eller kan det vara förstoppning? :(
Hon är två år..
Vart på magen är hon hård? Kan vara äggstockarna som fått tumörer eller livmodern. Är hon jätte hård och spänd i magtrakten?
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Du får åka in till veterinär med henne så snart som möjligt, vet inte hur länge de brukar ha öppet men om du ringer ikväll kanske du kan boka en tid till i morgon i alla fall.
Ta ut henne i en transportbur om du har någon och lägg inte i nått strö, så kan du se om hon kissar eller ej.
Hur har det gått hos veterinären?
det gick mycket dåligt.
han sa att han bara kunde se en grå massa.
det är så lite så det syns inte sa han.
han sa att jag kunde använda paraffin olja och Bactrin.
han kunde inte se om det var en tumör heller.
Jag måste ringa en annan veterinär iallefall.
:(
Men vad tråkigt.
Har du sett om gerbilen bajsar?
Tänkte om det kunde vara förstoppning 🤔
ja hon bajsar. hennes bajs är kanske lite hårt. jag ska försöka med matolja.
min Gerbil avled idag :(
Men gud vad tråkigt, vila i frid 😭💔
Rest in peace. 🌺

😕Vila i frid 🌈
Beklagar sorgen. 😕
tack, nu har jag bara en kvar och jag vet inte vad jag ska göra?
Jag har försökt att sälja henne men jag vet inte om någon vill ha en 2 åring. eftersom jag inte vill ha mer gerbiler måste jag nog avliva henne. de säger att gerbiler mår mycket dåligt när de är ensama.
Jag tänkte köpa en till hona i samma ålder, men jag läste att det inte fungerar :(
tycker ni att det är fel att avliva en djur som är friskt?
#14; En äldre hane kan funka, den kan bli bebisar men risken blir ju mindre och mindre ju äldre hon blir.
Skulle någon av mina killar dö i förtid skulle jag köpa mig en äldre hona. Annars skulle jag bara spendera mycket tid med den och se hur hon verkar må. Man borde märka om hon blir deprimerad. :/
Beklagar..
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
okey, det är det jag är rädd för, eftersom hon är två år och kan få ungar så är risken kanske stor att hon dör och då bli hanen ensam. även om jag köper två unga så kan det bli likadant att den ena dör så är den andra kvar.
det här är hemskt svårt och jag mår väldigt dåligt av det här .
Förstår att det är jobbigt :( Om jag var du skulle jag känna efter själv. Jag tror du vet bäst själv om det behövs en kompis eller inte. Men här är vad jag skulle gjort.
Är hon pigg och visar inga större ålderstecken skulle jag köpt en bebishona, sen en till när antingen den äldsta har gått bort eller lite senare när den nya är någon månad äldre. Varför jag inte skulle köpt två honor samtidigt är för att när gamlingen går vidare kan det bli lite bråk om rangen (om dom är lika gammla = ofta bråk)
En gammal hane är ju ett val också men jag vet inte om jag skulle vågat göra det. 2 år är ju ändå ingen ålder. Har en 2,5 årig gubbe här hemma och han är det full rulle i 😃
Om du inte vill fortsätta med gerbiler skulle jag omplacerat henne, även fast det kan vara svårt. Var bor du? Jag kanske har en plats :)
som sagt jag vill inte skaffa mer gerbiler. Jag skulle bli mycket glad om hon kunde få omplaceras.
Jag bor i stockholm.