Blodig på magen
Hur gammal är gerbilen? Hur ser det ut om du tvättar bort det blodiga? Har dom något vass i buren som han kan rivit magen på?
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Finns det någon knöl/liten bula eller spricka i körteln?
#1: Han fyllde 2 år och 3 månader ungerfär
När jag skulle ta upp honom för att tvätta bort blodet hade det blivit en skorpa så jag låter det vara ett tag och sen får vi se hur det utvecklas.
Nu har jag kollat honom några gånger per dag och det går inte framåt direkt… Runt skorpan har det blivit som en böld. Läste lite här i en gammal tråd om nån som hade precis samma problem som jag och att veterinärden klämde ut massa var och grejs men att gerbilen dog senare ändå, är jätterädd att det ska va samma sak!
Men han är pigg och så, han verkar inte lida av det, och det är ju bra, eller?
Jag tror tyvärr du får vara beredd på en tråkig utgång :( men håller tassarna.
#6: Åh nej
Men tack! :)
Kan nog vara en tumör tyvärr :(
Så länge han mår bra är det ingen fara, men när du märker att han börjar bli dålig är det bäst att låta honom somna in. Svårt att operera tyvärr om du ens lyckas hitta en vet. som vill göra det..
Hur är ju inte så jättegammal.. Hoppas det inte är någon tumör!
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#8: Pappa ska ringa veterinären imorgon så får vi se vad dom säger, men jag tänker inte avliva honom om han mår så bra som han gör nu! Men precis som du sa, om hans päls börjar se dålig ut och jag märker att han inte mår bra så kommer jag låta honom somna in :( Tack föresten :)
Tänk på att tumörer gärna växer på insidan också, som du inte ser. Sen är gerbiler bytesdjur och visar sig inte svag förrän dom inte kan dölja det längre, så nu får du försöka hålla ett extra öga och se när det blir för tufft för honom.
Jag har märkt på mina gerbiler att de inte längre vill upp i handen, eller till och med börjat bitas, då har jag förstått att det måste göra väldigt ont, då har det fått vara nog.
#10: Tack för tipset :)
Nu har vi äntligen fått tag i veterinären och dom sa att det inte finns något de kan göra. Dom sa att tumören kommer fortsätta växa även fast de klämmer ur bölden. Ja, så nu får jag se till att han får en sista bra stund i livet. Även fat jag hoppas på att han lever ett halvår till (jag äl väldigt optimistisk av mig). men så fort han börjar visa att han har ont kommer vi att avliva honom
Köp Aloe Vera juice!! Jag vet inte hur, men det gör att tumören utvecklas mycket långsammare! :) Funkade jättebra för mig. Bara att badda på lite varje dag med en bomullstuss :))
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
#13: Åh tack så mycket för tipset! Vad kan man köpa det? :D
#14 Vi köpte våra på en webbshop som kallas bodystore :) Brukar finnas lite här och var i olika affärer annars :)
#15: Typ som Kiks eller H&M eller nåt? :)
#16 Nja inte kicks tror jag inte :P Vissa hälsobutiker borde ha :) Möjligtvis vissa mataffärer :)
#16: Aha, jag får leta runt lite efter sportlovet för jag åker bort :)
#18 Gör så! :)