Råtta & Gerbil?
Hej! Har precis skaffat Gerbiler som jag fått av en kompis som inte kunde ha dem kvar. Jag har två råttor sen innan. Finns det en chans att kunna låta dem vara ute samtidigt å så om jag presenterar dem? Funkar råttor å gerbiler tillsammans? (inte i samma burar såklart). Och hur "presenterar" jag dem isf?
Nej absolut inte! Råttorna lär försöka döda gerbilerna.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Det blir garanterat bråk mellan de två arterna, och gerbilen är i underläge.
Den enda fungerande relationen jag har hört om mellan råttor och gerbiler är om en gerbilunge som blev adopterad och uppfostrad av en råttmamma.
Fast, nej, det kommer inte att fungera. ^^
Säger som övriga, absolut nej! Gerbiler ska inte blandas med något annat djurslag då de är starkt revirhävdande och slagsmål på liv och död är mer eller mindre garanterat.
Tack för svaren! :)
ingen problem att burarna är i samma rum väl?
Som jag skrev i din tråd på råttor ifokus:
Min gerbil tog sig in i den närliggande marsvinsburen för flera år sedan och dödade ett marsvin.
Ingen bra idé, med andra ord.
Så länge inte råttor och gerbiler har möjlighet att rymma in till varandra så bör det inte vara någon fara. :-)
#5 En gerbil som dödade ett marvsin?!
Nej det ska inte vara några problem att ha dom i samma rum om du ser till att du har tillräckligt bra lock på burarna :)
Tja, vad ska man säga… Hon var en tuff, nybliven mamma som tog sig in till de harmlösa marsvinen som var så otroligt snälla. Hon högg mot strupen och tänderna trängde sig in djupt.
Marsvinet Albin insjuknade oerhört fort, och avled. :-(