Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: avel-uppfödning
Läst 582 ggr
PaaatyPalm
0

Åsikter/erfarenhet av kull uppfostran med "kompis"

Jag vet att rubriken är fruktansvärt dålig & missvisande, men jag sitter här hemma & funderar gällande hur det är att para en hona & sen låta henne gå tillbaka till hennes burskompis (samma kön). Vad har ni för erfarenheter gällande det? Ska nu i vår para en utav mina honor men hade ju gärna velat fortsätta ha dem tillsammans. Dock vet jag inte alls hur det hade gått & tar hellre det säkra före det osäkra, vill ju inte förlora bebisarna. Men någon som har erfarenhet utav detta? Dvs, para henne & sen att sätta ner henne i buren fixar jag. Undrar bara runt när bebisarna föds, hur det blir då med de två & bebisarna.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

[Tassy]
2

Det ska vara en tydlig dominansskillnad, då blir den ranglåga en mycket duktig barnflicka utan krusiduller. Är dom jämna i rang kanske det kan bli lite problem, det har jag ingen erfarenhet av. Jag är lärd att man inte ska chansa i det läget. 👍

Anne.K
0

Min allta första kull jag tig då jag precis blev uppfödare i början av förra året så var det en sådan variant jag körde på. Och det gick utmärkt för de båda att ta hand om kullen. Dock precis som Tassy nämner så är det viktigt att ta honan med högst rang.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Anne.K
0

Ursäkta alla stavfel, skriver från mobilen så den gör lite som den själv vill.

[Jessica_91]
0

#2 Var hanen du använde dig av i handparningen också av hög rang eller kunde du använda den mer undergivna?

Anne.K
2

#4 jag tog hanen som var högst i rang även där. Dock är det viktigt att låta dom sandbada i deras lite smutsiga sand innan man sätter in dom igen för burkompisen som vart ensam och väntat blir lite misstänksam mot den andra när han kommer tillbaka efter parningen. Så mitt tios är att både hona och hane ska bada i sina respektive burars sandbad innan de återinförs till sina kompisar för att minimera tjaffs.

[Tassy]
1

När det kommer till hanar har jag parat både ranghög och ranglåg utan problem. Det är dock ett risktagande.