Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 855 ggr
Zandrazanna
2013-02-19 22:44
5

Bebisar :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lyckades få 2 bilder på en av mina 5 små bebisar :) Bebisarna är 1 vecka och 4 dagar nu. Super söta :)

Zandrazanna
2013-02-19 22:47
0

Glömde skriva en sak. Mamman verkar väldigt stirrig här ikväll i buren. Far rymder över allt. Vet inte alls vad det är med henne. Hon brukar aldrig bete sig så här :/ Är det normalt att mamman kan bli stirrig i mellan åt?? Blir lite orolig :/ Hon blir rädd för det minsta och hon är aldrig rädd annars :/

hhejlollo
2013-02-20 07:41
0

Märker du att hon blir rädd/stressad så tycker jag du ska ge dom lugn och ro tills bebisarna är lite större! Vissa honor blir oroliga när dom fått ungar medan andra fortsätter med sitt normala beteende!:)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Zandrazanna
2013-02-20 08:26
0

Dom har fått lugn och ro. Har inte haft någon uppe alls efter bebisarna kom pga att dom skulle få det lugnt och ville inte störa dom. Det ända jag gör i buren är att ge dom mat och bytar i sandskålen. Tänkte försöka städa hela buren till helgen.

PaaatyPalm
2013-02-20 09:29
0

#3 det skulle jag inte gjort förens bebisarna iallafall själva börjar "gå", dvs städa hela buren.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Denna kommentar har tagits bort.
Zandrazanna
2013-02-20 09:56
0

Till helgen är det 3 veckor sen jag städa hela buren. Bebisarna går för fullt själv men Snövit (mamman) har lagt dom i en glasskål så dom stannar på ett ställe :)

hhejlollo
2013-02-20 10:31
0

Hon lär bli ännu mer stressad om du städar buren nu

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Tsunamis
2013-02-20 12:35
3

Är det hennes första kull så är hon säkert bara ovan och inte riktigt vet vad hon ska göra, likaså med pappan. När du städar kan du ta ut glasskålen med ungarna i, lämnar en del spån/boet kvar hos dem också och ställ dem vid sidan. Sen tar du ut mamman och pappan och sätter dem i en transport/låda inte ihop med ungarna så minimerar du stressen för dem. Städa sen ur buren och lägg in glasskålen igen med ungarna & boet.

MvH  Tsunamis

Zandrazanna
2013-02-20 20:46
0

Jaha så jag ska inte lägga mamman och ungarna tillsammans när jag städar? Trodde jag skulle det så hon inte blev orolig.

Tsunamis
2013-02-20 23:11
0

Många tror det ja men det är snarare tvärtom att hon blir mer orolig över dem och försöker böka/bära med dem då istället. Bättre att låta dem stå avskilt och bara se till att ungarna inte blir kalla, men de där ser tillräckligt gamla ut för att kunna hålla värmen själva.

MvH  Tsunamis

Asa-S
2013-02-21 00:33
1

Så gjorde jag med min förra kull..tog ut föräldrarna när jag grejade med ungarna/städade. De fick godis och såg aldrig att jag rörde ungarna. Sen när ungarna öppnat ögonen o sprang omkring som de ville så brydde sig inte föräldrarna sig om ifall jag tog upp ungarna.

Zandrazanna
2013-02-21 14:26
0

Snövit bryr sig inte om jag tar upp ungarna. Hon tittar på mig bara sen lägger hon sig hos dom andra (om jag tar upp en) Sen när jag sätter tillbaka bebisen "ger" jag bebisen till Snövit som lyfter in den i boet igen. Har bara haft bebisar uppe i Max 3-5 minuter. Dom går för fullt . Imorgon är dom 2 veckor gamla. Men då vet jag att jag ska skilja på bebisarna och pip o Snövit när jag städar. Tack :)