Klippa klor
Min gerbil har äckligt långa klor och jag har gett upp hoppet om att hon ska fixa till dem av sig själv. Därför undrar jag hur man går till väga vid kloklippning och om man använder en klotång eller en nageltång.
( Jag är medveten om att man inte ska ha gerbiler ensamma men hennes kompis dog i december och ensamma hanar på tre år eller mer växer inte på träd, vill inte sätta i hop henne med någon som är yngre än vad hon är så att vi slipper sitta med en ung ensam gerbil när hon gått bort.)
Ingen som vet något om att klippa klor? Ni kanske alla alltid har haft som jag hade tidigare, att de skötte det på egenhand
Jag använde klotång till katt. Ta bara yttersta spetsen, håll gerbil + tass stadigt så den inte kan sprattla till och akta pulpan. Är klon mycket lång får du klippa lite, vänta på att pulpan backar och sen klippa lite till. Det kan ta lång tid att få klorna normala.

Du kan även testa att ställa in en lerkruka eller annat gerbilen kan "vässa" klorna på :)
#2. ok, då får jag införskaffa en sådan
#3. Det fungerar tyvärr inte längre, ena "sandlådan" består av ett stort "blomfat" i keramik och den andra är en såndär keramikskål för sandbad som man kan köpa på zooaffärer (båda sandlådorna är oglasserade) ändå har hon fått långa klor på gamla dar:-S.
Tack för hjälpen allihop:-D