Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 558 ggr
Disyerto
2013-02-11 22:07
0

Längsta tid?

Kom bara att tänka på en fråga….

Vad är det längsta någon har behövt att ha gerbiler i dela bur innan de lärt sig acceptera varandra?

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

[Jessica_91]
2013-02-12 22:28
0

Jag har gjort 3 ihopsättningar och de har alla gått väldigt smidigt till och som längst tog det bara 1-1,5 vecka om jag inte minns fel. Då var det två vuxna honor (hade en ensam som väntade på en bebiskompis och fick plötsligt dela på ett annat par som börjat bråka och försökte då få ihop den en av dem med den som redan var ensam).

Ett dåligt exempel eftersom att det inte alls tog lång tid men tänkte att jag skriver ett inlägg ändå och puttar upp tråden då jag också är nyfiken på hur lång tid det egentligen kan ta.

gothic_eve
2013-02-13 08:56
0

Oj jag tyckte att det var ganska lång tid ;) 3 dagar har det tagit som längst för mig (men å andra sidan har jag också slutat med ihopsättningsförsöket om det går mer än 3 dagar eftersom jag har märkt att det tenderar att bli bråk lättare i buren desto längre tid det tar)

PaaatyPalm
2013-02-13 09:20
0

Längsta för mig tog väll runt 5 år (À)

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

ks.gerbil
2013-02-13 10:25
0

Hade du gerbuler i delad bur i 5 år? Wow det kallar jag tålamod ;P

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Jessica_91]
2013-02-13 10:30
0

#2 Haha ja det beror ju på vad man jämför med Har läst om ihopsättningar som tagit över en månad. Då har det dock rört sig om vuxna individer av samma kön.

gothic_eve
2013-02-13 22:27
0

#5  Jag förstår - en bra andledning till att det säket tog längre tid

Själv skulle jag inte våga sätta ihop två vuxna djur (kanske hanar men inte honor) - jag har provat men utan resultat och då känns det bättre att låta bli för min del och sätta ihop dom med en liten

[Jessica_91]
2013-02-13 22:41
0

#6 Ja det är ju helt klart att föredra Sätta ihop vuxna djur skulle jag bara försöka mig på om jag redan hade ett par individer hemma som blivit ensamma av någon anledning, som i mitt fall t.ex. Kan ju också vara så att man haft två par gamla hanar där det gått bort en hane i varje par och vill se ifall de som är kvar kan sättas ihop. Men att köpa två vuxna individer som inte bott ihop för att försöka sätta ihop hade jag inte ens försökt, känns liksom inte värt det även om det kan gå.

Sen tror jag att det kan märkas ganska väl i början ifall det är någon idé att fortsätta eller ej med en ihopsättning men det behöver det kanske inte alltid göra.
Hur var det när du försökte sätta ihop vuxna, kunde du märka på dem när de delade bur (om de nu gjorde det) att de verkade irriterade på varandra? När jag hade Lea och Pandora (de vuxna honorna) i delad bur så visade de inte direkt några tecken på aggressivitet vad jag kan minnas. Pandora som var runt 1 år tog fort rollen som undergiven vilket jag inte förväntade mig eftersom att Lea var typ 4 månader och mindre storleksmässigt. Kanske beror det på att Pandora suttit ensam några månader (hennes kompis i hennes första hem "försvann"). I vilket fall är jag väldigt glad att det gick så bra och fortfarande går bra.

gothic_eve
2013-02-15 12:54
0

Jag försökte sätta ihop två ensamna vuxna honor jag hade här hemma.

Jag märkte att dom var mera "intensivt" intresserade av varandra och gjorde nästan vad som helst för att försöka "komma åt" varandra.

Dom försökte gräva över varandra när dom satt i delad bur - dvs dom grävde och skvätte spån väldigt markant och tydligt åt varandras håll.

Efter flera vändor fram och tillbaka tyckte jag ändå att dom kom överrens men bara efter något dygn tillsammans började dom smågruffa och efter någon vecka sov dom inte tillsammans utan i varsitt hörn av akvariumet och därefter brakade det utför.

Den dominanta honan (som var den yngsta av dom två) började jaga den äldre och så var fighten igång och det var bara att separera dom.

Märkte att dessa två uppenbarligen inte alls trivdes med varandra och hade väldigt svårt att komma överrens - därför efter det så beslutade jag mig för att inte försöka sätta ihop vuxna honor igen.

Det tär på deras psyke också och kan skapa otrygghet och ohälsa hos dom också kände jag om man fortsätter att försöka.

[Jessica_91]
2013-02-15 13:02
0

#8 Jättekul att du delar med dig av din erfarenhet! Man märker ju tydligt på ditt och mitt inlägg hur olika det kan se ut när man försöker sätta ihop vuxna honor med varandra (jag märkte t.ex inte en sådan intensitet mellan Lea och Pandora i delad bur).

Dock blir det nog oftast som i ditt fall, eller ännu värre, med tanke på att man hör överallt att det ska vara nästan omöjligt att sätta ihop vuxna honor.