Vad ska jag göra?
Hej!
Har två små pälsbollar sedan 2 veckor tillbaka, och de är ca 1 år gamla. Efter några dagar såg jag att nosen blev röd och det kom ut röd vätska. Förstås bytte jag till dammfritt alspån och det såg ut som det blev bättre.
Men det blir i princip bara värre. :/
De sover mycket mer. Som jag ser äter de också mycket mindre. Snälla, hjälp. Bifogar några bilder på dem, kanske blir lättare att se vad som är fel.
Kram!
Första bilden är på Kaya.
Låter dom konstigt när dom andas?
som ett "klickande" ibland pipande ljud?
Är nosen fortsatt blöt?
dom kan ha fått någon form av infektion kanske…
Ser pälsen "uppburrad" ut?
Kontrollera detta och hör av dig till veterinären för rådfrågning
Gerbilers snor är rött, det är det du ser.
Antagligen är dom lite förkylda eller irriterade i nosen pga damm eller dåligt strö.
Deras päls är inte lika "fin" som de brukar vara. Och som jag sa, de sover väldigt mycket och äter mindre också.
Har inte hört något klickande. Men när de busar i buren kan de pipa.
Jo, jag har bytt strö. Men det verkar inte som det hjälpte.
Finns det något man kan göra om de är förkylda? Läst att värme och rooibos te är bra?
Deras ögon är tröttare. Pälsen är inte lika "fin". När jag tog upp dem i min hand imorse för att kolla deras nosar så blev de mer aggresiva och bet mig hårdare än bara ett naffs.
Jag vill ringa veterinär och frågar om råd. Men det ska då vara en veterinär som kan gnagare. Vart kan jag vända mig?
Dessa har jag hört från många ska vara bra, särskilt på smådjur. Jag hoppas dom kan hjälpa dig!
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Min ena gerbil Mini har varit "snorig" sen igår. Det kan kanske vara dåligt strö. Vet ni något bra strö som inte är så dammigt?
// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus
Jag tycker ärligt talat inte att någon gerbil uppvisar direkta tecken på sjukdom på bilderna 
#8 Vad bra, då är det inte bara jag 
Allt jag ser är en förbannad gerbil i #0
om blickar kunde döda 
Hahaha ja gulligt värre!
Jag tror att man ofta blir orolig i onödan just eftersom att gerbilernas snor blir rött, man börjar lätt tänka på blod även om man vet att det är snor och blir rädd att det ska vara något fel på gerbilen. Ibland blir man ju helt enkelt lite snorig bara, även som människa, utan att något är fel.
Men det är ju så klart bra att vara uppmärksam och ha koll för säkerhets skull! 
precis
bättre att fråga en gång för mycket! 
Haha, jo, en arg liten rackare! Inte roligt när matte ska ta en bild. 
Ska vara uppmärksam och hålla koll på mina små pälsbollar. Skönt att höra att det inte verkar som något allvarligt.:)