Orolig ny ägare
Hej!
Som sagt, köpte mina 2 första Gerbiler för ca 1,5V sedan, det är 2 brödra på 10-12 veckor sa dom i affären.
Men dom är olika varandra på sitt sätt, den ena är rätt mycket större än den andra och verkar "latare" eller om den är räddare än den andra, då den gärna ligger o sover i sitt rör och inte alls lika vågli att komma till mig som den andra.
Men nog med det, min fråga är:
Den "stora" av dom käkar allt, och då menar jag verkligen allt. den tuggar i sig en toarulle på 5min och tuggar även på plast delar i buren, så som plast trappa mm. är orolig över detta, är det farligt för den? Håller på att leta efter en ny bur (ett akvarium) till dom där det bara ska bli trä saker.
Ska bara säga att jag har alltid halm till dom och alltid någon typ av gnag pinne till dom, så det är inte i brist på det som han gnagar på plast.
Plast saker ska man inte ha.. Dom gnagar på det och råkar kanske få i sig plast i magen, ännu värre om biten är vass. Bitar som är vassa kan skada munnen/magen/halsen på gerbilen och plast i magen kan tyvärr ta död på dom små :(
Lycka till med dom! Har åxå haft mina i bara en å en halv vecka :D
MvH//Putt3
okej tack så mycket, det jag va orolig över.
Hej!
Ja,det är farligt med inredning i plast - dom kan som sagt få i sig bitar som är vassa och avlida.
Plast är ingen naturlig föda fören gerbil så det är inte bra med plast.
Kan tänka mig att det också är väldigt svårsmält för magen och kan även då leda till förstoppning - döden hos en gerbil.

Det är väl mer av olyckshändelse att de får i sig plasten? De äter inte toarullar,trä heller
Plasten är ju inget bra gnag för tänderna och risken för att något ska slinka ner är verkligen inte värd att ta. Gerbiler gnager ju på allt så det måste vara "gnagvänligt".
Nej precis Åsa - Yttryckte mig lite galet där - självklart äter dom inte plasten men dom får säkert i sig små små mängder eftersom smulorna "fastnar" på tänderna och i munnen och desto mera plast dom gnager desto mera i magen (tänkte jag…

Ja,plast är lurigt för den kan spricka o sprätta iväg hur som helst. Vi tänker lika dant 
ja jag har tagit bort allt som va i plast, så han har inte tuggat på mer.