Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 526 ggr
putt3
0

Klättrar i locket...

Hur ska jag göra?? Ena min gerbil är helt galen och vill ut hela tiden. Även fast hon varit ute och sprungit. När hon är vaken så gräver hon nästan aldrig och gnagar ibland, hon hoppar mot locket och när hon väl hoppar högt nog så klättrar hon runt som nån liten spindelapa. 

Har en jättestor kartong dom får rastas i eftersom jag inte har ett gerbilsäkert rum. Ibland får dom springa på sängen.

Den andra är inte så brydd hon kan hoppa mot locket ibland, men ger oftast upp pch börjar gräva som en tok :)

Lite hjälp hade suttit fint! :)

MvH//Putt3

[Jessica_91]
0

Har själv haft det problemet så jag vet hur jobbigt det kan vara.
Vad har du för sorts lock? Om du har något sorts nät, hur små är maskorna? Kanske kan du hindra gerbilen från att klättra i taket genom att skaffa mer finmaskigt nät t.ex.

Om du har lust och möjlighet så kanske du kan lägga upp en bild på deras bur här för att ev. kunna få tips om aktivering/berikning i buren.

putt3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en bild på buren men inte locket, men det är först hönsnät som vi har är dubbelt, sen stoppade vi idag myggnät bara tills vi hittar nått annat. 

och nu sitter dom bara bredvid varandra ovanpå spånet å sover(?) 

Kan dom bli deprimerade fast dom är två? 
 Och har du nån idé varför den ena nästan aldrig gräver, hon gjorde det förut? Kan tillägga att det tyvärr är från djuraffär :(

putt3
0

Fast nu har jag ett annat hus som är MYCKET lägre :)

[Jessica_91]
0

Hm ja de har det ju stort och fint så buren verkar det inte vara något fel på. Att de sover ovanpå spånet bör inte vara något att oroa sig för, oftast tror jag att det bara innebär att gerbilerna känner sig trygga i sin omgivning.

De gerbiler jag har som har kastat sig i locket eller gnagt frenetiskt i det är från djuraffär, kanske är det bara ett sammanträffande men jag tror inte att det är "normalt" beteende så att säga. Men kanske har människor med gerbiler från uppfödare också erfarenhet av sådant här beteende.

Hur länge har du haft dina gerbiler?

putt3
0

Fick dom förra fredagen tror jag :)

Just nu är jag i upplösningstillstånd! Min lilla bebis bara ligger helt stel. Men lever fortfarande, hon rör sig ibland. vad är det som händer 

putt3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ligger hon 

elliot isaksson
0

jag är ingen gerbil expert men hon kanske har ätit nått tex kartong 

eller så har hon blivit tröt av allt hoppande och springande  

hon rör nog snart på sig. men du kan om hon fortsätter att ligga still så ta henne till vetrinär

putt3
0

Hon gick bort igår :(