Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 962 ggr
kyrkeliden
3

Vad behöver jag veta?

Vill gärna ha er hjälp här på sajten. Är så att jag jobbar i djuraffär. Känner att jag kan grunderna bra om gerbiler. Men jag tror att den bästa kunskapen har ni som verkligen "lever" för just detta djurslag. Känner mig inte okunnig men blirsamtidigt så ledsen när folk skriver hur ledsna och ibland arga de är på djuraffärer för att de inte har någon kunskap. Jag vill helt enkelt ge rätt fakta och råd till kunderna och hoppas ni vill hjälpa mig! Så jag vill veta allt! Skriv gärna med sådant som ni tror jag redan kan/vet.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

[Shazie]
1

De behöver minst 10 centimeters spån. De får inte ha hjul eller plastföremål (förutom vattenflaskan) av säkerhetsskäl. Jag har tyvärr stött på okunniga individer i djuraffärer som inte vet hur man sätter ihop gerbiler på bästa sätt, vilket du bör läsa på lite om. :-) Inget galler och möjlighet till tuggleksaker, som toarullar. Lycka till!

kyrkeliden
0

Tack:) Vad gäller hjul så är det egentligen inte bara gjort för hamster? Eller finns det andra djur som kan ha det? Ska läsa på om ihopsättning. Vet att för kanon gäller det att börja med att sätta dem på en yta där ingen har revir sedan tidigare. Helt enkelt en ny plats och sedan ta det successivt och inte har för bråttom.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

panini
0

Möss kan ha hjul

Asa-S
0

Finns massor av info i alla rådar här på GIF så mitt tips är att läsa allt du kommer över om hur de ska bo,mat och beteende. Glad Även sjukdommar kan vara bra att ha koll på Flört

[Tassy]
0
[GerbilLooover]
0

#3 Är det inte samma sak för möss som gerbiler? Kan inte så mycket om möss men tänkte att eftersom de också har svans så är det samma sak.

Tsunamis
0

Jo det är samma sak för möss som gerbiler, mössen är smidigare och ligger inte i risk att klämma svansen på samma sätt men det är inte så bra för ryggarna. Vill också poängtera att plast är inte utriktigt farligt för gerbiler utan bara meningslöst att ha då deras lust att gnaga sönder är större än att låta plastsaker vara ifred. Men det finns ett och annat hus i hårdplast som skulle funka man får se noga att det är tillräckligt stort för dem bara.

MvH  Tsunamis

[Shazie]
0

#7 Plastbitar tenderar att vara vassa och kan skada gerbilen allvarligt (och med dödlig utgång) invärtes. Jag har bevittnat många tragiska gerbilöden på grund av tuggande på plasthus/plasttunnlar etc.

Tsunamis
0

#8 Gerbiler äter inte plast de gnagar sönder det. Att de av misstag skulle svälja plast har jag aldrig hört talas om det tar jag som en myt och har alltid gjort.

Du får gärna PMa mig dina historier för jag har då aldrig hört om någon gerbil som dött eller skadad sig allvarligt på plast. Inte från ägare, andra uppfödare eller någon i mina år i diverse föreningar.

MvH  Tsunamis

[Tassy]
0

#9 På uppfödarkursen (SGF) jag gick tog man upp ett fall med en gerbil som fick magen sönderskuren av plast om jag inte missminner mig, så visst händer det.

Tsunamis
0

Låter helt ofattbart eftersom så många ändå har plastgrejer till sina djur och även har dem i Duna burar. Men då var det efter min tid i SGF som de togs upp i så fall.

Fick ditt PM #8 tack för att du delade med dig.

MvH  Tsunamis

[Tassy]
0

gick kursen 2008. Glad Jag har för mig att det handlade om ett fall bara dock.

PaaatyPalm
0

Fast hur vet man om magen är sönder skuren eller er? Obdussion? Stavningen är nog inte helt med..

Jag menar, man obdusserar ju långt ifrån alla djur eller det gör ni andra?

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

[Tassy]
0

Obduktion ja. Det måste till om man ska få svar.

Tsunamis
0

Jag varken höll eller medverkade några kurser 2008 så det förklarar saken :)

MvH  Tsunamis

Kameo
2

Har inget att tillägga, men vill bara säga att jag tycker det är kul att någon som jobbar på djuraffär intresserar sig av djurens välmående! :)

Med vänliga hälsningar,
Filip