Tankar kring torv.
Jag har nyss varit på granngården och köpt en säck med torv som jag tänkte pröva att ha istället för kutterspån. Någon som använder torv idag eller som har testat tidigare får gärna komma med "utvärderingar" hur det fungerar/ fungerat för er. För övrigt så är alltid diverse tips och tricks välkommna!

Fungerade bra för mig men tyckte inte om det egentligen… Gerbilerna blir skitiga & sen tycker jag personligen att det blir "fult" när kartonger tuggas itu osv. Men det funkar! Dock skulle jag Lägga maten i skål.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Nu har jag slängt ut spånet :) Fyllt upp med 15 cm torv och sedan rejält med halm uppe på :) Hoppas det fungerar bra!
Har inte provat torv själv men har hört att djuren trivs bra med det. Problemet är bara att det dammar en hel del så man får stå ut med brunt damm runt buren/i samma rum. Lite besvärligt kanske.
MvH Tsunamis

Jag har använt torv och jag tycke att gångarna blev snyggare och höll bättre, så använder de rötterna i torven att boa med. Nackdelen är att torv är tyngre och dammar mer när man städar buren men det är positivt för att man slipper spån som flyger runt och fastnar på alla kläder och mattor
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
För mig fungerade inte torv något bra alls! Torven som jag fick tag på var väldigt fuktig och tog lång tid att torka, dessutom blev gerbilerna smutsiga, precis som nämnts tidigare. Nu använder jag alflis som av någon anledning kallas spån. Jag har lagt flis/halm i olika lager tillsammans med ett gäng toarullar. Detta fungerar absolut bäst av vad jag har testat hittills. Gerbilerna gör fina gångar och grottor som de bor i, det ser naturligt och rent ut och dammar inte ett dugg! Tycker dessutom att djuren känns lugnare och mer harmoniska. Och de har slutat gräva mot glaset. De gillar även att gnaga på halmen :) Så nu tror jag att jag har kommit på det bästa konceptet för mig och mina smådjur :)
#5 halm och alflis tillsammans :) det kanske jag ska testa när jag förbrukat alla mina balar med hampa och stl här hemma :P
hur mycket tog du av varje sort för att det skulle bli stabilt och bra för gerbilerna? :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag hällde först ca 5 cm flis men blir mer vid nästa städning. Sedan ca 10 cm med luftigt hö (la bara i det utan att packa) I höet gömde jag även ca 10 toarullar som bildar gångar mellan deras boplatser, och sedan flis ovanpå höet så att det täcks med minst 5 cm flis igen. Men vad som fungerar bäst beror ju på vad man har för bur. Detta gjorde jag nu mest som ett test men ska fylla på med mera i flera lager tänkte jag. Min bur är 55 cm hög så det ryms ju en del. Har man än mindre bur så kan jag tänka mig att det kan fungera bättre om man blandar allting och har mer hö.