Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 1045 ggr
Ceratico
2013-02-05 15:25
0

"Tappad" - blöder ur nosen

Jag skulle ta ut mina killar så att de fick springa omkring, det hände dock så att den ena killen, Nuces, hoppade ur min hand ett flertal gånger och slog i en träpall. Jag försökte ju få tag i honom efter att han ramlat för att kolla hur det var med honom, men då hoppade han bara igen och igen, men till slut fick jag kvar honom i handen och lyckades kolla hur det var med honom.

Han blödde ur både näsa och mun och jag blev ju smått panikslagen. Han hamnade även i chockläge och blev väldigt slapp i kroppen.

Nu nyser han fortfarande ut blod och är allmänt slapp i hela kroppen och jag försöker hålla honom vaken genom att hålla på med honom lite då och då och jag tillåter honom inte lägga sig ner.

Jag bad mamma ringa veterinären för råd och de sa att om det var hjärnskakning så kunde vi inget göra och jag har fått ordinationer till vad jag ska göra nu. Vatten om en stund, värme, vila och isolering från kompisarna i transportburen under natten. Och så självklart uppsikt.

Men varför hoppade han ur min hand? Han är ingen stressad gerbil i vanliga fall och har aldrig tidigare hoppat ur min hand bara sådär - han är ju till och med höjdrädd och brukar inte ens hoppa ur handen om det inte är närmare än 10-15 centimeter till underlaget! Nu var det liksom en meter han bara hoppade rätt ut ifrån!

Det känns så hemskt och det känns som att det är mitt fel att det hände! Och allt jag kan göra är att vänta och hoppas att det går över. Jag önskar att det åtminstonde fanns något mer jag kunde göra Gråter

[Tassy]
2013-02-05 15:29
0

Varför han hoppade kan jag inte svara på, men det han råkat ut för kan vara riktigt illa. Han kan ha slagit loss tänderna eller hela nospartiet. Blev han slapp kan han ha fått ett EP anfall, röck det i öronen och kändes det som om han spände sig krampaktigt? Han måste få vila ifred nu, och du bör se till så han kan äta normalt.

Du kan göra mer för honom, se till att det finns lättuggad energirik mat och vätska lättillgängligt, även om tänderna sitter fast lär han ha väldigt ont.

Ceratico
2013-02-05 15:36
0

#1 Nospartiet sitter kvar och jag kollade nyss så att tänderna också satt kvar, vilket dem gjorde. Jag märkte inte om han spände sig eller om det röck till i öronen, jag blev bara halvt panikslagen när han hoppade så där, men ett EP anfall låter ganska logiskt att det skulle kunna varit - kan ha varit från TV:n då kanske?

Enligt veterinären skulle han inte ha något att äta på ett flertal timmar nu, utan endast vatten om ett tag och med jämna mellanrum… Men han får vara ifred just nu och jag håller inte på med honom som jag gjorde förut (första partiet i inlägget var innan veterinären ringde upp oss igen).

[Tassy]
2013-02-05 15:41
0

Nej, gerbilers epilepsi fungerar som en försvarsmekanism när de blir chockade/ordentligt skrämda, de försöker förvilla rovdjur att dom är sjuka och inte bör ätas upp. (De kan få vanlig EP också, men då skulle du märkt det innan denna händelse).

Små gnagare har extremt hög förbränning, att neka honom mat är inte en god idé. Gör gärna lite havregrynsgröt, mosa lite banan eller fixa lite barnmat som är väldigt lätt att äta. Han äter om han behöver. (äter han inte under kvällen är det oroväckande).

Du kan rikta en lampa i ett hörn av buren så det blir lite varmt och gosigt där. Släng mer lite papper så kan han boa in sig om han behöver. Mer troligt dock är att han gömmer sig.

Ceratico
2013-02-05 15:55
0

#3 Okej, frågan är då bara vad som kunde ha utlöst det, om det nu var EP anfall.

Men han kommer i alla fall att få vara i transportburen ett par timmar nu så jag ser hur han mår och hur det utvecklas och jag ska försöka få i honom lite vatten senare. Lugn och ro kommer han att få i transportburen i alla fall och kompisarna kommer inte kunna busa omkring med honom då heller.

Men då ska jag ta och göra lite egen barnmat senare, ungefär när han får vatten, och sen får vi se om han får tillbringa natten i transportburen eller om han får hamna i akvariet med kompisarna. Det beror helt på hur han mår och så.

[Tassy]
2013-02-05 16:16
0

Du kan inte ha honom ensam över natten, då är risken att han mister sina vänner och blir attackerad av dem i stället när du sätter ihop dem igen.

Gerbiler brukar vara duktiga på att ta hand om varandra om de är sjuka/skadade. Klart alla regler har undantag, men låt honom vila en stund i transporten du och släpp sedan tillbaka honom i buren. Märker du att de andra bråkar med honom så får du ta ställning till det då.

Ceratico
2013-02-05 16:30
0

Har hört att det är 12 timmar som gäller, men han mår betydligt bättre nu än vad han gjorde förut och verkar ha lite mer energi i kroppen så han kommer troligen få komma ner till kompisarna ikväll. Kommer plocka ut en del spån bara så det blir något enklare att hålla uppsikt över honom.

Om han skulle bli sämre vet jag inte riktigt vad jag skulle göra, men då lär det bli som så att jag antingen plockar ur mer spån och sedan har honom med kompisarna eller så får han träffa kompisarna innan han sedan får vara isolerad under natten eller möjligen så att jag kliver upp i natten och han får träffa kompisarna en gång till innan han åter får bli isolerad de sista timmarna.

Allt beror på hur han mår, för jag vill inte hitta honom halvt uppäten om han skulle dö i buren under natten då gerbiler ju är kanibaler för att inte rovdjur ska känna doften av den döda. Det är i alla fall vad jag både läst och hört och sett fall på.

[Tassy]
2013-02-05 16:48
0

Det går inte att säga något klockslag när det kommer till levande varelser. Det beror helt på hur mycket hans doft förändras och hur bra minne kompisarna har. Det krävs ganska lite för att rubba deras balans generellt.

Ja om han dör kan han bli uppäten, men jag tor absolut inte du behöver vara så orolig, han repar sig nog snart.

Ceratico
2013-02-05 17:03
1

Jag hoppas det. Han mår i alla fall betydligt bättre nu och jag tror att jag om någon halvtimme - timme kommer att släppa ner honom till akvariet som jag nu tömt en del på spån. De har en grotta, en kruka, sin plattform och stegen till vattenflaskan och de har fortfarande så djupt att det går att gräva så det borde nog vara ganska perfekt och jag borde ha ganska lätt att hålla uppsikt över både honom och kompisarna.

Men ner till akvariet ska han i alla fall, så att han inte skulle råka bli ensam bara för att han inte accepteras igen.

Ceratico
2013-02-05 17:25
0

Nu är han tillbaka i buren och ligger och vilar i ett varmt hörn där jag lagt en handduk med en varm sak i (vet inte vad dem heter). Kommer ta ur den om någon timma, eller när den inte är så varm längre för att förhindra att de tuggar på den.