Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 2345 ggr
Wand
0

Gerbil som klättrar i locket?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten gerbilpojk (eller egentligen 3 stycken av dem) som alltid har varit en liten smitare. Kan han så klättrar han ur akvariet och ger sig iväg på egen hand, dock så har jag nyligen gjort mig ett lock utav minknät som håller honom säkert inne i akvariet. 
Jag har dock märkt, ända sedan jag skaffade locket, att han fortfarande försöker smita. Hela nätterna och dagarna så hoppar han upp i locket och klättrar hängandes upp-och-ned samtidigt som han gnager på varenda gallerruta, som om han verkligen, verkligen vill ut.

Mina andra två gerbiler har aldrig försökt rymma, inte ens då de fick våndas i en liten samla ifrån IKEA under karantän. Men nu har lille Sirius tagit efter James och också börjat klättra.

Är detta något jag bör oroa mig över eller är det kanske helt normalt?
Jag känner mig som världens hemskaste människa som håller djur instängda som så gärna vill bli fria och inte vill vara där.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Wand
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag bifogar en liten film så jag kan visa lättare hur jag menar. Filmade James när han klättrar i taket. 

Detta börjar bli ganska allvarligt nu också då han ofta fastnar med benen, är rädd att han ska göra sig hemskt illa.

AnneN
0

Jag har också en gerbil (hona) som hoppar upp och klättrar i nätlocket, men endast då hon är uttråkad och inte fått tillräckligt med tid utanför akvariet eller att hon inte har tillsäckligt med roliga saker att aktivera sig med.

Mina gerbiler vill ha massor med toarullar, kartong, färska pinnar, att gnaga på, saker att klättra omkring i och på, trätunnlar och annat skoj under spånet och på spånet, matgömmor, mm för att inte bli för rastlösa.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Wand
0

Okej! Får börja aktivera dem lite mera utanför då. Som jag tycker så har de massvis av roliga saker att gnaga på, klättra på, gräva i osv, men antagligen så har jag varit lite för dålig på att låta dem springa ute den senaste tiden.

Nali
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du har för stora ''hål'' i nätet drf kan de klättra föreslår att du byter tills hönsnät där maskorna är så små att deras fötter inte får plats

Wand
0

#4 men det är ju så litet att det känns omöjligt att det ens finns? Haha!

TheGerbilLover
0

De har en instingt att få klättra och det måste dem få göra också så skaffa pinnar och grenar och lägg i buren så de kan klättra och hoppa från en gren till gren !! Så tästa med det och det där att han smiter är bara för att han är kanske lite uttråkad och vill gå på äventyr !!!! ta ut hal lite oftare också!!!!Testa med det!!!!!! hoppas det funkar !:)

Wand
0

#6 De har grenar och klättergrejer.

TheGerbilLover
0

okej då vet jag inte!!!!!!!Glad

[Jessica_91]
0

Mina tjejer är inte så extrema så de klättrar i taket men det händer att dem står och gnager på nätet (har ganska mycket spån och beroende på hur dem grävt så kan dem ibland stå på en extra hög "kulle" och gnaga utan svårigheter). Det händer dock bara när dem är uttråkade och behöver komma ut, bara dem får komma ut minst 30 min varje dag så brukar det funka bra. Ofta får dem vara ute längre, runt 1,5 timme.

Hoppas din lille kille lugnar ner sig :)

Luju
0

En av mina gerbilpojkar fick för sig att hoppa ut ur akvariumet nu i helgen, och var borta från fredagem till söndag em. Han hittades levande som tur var. :)

Efter det har ham roat sig på kvällarna med att hoppa upp mot taket på akvariumet. Har haft ett provisoriskt tak i form av en plexiglasskiva och ett stort plastlock med en tyngd på. Trots det så lyckades han tydigen rymma idag igen, dock blev han upphittad på en gång. Men jag tror att när de väl en gång tagit sig ut så får de smak för det.

Hoppas även jag att din lugnar ner sig, hoppas även på att min lugnar ner sig när jag väl bytt tak på akvariumet :)

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Tsunamis
0

Vissa har mer energi helt enkelt. Oftast är det honor men även hanar kan vara sånna. Det är inte alltid det har med aktivering att göra utan du kan aktivera dem i många timmar (utanför buren) och det här beteendet kan bli ännu värre av det.

Taket har inte så mycket med det hela att göra. Jag har samma nät och du ska nog inte behöva vara orolig att de trasslar in sig och fastnar.

Testa att möblera om i buren ibland? Det brukar hålla dem sysselsatta ganska mycket. Du kan ju ha lite extra hus & leksaker i reserv så du byter ut några ibland.

MvH  Tsunamis

Midgårds
0

Ja jag tror att det har mest att göra med att de vill ha mer att göra eller vill ut och upptäcka mer som många här har skrivit oxå. Man får helt enkelt ge dem lite mer att pyssla med..grenar, kartonger osv :)

[_hsleiufhbtv]
0

har precis samma problem med min ena hona - hon är ute minst 2 timmar/dag och jag ändrar om i buren varannan dag.. Tränar agility ock även klicker med henne, men ändå gnager hon.. :(
Inte så att hon klättrar upponer sådär, utan bara står stint på ett ställe och gnager..

putt3
0

Puffar upp denna gamla tråd :D
En av mina tjejer klättrar åxå i nätet, har nått dubbelt hönsnät. Å dom är ganska ny hemkomna en vecka nästan så jag har inte tordats ha ute dom så mycket, då dom inte gillar att man plockar upp dom själv.

Men hittade en STOR kartong som kanske funkar att rasta dom i tills dom blivit mer handtama? :)

Asa-S
0

Ja,kartonger och papper..mycket att gräva i så de har fullt upp Glad

putt3
0

Haha jag menade att när jag tar ut dom ur buren så att dom kan springa i den stora kartongen tills dom blivit mer handtama :) hehe

Asa-S
1

Haha Såg det nu.. Flört