Passa Gerbil
Jag ska passa en gerbil i tio dagar. Har aldrig haft en egen gerbil.
Någon som kan ge lite tips och information om det som är viktigt att tänka på?
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Nja, det finns väl en massa saker att tänka på men här kommer lite grunder..
- Håll aldrig i svansen när du hanterar gerbilen!
- De ska ha tillgång till hö
- De vill gärna ha ett sandbad där de kan tvätta sig. Detta behöver bytas ut lite då och då eftersom de gärna brukar kissa och bajsa i det, så det börjar lukta.
- De är väldigt livliga, men nyfikan djur. Det är lätt att få dem att komma fram till en och lita på en. Men de kan fortfarande vara skuttiga och hoppiga när man ska hantera dem.
Lycka till!

Tillgång till hö?
Det är ju inget krav. Det är inget måste som föt tex kaniner & marsvin.
Jag vägrade länge hö till mina pga av risken för ohyra samt att det är inget dom behöver..
Nu ger jag dock en tuss ibland när dom ser lite extra uttråkade ut ^^
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Jag ger toapapper och ibland gräs som jag odlar innomhus. Ohyra och sjukdomar kan spridas via hö och om det finns hästtjejer här inne som liksom jag har jobbat i stall så vet de också att där det finns hö finns det råttor/möss också.
Har även stött på rödlöss (eller liknande) när jag gett hästarna hö. Trodde först att jag hade blivit höallergiker och gick och tvättade mig noga direkt. När jag kom hem insåg jag att det kommit i samband med att jag fått hödammet i slutskrapet på underarmarna, och fått små kliande bett. Helt vanligt hö av bra kvalité var det.
Rödlöss? Är det de som kan gå på alla sorters djur?
#4 Japp, inklusive människor… :S Min ena råtta fick sånna av någon anledning och det var ingen rolig period!!
Okej. Tack :)
Jag får nog med allt jag behöver :)
Men ska de ha någon speciel grönsak ibland? Har alltid velat haft en gerbil men aldrig fått (har kaniner i stället ;) ). Jag ska även passa två marsvin och en hamster.
Kan man ha en gerbil utan för buren också? Nattdjur/dagdjur? Kan typ inget alls xD men är extremt villig att lära och har exakt en vecka idag! de komemr på torsdag (dvs. 1 vecka idag)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
De kan äta frukt och grönsaker, ja! Exakt vilka är jag väl ingen hajare på men någon kan säkert svara på det :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Det bästa tipset är ju egentligen att ge dom samma mat & rutiner som dom har annars ;-)
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
jo, det är klart ;) Ska höra vad hon säger först :). Jag är super extremt glad, samtidigt som jag är pirrig och lite smått rädd.
Ujuj.. Jag måste fixa platser i mitt rum där jag kan ha djuren ;)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
*putt*
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
När ska du passa den?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]