Sand istället för spån.
Jag har haft mina gerbiler i ungefär 2 månader och de trivs bra i sin stora bur med 30 cm spån i. Men jag undrar varför man har spån och inte sand, de är ju ökendjur. Jag har läst att de har svårt att bygga gångar i sanden, men det måste ju finnas sand att få tag i som liknar den sand som dom normalt bygger gångar i, i öknen. Det vore verkligen jättekul att kunna inreda buren på ett sätt som påminner om deras naturliga miljö! Hoppas på bra svar nu!

Jag har haft både jord & torv till mina imellanåt och det har varit väldigt populärt, lite omväxling.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Problemet med sand är att det måste ha viss fuktighet i sig för att kunna ha hållbara gångar och detta är svårt att simmulera i fångenskap utan att riskera att göra gerbilerna sjuka. Sedan blir sanden ofräsch snabbare och det luktar snabbt illa och kan då bli mycket dyrt att underhålla om man måste byta sanden ofta.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Just ja. Inga sandgångar utan fukt. Och fukt vill man inte ha. Vart får man tag på torv. Går det att köpa i djuraffärer?
Nu fick jag en idé. Vad tror ni om detta? Man kapar till en skiva som är lika stor som burens botten. På undersidan sätter man "fötter" så det blir som ett 30 cm högt bord. På ovansidan monterar man sedan lister ca 10 cm höga. Man gör hål i skivan så att gerbilerna kan ta sig igenom, runt hålen har man oxå lister på ca 10 cm. Nu kan man lägga 30 cm spån i botten, ställa ner "bordet" och lägga sand på bordet. Vi hålen i skivan så tar se sig mellan spån och sand. På detta vis så har dom spån att gräva i men samtidigt ett gigantiskt sandbad som påminner om deras naturliga miljö. Och man slipper problem med sand i spånet och spån i sandbadet. Någon som tror på denna idé? Kan tillägga att min bur har måtten 90 x 55 x 55. Ni kan se den på bild långt ner i tråden " våra gerbilburar"
#4 helt klart en kul ide om man har orken att städa ofta ;) för tro mig, sanden kommer bli nerkissad och lukta illa. Men är man inte rädd för lite extra jobb med att hålla sanden fräsch och byta det ganska ofta så tror jag absolut det kan va uppskattat av gerbilerna :)
På "Våra gerbil burar2 ser det iallafall inte ut som om du har 30cm spån om din bur är 55cm hög, eller har du packat spånet? ;)
Bara undrar..
Bilden togs precis när jag fått hem karet. Det gick åt mer spån än jag räknat med, nu är det nog ca dubbelt så mycket spån.
Aha okej ;)
Säga iaf vad jag hört om andra som testa är det att det lätt luktar snabbt vilket dock är logist pga sanden blir det instängdt.
Avföring mm sugs inte upp som med spån är ju problemet om man har ren sand iaf..
Sand blir snabbt väldigt snuskigt och stinker, det är väldigt ohygieniskt då vi inte kan efterlikna hur det är i det vilda.
Vi har funderingar på att skaffa gerbiler och jag var idag in på vår zoo butik och kikade lite, de rekomenderade något som hette bommulsrester som bottenmaterial pga att min make är kännslig för damm, hö och halm osv… Vad vet ni andra om detta? Har försökt hitta info om det, men lyckas inte =/
#12 aldrig hört om innan. Men tycker rent spontant att det inte låter så lämpligt. Jag vill rekommendera er alflis istället om din man är allergisk. Det dammar inget och är även ofarligt för gerbilerna. Dock kan de inte gräva tunnlar i det men då får ni istället bygga tunnelsystem åt dom men inte i plast.

Jag har använt torv och det blir underbara gångar och luktar ingenting:) det ser också naturligt ut och mina gerbiler brukar samla upp rötterna i torven för att via med. Just nu använder jag dock spån för att det är billigare och inte fryser när det står ute i minusgrader.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Boa med ska det stå inte via ;)
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#15 är lite nyfiken på det här med torv. Hur är riskerna när det gäller bakterier och ohyra när man använder torv till gerbiler? Har själv inte vågat prova torv pga lite rädsla för just sånt då jag inte vet hur "rent" torven är. :)
Tack för alla svar! Har inte varit inloggad på länge pga jobb. Känns som att jag kan slopa sanden då med andra ord. Torv är man ju Dock lite nyfiken på! Även om man är orolig för bakterierna! Vart kan man köpa ren torv som man kan ha till djur?
Nu har jag slängt ut spånet :) Fyllt upp med 15 cm torv och sedan rejält med halm uppe på :) Hoppas det fungerar bra!