Halvt torkade russin, papaya, äpple, cocos....
Hej,
Är ny gerbilägare, och har läst att en bra müsli är bra grundfoder. Jag har hittat en müsli som har alla fyra sädesslag, och så innehåller det lite annat också, nämligen lite halvtorkade russin, papaya och äpple. Det står öven att de innehåller cocos. Dett tänkte jag mig låter jättegott (och jag vet, har läst om att inte ge för mkt fett eller sött - de kan orsaka diarre…) men jag tänkte mest undra om det är något som låter dumt med att ge dem denna müsli blandning? Jag har tänkt mixa den med de foder jag fått av uppfödaren jag köpt av, samt Xtra vital gerbil (köpt i djuraffär).
Så, vad tror ni?
Mvh
Russin och cocos är väldigt sött, så skulle nog ta bort det om det in är väldigt lite.
Papaya är inte en stenfrukt vad jag har för mig men torkade frukter i blandingar eller som man köper i affären är oftade sötade så skulle nog skippa det också. Du kan ju smaka lite av det och se :)
Om du vill ha trokad frukt kan sätta ugnen på 50 grader och låta frukten troka i några timmar där, så får du sockerfri nyttig frukt som du kan blanda ut i maten. Men kom ihåg ändå att inte ta för mycket eftersom frukt fortfarande är sött utan att vara "sötade".
Lycka till!
Se upp med fruktmüssli, dom brukar vara bombfulla med socker.
Tack för era svar, ska plocka ut de söta, och spara som "godis" till dom
Tack, dem ska jag prova :-)