nybörjare behöver hjälp!
Hej! Igår fick jag ta över två gerbiler som räddats från att bli ormmat. Allt var som vanligt när jag fixat iordning buren och fixat mat och vatten. sen helt plötsligt i natt så blev de storbråk, och dom flög omkring i buren. jag har tagit ut den "mobbade" en stund för att se om de var några skador, men hittade inte direkt några förutom ett litet sår på nosen, men den får inte gå utanför sitt gömställe, för då kommer den andra på en gång och börjar bita efter den. som jag har förstått så är dessa två bröder och alltid varit tillsammans och har inte bråkat förut. dom är 6 månader gamla, vad ska jag göra? Jag är orolig för den stackarn.. :(
<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3
Nu har han ett sår på svansen också.. så de fortsätter :/ den ena ger ju inte upp… :(
Du borde sära på de genast ch sätta den "mobbade" i en annan bur och skaffa kompisar åt de, om de nu inte värkar funka tillsammans. :)
okej, jo jag har redan särat på dem. Får se hur de löser sig…
Bra att du ahr särat på dem, om de slåss så blodvite uppstår är det kört. Då blir det strax fajt på liv och död.
håll koll så såren inte svullnar upp och blir inflammerade, gerbiltänder ger ju små ingångshål men såren kan bli riktigt djupa.
okej, ja för bråkstaken har fått ett bett precis framför ögat, kikar till de lite titt som tätt, den andra har fått bara småsår på svans, nos och ena framtassen. usch, kan de vara pga flytten? jag vet att den mobbade hade tillbringat ett dygn i terrariet tillsammans med en orm innan den blv räddad. men dom är fruktansvärt kelsjuka och hoppar gärna upp i handen när man sträcker in den. kan inte förstå hur människor kan vara så känslokalla att ge sådana itelligenta djur till ormar…
#5 ormar behöver också äta. De kan ju inte bli vegetarianer precis. Dock får man inte ge levande föda till ormar så där gjorde ormägaren fel som stoppat ner ett levande djur. Men stoppades den gerbilen sedan ner till den andra bara hux flux? Ingen delad bur innan så de fick nosa på varandra?
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Där har du troligtvis problemet till att dom bråkar som Anchangra är inne och nosar lite på.
Om den ena gerbilen har varit i ett ormterrarium i ett dygn och den andra kvar i buren så händer följande:
Gerbilen i ormterrariet har fått en helt annan lukt på det dygnet den har varit där - när den sen stoppadees tillbaka i buren där kompisen bodde så kände inte kompisen igen "ormbursgerbilen" längre utan trodde att det var en inkräktare.
Det beror på att gerbiler snabbt tappar sina personliga lukter om dom är ifrån varandra - det kan ibland bara räcka med ett par timmar.
Du måste göra en nyintroducering men nu får du separera dom och vänta tills såren läkt innan du försöker dig på det.
Då med separata burar.
nej, men dom är ju syskon dessa två, och sen så var de ju ett tag sen som han räddades ifrån terrariet. och efter de hade de varit som vanligt, samma nu när jag fick hem dom, men de var ju sen på natten helt plötsligt som dom började bråka för hela dagen låg dom och sov med varandra, satt och åt tillsammans och dom verkade så himla bra kompisar. Så jag tror verkligen inte att de har något med terrariet att göra.
dom är i separata burar nu men hur ska jag introducera dom för varandra på bästa sätt tycker ni?
Ibland så spelar det tyvärr ingen roll att dom är syskon. Jag hade ett syskonpar som jag fick sära på för någon månad sedan, Dom hade bott i samma bur tillsammans i nästan 2 år och så plötsligt en dag så upptäckte jag att dom slogs på liv och död! Fick sära på dom direkt! Jag skulle aldrig försöka sätta ihop mina honor igen eftersom dom en gång har bitit varandra blodiga! Så egentligen skulle jag inte gjort det med dina heller, Men - vill du prova så föreslår jag en delad bur med galler emellan så ser du hur do beter sig mot varandra,
ja nej, de går abslout inte, ingen idé. jag kollade hur dom uppförde sig utanför buren och först gick de väldigt bra, men sen helt plötsligt så bet dom fast i varandra och blev som en liten boll så jag fick ta de närmaste jag hade då (en tom toarulle) och dela på dom för dom vägrade släppa sina grepp. så jag tänker inte försöka igen! någon idé på hur jag ska göra med burkompisar och så nudå?

#10 köp två nya små bebisar & sätt in en var till hanarna :)
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com