Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 2474 ggr
[IdaSo]
2013-01-28 14:53
0

:/

Har 2 gerbil hanar från en djuraffär som vägrar komma upp i min hand. Dom ville inte alls dom kanske kan komma och sitta men om jag lyfter bara lite hoppar dom ner. Skulle gärna vilja nån gång kunna få dom i handen men det går ej, dom är redan 1 ½. Har försökt enda sedan dom kom hit men inte dom 3 första dagarna förstås. Dom vill inte komma upp och så biter dom om min hand ibland är ivägen. Brukar hålla på med dom cirka ½-1 timme men då är det i buren.. Har testat att ha dom ute flera gånger dom gillar det inte alls. Dom bara biter och sitter helt stilla och piper. Vet nån hur jag kan göra vill gärna kunna få upp en.

[Tassy]
2013-01-28 16:05
1

Det låter tyvärr som om dom mår bäst om du inte pillrar med dem. Satsa på uppfödarfödda djur nästa gång, så ska du se att det går mycket bättre! Glad

[IdaSo]
2013-01-28 16:06
0

#1 Okej :)

Asa-S
2013-01-28 16:12
1

Håller med Tassy men du kan ju försöka med godis som mandelflarn,de brukar älska det. Kanske de då kommer fram och tar ur handen i alla fall. Kan du ju bygga upp liten relation med dom :) De vill ju inte bli plockade med men de kanske kommer fram o hälsar med lite "mutor".

[IdaSo]
2013-01-28 16:14
0

#3 Tack för hjälpen :)

gerbil99
2013-01-28 16:15
2

En av mina gerbiler var också lite bitig av sig när han var yngre men det har han vuxit ifrån nu. Men försök att blåsa lite försiktigt på gerbilen när den naffsar. ;) Det första steget för mina gerbilhanar som också kommer från djuraffär var att jag la kartonger m.m på "bur-taket" och då blev de väldigt intresserade av vad som hände där uppe. Då ledde jag upp en av dem på handen med hjälp av en godis och sen fick de använda handen lite som en hiss. När de var där uppe undersökte de kartongerna ordentligt och när de kom nära mig så fick de godis. Jag repeterade samma sak varje dag och man märkte att de började tycka att det var kul att komma upp från buren. Snart började de till och med klättra upp för mina armar för att komma upp. :D Efter ett tag kommer de att känna sig säkrare med dig och att vara utanför buren och kommer att försöka klättra upp på dig. Men man måste ibland ha tålamod. ;) Lycka till!! :D

// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus